AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 Hvordan føles hjerteflimmer, eller når noe er galt med hjertet? Noen som vet? Og vet noen om det er mulig å få en generell hjertetest? Jeg googlet det litt, og kom frem til at man enten må ha symptomer på at noe er galt, eller at noen andre i familien har hatt hjerteproblemer. Jeg har lenge vært bekymret for hjertet mitt, og tror at det er sånn jeg kommer til å dø (). Matvanene mine har aldri vært supergode. Jeg er 27 og ikke overvektig, men tipper at jeg er "innfet". I det siste har jeg hatt litt hjertebank og mye "dundring" øverst i brystet, sånn like nedenfor halsen. Det er vanskelig å forklare, men det varer i kanskje to sekunder om gangen, og jeg føler en liten kvalme mens det skjer. Det kan sikkert være hva som helst, men etter at Ida Eide døde av hjertestopp, så blir jeg enda mer paranoid og bevisst. Det hadde vært godt med en undersøkelse, bare for å roe meg selv ned. Men om man kan ta det, gjør man det hos lege eller hjertespesialist? Må man betale ekstra, som man må ved gynekologisk undersøkelse? Hvordan går man frem, og ikke minst - hva skjer på en slik undersøkelse? Jeg tipper at det er mange som har gjort dette selv, eller kjenner noen som har hatt problemer med hjertet. Håper på litt forklaring 😄 Anonymkode: 3647d...8b2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 Sannsynligvis er det sure oppstøt. Ta kontakt med lege så sier nok han det samme. Anonymkode: 99185...670 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #3 Skrevet 18. september 2018 Først må du til fastlegen din, og få henvisning til hjertespesialist. Har vært gjennom dette selv. Men, om du heller betaler for det privat trenger du ikke henvisning. Hos spesialisten må du ta av deg på overkroppen (ikke sikkert du trenger å ta av BH), og så bruker de en maskin av noe slag til å sjekke hjertet ditt. Ikke så komplisert. Anonymkode: 1d491...43a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Først må du til fastlegen din, og få henvisning til hjertespesialist. Har vært gjennom dette selv. Men, om du heller betaler for det privat trenger du ikke henvisning. Hos spesialisten må du ta av deg på overkroppen (ikke sikkert du trenger å ta av BH), og så bruker de en maskin av noe slag til å sjekke hjertet ditt. Ikke så komplisert. Anonymkode: 1d491...43a Takk! Det var greit å vite Anonymkode: 3647d...8b2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis er det sure oppstøt. Ta kontakt med lege så sier nok han det samme. Anonymkode: 99185...670 Det er jeg ganske sikker på at det ikke er... : ) Anonymkode: 3647d...8b2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #6 Skrevet 18. september 2018 Jeg dro til fastlegen med noe av de samme symptomene som deg, pluss at jeg har en far med medfødt hjertefeil. Denne hjertefeilen er vanligvis ikke arvelig, men jeg var jo bekymret likevel. Ble avvist av fastlegen, men byttet til en annen og da ble jeg henvist med en gang. Tok først vanlig EKG, så en 24 timers Holterregistrering og til slutt ekko cor. Det ble avdekket en lekkasje i en klaff, men ellers ikke noe alvorlig. Anonymkode: c5871...ed0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #7 Skrevet 18. september 2018 Først må du gå til fastlegen å forklare symptomene dine. Fastlegen kan velge å undersøke deg selv (høre på hjertet, ta EKG, ta blodprøver), og/eller henvise deg videre til kardiolog hvis han/hun syns det er nødvendig. Eventuelt kan du gå privat, og få full helsesjekk der. Da sjekker de alt du måtte ønske, men du må betale for det selv. Sjekk priser på aleris.no, volvat.no etc. Anonymkode: 7ff94...02d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #8 Skrevet 18. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan føles hjerteflimmer, eller når noe er galt med hjertet? Noen som vet? Og vet noen om det er mulig å få en generell hjertetest? Jeg googlet det litt, og kom frem til at man enten må ha symptomer på at noe er galt, eller at noen andre i familien har hatt hjerteproblemer. Jeg har lenge vært bekymret for hjertet mitt, og tror at det er sånn jeg kommer til å dø (). Matvanene mine har aldri vært supergode. Jeg er 27 og ikke overvektig, men tipper at jeg er "innfet". I det siste har jeg hatt litt hjertebank og mye "dundring" øverst i brystet, sånn like nedenfor halsen. Det er vanskelig å forklare, men det varer i kanskje to sekunder om gangen, og jeg føler en liten kvalme mens det skjer. Det kan sikkert være hva som helst, men etter at Ida Eide døde av hjertestopp, så blir jeg enda mer paranoid og bevisst. Det hadde vært godt med en undersøkelse, bare for å roe meg selv ned. Men om man kan ta det, gjør man det hos lege eller hjertespesialist? Må man betale ekstra, som man må ved gynekologisk undersøkelse? Hvordan går man frem, og ikke minst - hva skjer på en slik undersøkelse? Jeg tipper at det er mange som har gjort dette selv, eller kjenner noen som har hatt problemer med hjertet. Håper på litt forklaring 😄 Anonymkode: 3647d...8b2 Gå og snakk med fastlegen din. Å google eller å få en hel rekke svar fra folk her inne vil bare gjøre deg mer bekymret. Noen ganger er det viktigere å underaøke hjertet for å ta bort frykten i hodet for at noe er galt, enn å ignorere både hjertet og angsten. Anonymkode: 66c81...59a 2
isw Skrevet 18. september 2018 #9 Skrevet 18. september 2018 Nei, enhver kan ikke få hjerteundersøkelse av det offentlige. Men enhver kan betale det selv og det koster 3-5.000 kr. Da får du konsultasjon med sykkeltest og ultralyd av hjertet. Det du beskriver høres ut som uskyldige ekstraslag, som alle har fra tid til annen. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #10 Skrevet 18. september 2018 Ikke så komplisert, du liksom, det er mer komplisert enn man skulle tro.. En ny studie fra Universitetet i Tromsø viser at masseundersøkelse med hjerteultralyd for å oppdage sykdommer i hjertet eller hjerteklaffene ikke reduserer risikoen for å dø eller få hjerteinfarkt. https://www.dn.no/dnaktiv/2013/07/22/sjekker-hjertet-til-ingen-nytte Anonymkode: d3d11...029 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 Jeg tok ekg hos legen da jeg var yngre. Har dovbeltslag innimellom som slår pusten ut av meg. Alt var fint på ekg. Anonymkode: 121f8...3a8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 Start hos fastlege. Beskriv symptomer og be om et EKG. Mange legekontor har dette tilgjengelig. Hjerteflimmer kan du avdekke ved å kjenne på pulsen din. Da er det ingen jevn rytme, dunk, dunk, dunk, mer vibrering og vanskelig å telle pulsslag. Det høres ut som du har ekstraslag. De kan gi et lite ubehag akkurat i det det pågår. Det kan du også kjenne på pulsslagene dine om du feks kjenner på håndleddet akkurat i det de inntreffer. Da er det dunk, dunk, dunk - et opphold og et som kjennes ut som kadunk (hardt dunk). Disse er svært vanlige og de aller fleste tilfeller helt ufarlige. Enkelte blir svært stresset av dette å kjenne på egen puls og derfor anbefaler jeg at du overlater til legen å gjøre det og andre evnt nødvendige undersøkelser for å berolige deg i dette. Anonymkode: ae796...966
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå