AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 Har et barn med dysleksi. I brevet fra PPT står det at barnet trenger fonologisk trening, men hva er det? Er det vanlig lesing, mengdetrening? Eller rett å slett øve på de ulike lyder(fonem)? Føler barnet får så knapt med hjelp på skolen, så vil gjerne bidra hjemme også. Barnet er 10 år Anonymkode: 24657...c66
Gjest BearMama Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn med dysleksi. I brevet fra PPT står det at barnet trenger fonologisk trening, men hva er det? Er det vanlig lesing, mengdetrening? Eller rett å slett øve på de ulike lyder(fonem)? Føler barnet får så knapt med hjelp på skolen, så vil gjerne bidra hjemme også. Barnet er 10 år Anonymkode: 24657...c66 https://utdanningsforskning.no/artikler/fonologisk-bevissthet-og-barnehage--en-veiledende-spraknorm/
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #3 Skrevet 18. september 2018 Har du ikke hatt møte el. med dem/skal ha? Jeg har et barn som har trengt mye trening, fonologisk, lyder, etc. Hatt veldig tett samarbeid med logoped og trent hjemme daglig. Kan gjøre masse hjemme men det er jo veldig greit at dem kan gi deg en pekepinne på hva og hvordan Anonymkode: 6fe20...6b8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 Nei, får bare møte med kontaktlærer, å føler ikke jeg får noen gode svar på hvordan jeg kan hjelpe, utenom å motivere til lesing, mengdetrening. TS Anonymkode: 24657...c66
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, får bare møte med kontaktlærer, å føler ikke jeg får noen gode svar på hvordan jeg kan hjelpe, utenom å motivere til lesing, mengdetrening. TS Anonymkode: 24657...c66 Sett foten ned og krev ett møte med PPT. Kontaktlærere har lite kunnskap om læringsvansker, da dette ikke er helt deres arbeidsområde. Mulig de har bredde kunnskap, men ikke dybde kunnskap - og da kommer man ikke langt. De har rett og slett ikke kompetansen til å kunne hjelpe barna på den måten annet enn å motivere elevene. Jeg vet dette selv, da jeg studerer pedagogikk - og MYE av pensumet handler om hvordan man skal kunne undervise og motivere elevene. Det er ikke før man beveger seg innpå master i spesialpedagogikk, at man lærer om læringsvanskene i dybden - og denne kompetansen har ikke en lærer. Anonymkode: 8c1a0...b61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå