Gå til innhold

hvordan få en god bakt potet?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest bertine(ikke innl)

Hei !

Skal lage bakt potet med tilbehør til kvelds idag,mannen jobber sent. Hvor lenge skal en potet være i ovnen for å få en myk og god potet? hvor mange grader, og bør jeg koke den litt først??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kan prøve å hjelpe deg.

Jeg koker alltid poteten ca 15 min først. Å så hiver jeg den inn i stekeovnen etterpå. Til den er ferdig... varierer litt fra ovn til ovn. Men min bruker vel en 20 min pluss minus... Poteten er da pakket inn i aleminiumsfolie..

Når den er ferdig lager jeg ett kryss på toppen og "skviser litt i poteten så den åpner seg.

Før jeg fyller den med alskens god saker! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker den aldri først. Legger den i ovnen (om du vil kan du pakke den i folie først) på 200 grader og lar den bake ca 1 time og 15 minutter. Får alltid perfekt myke og gode poteter. Er det bare jeg som skal ha lager jeg den i mikrobølgeovn, jeg synes det smaker akkurat det samme. Da prikker jeg poteten med en skarp kniv og baker på nesten full styrke i 9-10 minutter, snur den etter halve tiden. Lar den hvile et par minutter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på størrelsen på poteten.

Store poteter får ligge i 1 1/2 time.. minst.

I verste fall blir skallet litt hardt om de ligger for lenge, men det gjør ikke noe om innholdet er mykt og godt.

Du kan stikke en bakepinne eller skarp kniv i porteten om du er usikker. Da kjenner du om den er myk i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en stor potet.

Legg den i mikrobølgeovnen.

Full styrke på ca. 8 min.

Bakt potet.

:wink:

Ok, nå så jeg at Arkana skrev det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ikke ha folie rundt hvis du lager den i microen da :wink:

Jeg synes poteten blir bedre jo lengre den ligger i stekeovnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker alltid i ovn, uten å koke først. 200 grader, med folie rundt. Da kan den/de stå der i "evigheter".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bakte poteter skal ikke pakkes inn i folie (da blir de kokt) men legges i langpanne oppå et lag med havsalt og stekes ved 200 grader ca 1 1/2 time (avhengig av størrelse på poteten).

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...