bamsemums123 Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 Hei! Jeg er ferdig utdannet sykepleier, men ønsker å søke om autorisasjon i Australia. Jeg har fått vite at jeg må ta IELTS ACADEMIC og GENERAL språk test. Har meldt meg opp på begge. Jeg har 4 i snitt i engelsk fra VGS. Jeg vil si at jeg har gjennomsnittlig engelsk kunnskaper, hører, snakker og leser det helt o.k. Skriving syns jeg også er helt greit. Men jeg må få minst poeng 7. av 9 på både skrive, lese, høre og prate delen, noe som virker som et veldig høyt poengsum, så jeg er veldig nervøs. Det jeg lurer på er om noen har tatt en av disse testene? og hvor vanskelig det er? Takk for alle svar og tips!
carl_jung Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 Jeg har ikke tatt de, men jeg har vurdert det. Jeg har hørt det er lurt å studere spesifikt til eksamenen da den tester veldig spesifikke ting, og du kan øve deg på hva de tester. Anbefaler deg å følge studiemateriale herifra: https://takeielts.britishcouncil.org/prepare
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #3 Skrevet 18. september 2018 7 av 9 vil jeg tro at det tilsvarer en C1 nivå (av C2, som er høyest), så jeg antar du må være nesten flytende i språket (det er Australia tross alt, og standarden der er mye, mye høyere enn i Norge når det gjelder yrkeslivet). Mitt resultat da jeg gikk ut av VGS for 4 år siden var da 7 av 9, og jeg hadde 6-ere både skriftlig og muntlig engelsk i VGS. Jeg anbefaler at hvis du kun er gjennomsnittlig så burde du øve mye og få de bøkene som blir anbefalt. Anonymkode: 6478a...36d
kimchi wasabi Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 (endret) Jeg har heller ikke tatt testen, men 7 av 9 betyr at det krever du er språklig sterk, altså cirka B2 nivå (vil jeg tro) som er nivået for det som anses å være nokså flytende. Jeg kan skjønne hvorfor testen krever en høy poengsum, ettersom sykepleiere må kunne kommunisere flytende med pasientene og kunne de faglige begrepene du har lært i Norge på engelsk og kan ikke miskommuniseres. Som andre har nevnt ovenfor, så anbefaler jeg de bøkene + finne en språkpartner. Jeg kjenner mange som har tatt testen og det er ganske akademiske tekster du kommer til å lese, altså ''oxford'' språk, så det er bare å øve mye men det klarer du Lykke til! Endret 18. september 2018 av kimchi wasabi
Gjest Linaria Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 Jeg har tatt IELTS academic. Jeg syntes den var grei nok, men jeg hadde bodd og studert et år i et engelsktalende land. Jeg fikk 8,5 av 9 uten å øve, og jeg hadde hørt på forhånd hvor UTROLIG viktig det var å øve, og masse tips til hvordan man skulle bestå og sånn, men det var bare engelsk. Alt kommer an på hvor komfortabel du er med det engelske språket. Det å ha lest noe pensum på engelsk eller hatt forelesninger på engelsk hjelper veldig. Den vanskeligste delen var leseforståelse, da det ikke var sjans å lese gjennom artiklene raskt nok til å finne alle svarene, så man måtte forstå hvordan artikler er bygget opp, finne nøkkelfraser i avsnitt slik at man visste hvor man skulle lete etter spesifikke svar. Hjernen jobbet i 100 her, men jeg syntes det var litt gøy også. Artiklene er kanskje på 1000 ord hver, om ulike akademiske emner, men helt greie å lese. Du masse ulike spørsmål å svare på fra disse, noen man kan få svar på direkte i teksten, eller noen som står skrevet mellom linjene. Lyttedelen var helt grei, men her var det også viktig å ikke henge igjen ved spørsmål man var litt usikker på, da man bare får høre klippet én gang og det er viktig å gå fort videre. Det er ikke krise å få en feil eller to, men det er krise om du faller av, så fokuser alltid på neste spørsmål mens du svarer. Snakkedelen var enkel. Jeg fikk et helt forferdelig tema å snakke om. Jeg skulle snakke om barn jeg kjenner og hva de liker å gjøre, og jeg kjenner ingen barn! Fikk også helt merkelig spørsmål som "hva synes du om speil?" men poenget er å bare fortsette å snakke og snakke uansett hvor tullete man føler det blir. Grammatikken er ganske viktig her, men jeg tror de fleste norske får det til ganske bra. Skrivedelen er den de fleste får lavest score på, og det gjorde jeg også, men her handler det om å vise at man kan se ulike sider av en sak, ikke være for påståelig og vise forståelse for akademisk metode. Tror den ene oppgaven alltid er å beskrive statistikk og den andre er å skrive en artikkel om et tema man får oppgitt. Det gikk greit nok. Man har vel én time, og tiden går utrolig fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå