Gå til innhold

AAP under søknadstid til ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

noen her som mottok AAP under søknadsperioden? Hvor lang tid tok det før dere begynte å få penger? Synes det var veldig lang tid. Har gått på AAP lenge, men den ble avsluttet rett før jeg søkte om uføretrygd.

Anonymkode: 672f1...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på AAP opp til åtte måneder mens uføresøknad behandles

Anonymkode: 325aa...9e1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på AAP opp til åtte måneder mens uføresøknad behandles

Anonymkode: 325aa...9e1

Det er jeg klar over, det jeg lurte på var hvor lang tid det tok fra nav mottak søknaden om ufør til man begynner å få utbetalt AAP igjen.

Skrevet

Søkte du om uføretrygd i samråd og etter anbefaling fra NAV? Eller søkte du selv på egenhånd etter at AAP hadde blitt avsluttet? Har du vedtak på forlengelse av AAP i påvente av behandling av søknad om uføretrygd?

For AAP opp til åtte mnd gjelder kun hvis det er søkt i samråd med NAV, at de har skrevet arbeidsevnevurdering som konkluderer med varig uførhet.

Håper det ordner seg for deg.

:blomst:

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Caelyn skrev:

Søkte du om uføretrygd i samråd og etter anbefaling fra NAV? Eller søkte du selv på egenhånd etter at AAP hadde blitt avsluttet? Har du vedtak på forlengelse av AAP i påvente av behandling av søknad om uføretrygd?

For AAP opp til åtte mnd gjelder kun hvis det er søkt i samråd med NAV, at de har skrevet arbeidsevnevurdering som konkluderer med varig uførhet.

Håper det ordner seg for deg.

:blomst:

Det er søkt i samråd med NAV. Var nav lokalt som anbefalte meg å søke :) den eneste arbeidsevnevurderinger jeg har sett står det «liten mulighet for full jobb» 😅

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er søkt i samråd med NAV. Var nav lokalt som anbefalte meg å søke :) den eneste arbeidsevnevurderinger jeg har sett står det «liten mulighet for full jobb» 😅

Og nei, Min saksbehandler i nav sa at jeg bare skulle vente til jeg fikk beskjed om å sende meldekort på nytt. Er dette vedtaket jeg lurer på hvor lang tid tar.

Skrevet

Når søkte du? 

Hva penger lever du på nå? 

Anonymkode: dfed8...ab8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når søkte du? 

Hva penger lever du på nå? 

Rundt 10. august. Ingenting, venter på å få AAP..

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 10. august. Ingenting, venter på å få AAP..

Men hvordan klarer du deg økonomisk frem til du får AAP? Har du gått på AAP før? 

Jeg står i det samme selv skjønner du. Jeg venter og venter her og. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan klarer du deg økonomisk frem til du får AAP? Har du gått på AAP før? 

Jeg står i det samme selv skjønner du. Jeg venter og venter her og. 

Heh, jeg har heldigvis en mann med jobb og en far som har gitt meg en del.

Har gått på AAP i rundt ni år. Den ble avsluttet 01:08 og sendte søknaden 10.08..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på AAP i rundt ni år. Den ble avsluttet 01:08 og sendte søknaden 10.08..

Okei. Heldig du da. Det er bra! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ble det sendt egen søknad om å få beholde AAP under saksbehandlingen for ufør?

For er redd det ikke er noen automatikk i det - du må ha eget vedtak på at AAP forlenges og videreføres i påvente av vedtak på uføre. Ingenting kommer av seg selv, når det gjelder NAV og staten. 

Mulig du har ramla ut av systemet her, og kanskje må søke sosialpenger i venteperioden. Men uansett - sjekk med NAV, hvordan din situasjon er. 

Anonymkode: d6e2a...88d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner ikke hvorfor den ble avsluttet? Den skal vel i utgangspunktet fornyes før vedtaket går ut når planen er å søke ufør?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ble det sendt egen søknad om å få beholde AAP under saksbehandlingen for ufør?

For er redd det ikke er noen automatikk i det - du må ha eget vedtak på at AAP forlenges og videreføres i påvente av vedtak på uføre. Ingenting kommer av seg selv, når det gjelder NAV og staten. 

Mulig du har ramla ut av systemet her, og kanskje må søke sosialpenger i venteperioden. Men uansett - sjekk med NAV, hvordan din situasjon er. 

Dette var litt det jeg tenkte også..

Skrevet
2 minutter siden, Caelyn skrev:

Dette var litt det jeg tenkte også..

Man kan få AAP forlenget opp til 8 mnd. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min saksbehandler sa at alt var i orden og at jeg skulle bli kontaktet når det var åpnet for meldekort igjen når jeg snakket med henne et par dager etter jeg hadde fått beskjed om og sendt søknaden om ufør. Kan ikke se noen søknad om AAP som ligger på nav sine sider. Kun søknad om ufør, med spesialisterklæring og verdens korteste arbeidsevnevurdering hvor det kun stå at jeg har liten mulighet til å komme i full jobb. Uføresøknaden ligger til behandling..

Skrevet
8 minutter siden, Caelyn skrev:

Men jeg skjønner ikke hvorfor den ble avsluttet? Den skal vel i utgangspunktet fornyes før vedtaket går ut når planen er å søke ufør?

Den ble avsluttet litt før jeg sendte søknaden, ufør var i planene, men ikke fullt så fort. Ble fremskyndet da AAP ble avsluttet. Dette skjedde fra 01.08 og sendte søknaden 10 dager senere.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få AAP forlenget opp til 8 mnd. 

Ja, men det skjer ikke av seg selv - det må gjøres et faktisk vedtak på det. Spesielt her i denne saken, ville jeg dobbeltsjekka med NAV - siden AAP alt var avslutta før uføresøknaden var sendt.

Skrevet

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min saksbehandler sa at alt var i orden og at jeg skulle bli kontaktet når det var åpnet for meldekort igjen når jeg snakket med henne et par dager etter jeg hadde fått beskjed om og sendt søknaden om ufør. Kan ikke se noen søknad om AAP som ligger på nav sine sider. Kun søknad om ufør, med spesialisterklæring og verdens korteste arbeidsevnevurdering hvor det kun stå at jeg har liten mulighet til å komme i full jobb. Uføresøknaden ligger til behandling..

Du må ringe og snakke med dem igjen uansett. Høre hvordan ting ligger an. 

Du må jo ha venta snart en og en halv måned på aap nå? Da ringer en og sjekker med saksbehandleren sin, ikke KG. 

Skrevet

Jeg vil tro at du kan ringe NAV og be de på kontaktsenteret se om det ligger en AAP-sak hos NAV Arbeid og ytelser. Ofte er det ulike forvaltningskontor som behandler uføresøknaden og AAP. Det er ofte litt ventetid på å få fattet vedtak, men det kan hende de da fatter vedtaket ditt helt tilbake til den dagen du ble avsluttet på AAP i første omgang, og ikke bare fra den dagen du søkte. Fordelen er at du da får penger fra den dagen du først ble avsluttet. Ulempen er at perioden med AAP under uføresøknaden blir forkortet. Du får maksimalt åtte måneder med AAP mens uføresøknaden behandles, ingen unntak der. Men med mindre du har en veldig komplisert sak og har jobbet mye i EU/EØS-land, så pleier det å ta kortere enn 8 måneder.

lykke til!

Anonymkode: f3345...c74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...