Gå til innhold

Registrert med feil rase? Kleinspitz/pomeranian

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg kjøpte meg en hundevalp for snart ett år siden som jeg ble fortalt var av rasen kleinspitz. Hun er registrert i NKK og har god stamtavle. Nå som hun er over ett år veier hun fremdeles bare 2,1 kilo og ligner rett og slett på en pomeranian. Sjekket stamtavlen nærmere og alle forfedrene var registrert som pomeranian inkludert søsken fra samme kull, utenom min hund. Har tatt kontakt med oppdretter men de mener hun har utseenet til en Kleinspitz selv om hun ikke har størrelsen. Problemet med dette kommer dersom jeg skal avle på henne, da valper av kleinspitz og pomeranian ikke blir regnet som renrasede, og en kleinspitz er for stor til at jeg vil utsette tispen for risken. Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ut som oppdretter ikke aaaaner hva hun driver med, som sier at hun "ligner på" en kleinspitz. Altså, min eurasier er ikke en gul samojed selv om han ligner!!! Og når søsken er registrert som pomme er det klart din hund også er det.

Kanskje veterinær kan utføre en form for gentest slik at du kan få omregistrert henne til riktig rase?

Anonymkode: ce910...0d0

• Liker 10
Skrevet

Hvis din hunds helsøsken er registrert med en rase, så er selvsagt din hund samme rase. Er oppdretter helt på tur eller? Det er jo ikke sånn at en hund bytter rase fordi den likner på en annen rase. Den har jo de genene den har, uansett hva den likner på.

Er din hund registrert som kleinspitz mens helsøsknene og foreldrene er registrert som pomeranien? Da er det jo ganske mye å nøste opp i her. Ikke  tenk på å avle en gang før du har fått orden i dette. Tror jeg hadde begynt med å kontakte kennelklubben jeg :)

Anonymkode: f4353...a4b

• Liker 9
Skrevet

Her ville jeg tatt kontakt med NKK og hørt. Jeg tror det er at i Tyskland registreres ikke hunden før i voksen alder da man registrere etter størrelse siden dverspits (pomeranian), miniatyrspittz, standard spitz, grosespitz og keeshound teknisk sett er samme rasen. Men i Norge er de den rasen foreldrene er, så her har oppdretter gjort en alvorlig feil som burde gi følger hos NKK.

Anonymkode: c0462...70c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg tatt kontakt med NKK og hørt. Jeg tror det er at i Tyskland registreres ikke hunden før i voksen alder da man registrere etter størrelse siden dverspits (pomeranian), miniatyrspittz, standard spitz, grosespitz og keeshound teknisk sett er samme rasen. Men i Norge er de den rasen foreldrene er, så her har oppdretter gjort en alvorlig feil som burde gi følger hos NKK.

Tok kontakt med NKK og hørte med veterinær. Veterinær kunne ikke gjøre noe som helst, og NKK sa at for å omregistrere må jeg enten kontakte oppdretter eller dra på utstilling så kan de på utstillingen omregistrere? Ja helsøsteren hennes er registrert som pomeranian og begge foreldrene. Men som du sier går det på størrelse som jeg også trodde, og min hund har rett og slett pomeranian størrelse selv om hun kanskje har litt pelstype som en kleinspitz. 

Det som er skummelt er at jeg har meldt min hund på utstilling i november, men jeg kan absolutt ingenting om utstilling, huff for en smørje.

Skrevet
2 minutter siden, Herix skrev:

Tok kontakt med NKK og hørte med veterinær. Veterinær kunne ikke gjøre noe som helst, og NKK sa at for å omregistrere må jeg enten kontakte oppdretter eller dra på utstilling så kan de på utstillingen omregistrere? Ja helsøsteren hennes er registrert som pomeranian og begge foreldrene. Men som du sier går det på størrelse som jeg også trodde, og min hund har rett og slett pomeranian størrelse selv om hun kanskje har litt pelstype som en kleinspitz. 

Det som er skummelt er at jeg har meldt min hund på utstilling i november, men jeg kan absolutt ingenting om utstilling, huff for en smørje.

Det høres veldig rart ut at hunden skal omregistrers som rase på en utstilling. Du vil jo få KIP da hunden din ikke passer inne i rasestandarden. Har du hørt med raseklubben? http://pomeranianklubben.no/

Skrevet

Her er mailutvekslingen min med en kontaktperson i NKK.

image.png.27babfac22df78d93b91f8efeb2d1819.png

image.png.abd7c8bf184a5dba3394802b3757d1fe.png

Skrevet

Høres veldig rart ut, men om NKK sier det så må det vel stemme da. Da ville jeg bare møtt opp og hørt med de når jeg var der. Er det en NKK utstilling?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut, men om NKK sier det så må det vel stemme da. Da ville jeg bare møtt opp og hørt med de når jeg var der. Er det en NKK utstilling?

Det er en NKK utstilling ja

Skrevet
9 timer siden, Herix skrev:

Det er en NKK utstilling ja

Da ville jeg hørt med  arrangør når du kom dit hvordan man går frem for å forandre rasen på hunden.

Skrevet

Litt usikker her, men blir det ikke litt som pudler da? At man kan få dverg og mellom-puddel alt etter hvor store de blir?

Skrevet

Når det eneste som skiller rasene er høyden på hunden, så har du jo den hunden som høyden på hunden tilsier

Kleinspitz: 26 cm ± 3 cm

Pomeranian: 20 cm ± 2 cm.

Anonymkode: a2b84...9ed

Skrevet
På 19.9.2018 den 9.17, AnonymBruker skrev:

Når det eneste som skiller rasene er høyden på hunden, så har du jo den hunden som høyden på hunden tilsier

Kleinspitz: 26 cm ± 3 cm

Pomeranian: 20 cm ± 2 cm.

Anonymkode: a2b84...9ed

Dette stemmer faktisk. Kun størrelsen som skiller. 

Anonymkode: 933da...d7f

Skrevet

Du må på utstilling, og få en dommer til å endre på det. Mener du må gi beskjed før konkurransen (melde inn til de i god tid) at du ønsker "rase" omgjøring på grunn av størrelse og vekt. 

Man gjør ofte det på katter som kan forandre farger/tegninger ettersom de vokser til. Da får de ny bedømming på farge, og ny farge kode av dommer. 

Det med å bestemme om det blir Pomeranian eller Kleinspitz har kun med størrelse og vekt å gjøre, men rart hun har registrert den som Kleinspitz når resten er Pomeranian. Man vet jo ikke det så tidlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...