Gå til innhold

Hva er fonologisk trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn med dysleksi. I brevet fra PPT står det at barnet trenger fonologisk trening, men hva er det? Er det vanlig lesing, mengdetrening? Eller rett å slett øve på de ulike lyder(fonem)? Føler barnet får så knapt med hjelp på skolen, så vil gjerne bidra hjemme også. Barnet er 10 år

Anonymkode: 24657...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn med dysleksi. I brevet fra PPT står det at barnet trenger fonologisk trening, men hva er det? Er det vanlig lesing, mengdetrening? Eller rett å slett øve på de ulike lyder(fonem)? Føler barnet får så knapt med hjelp på skolen, så vil gjerne bidra hjemme også. Barnet er 10 år

https://utdanningsforskning.no/artikler/fonologisk-bevissthet-og-barnehage--en-veiledende-spraknorm/

Skrevet

Har du ikke hatt møte el. med dem/skal ha? Jeg har et barn som har trengt mye trening, fonologisk, lyder, etc. Hatt veldig tett samarbeid med logoped og trent hjemme daglig. Kan gjøre masse hjemme men det er jo veldig greit at dem kan gi deg en pekepinne på hva og hvordan

Anonymkode: 6fe20...6b8

Skrevet

Nei, får bare møte med kontaktlærer, å føler ikke jeg får noen gode svar på hvordan jeg kan hjelpe, utenom å motivere til lesing, mengdetrening.

TS

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, får bare møte med kontaktlærer, å føler ikke jeg får noen gode svar på hvordan jeg kan hjelpe, utenom å motivere til lesing, mengdetrening.

TS

Sett foten ned og krev ett møte med PPT. Kontaktlærere har lite kunnskap om læringsvansker, da dette ikke er helt deres arbeidsområde. Mulig de har bredde kunnskap, men ikke dybde kunnskap - og da kommer man ikke langt. De har rett og slett ikke kompetansen til å kunne hjelpe barna på den måten annet enn å motivere elevene.

Jeg vet dette selv, da jeg studerer pedagogikk - og MYE av pensumet handler om hvordan man skal kunne undervise og motivere elevene. Det er ikke før man beveger seg innpå master i spesialpedagogikk, at man lærer om læringsvanskene i dybden - og denne kompetansen har ikke en lærer.

Anonymkode: 8c1a0...b61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...