Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Når begynte dere å sette nyfødt babyen i vippestol? Er det fra helt de er nyfødte slik at de blir vant til å bruke den?

Jeg tenker å kjøpe graco move with me.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte med babybjørn sin vippestol når hun var 5 uker gammel

Skrevet
11 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Begynte med babybjørn sin vippestol når hun var 5 uker gammel

Ok. Burde man ikke begynne før det?

Skrevet (endret)

Vi begynte med Babybjørn vippestol ganske tidlig, når babyen var kanskje en måned gammel. Den ble brukt i bare korte perioder om gangen. Det er jo ikke noe man trenger å trene en baby til å bli vant til. Det er viktig at stolen har full liggestilling.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Brukte aldri, lot heller babyen ligge på gulvet

Anonymkode: d5cce...267

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Ayesh skrev:

Ok. Burde man ikke begynne før det?

Vi hadde ikke noe behov før det. Vår hadde mye magesmerter og vippingen hjalp henne.

Skrevet

Vippestol er vel egentlig ikke anbefalt å bruke før de kan sitte selv. Det er ihvertfall ikke sånn at man burde bruke det. Man bruker det som variasjon til å ligge på gulvet hvis barnet liker det, men ikke så lenge av gangen. 

Anonymkode: 21cbe...9ea

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vippestol er vel egentlig ikke anbefalt å bruke før de kan sitte selv. Det er ihvertfall ikke sånn at man burde bruke det. Man bruker det som variasjon til å ligge på gulvet hvis barnet liker det, men ikke så lenge av gangen. 

Spørs vel hva slags vippestol det vel? 

Anonymkode: 993ba...3f2

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vippestol etter at de kan sitte selv?

Anonymkode: 0bf4d...acd

Skrevet

Aldri brukt vippestol.

Anonymkode: 239a7...eed

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Vippestol etter at de kan sitte selv?

Anonymkode: 0bf4d...acd

Etter at de er sterke nok til å klare holde seg selv oppe. Fysioterapeuter ol anbefaler at de minste ligger flatt på gulvet, både på magen og ryggen for å trene seg opp naturlig. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Spørs vel hva slags vippestol det vel? 

Anonymkode: 993ba...3f2

Sikkert noen som er bedre enn andre, men ingen skal jo brukes hele dagen. Vippestol er først og fremst praktisk for foreldrene som trenger frie hender litt, men det skal ikke være et oppbevaringsted i timesvis uansett. Og det er ikke sånn at alle babyer må ha vippestol, siden TS spør om man burde begynne med vippestol tidlig. Noen barn liker det, andre ikke, og hvis de ikke like det er det ihvertfall ingen grunn til å bruke det. 

Skrevet

Har begynt ved ca 2 uker med mine barn.Babybjørn i laveste stilling. Noen minutter av gangen.

Det er ikke sånn at de trenger å vennes til å sitte i vippestol. Den problemstillingen har jeg faktisk ikke hørt før

Anonymkode: e8235...3eb

• Liker 3
Skrevet

Vippestol er praktisk før baby kan sitte, fra ca 3-4 mnd. F.eks hvis du starter med smaksprøver fra 4 mnd, er vippestolen fin å bruke. Baby satt også i vippestolen når jeg dusjet. 

Anonymkode: 8da0d...a0a

Skrevet

Skjønner seriøst ikke hvorfor folk absolutt må ha vippestol?? De er jo sterkt frarådet å bruke før baby har lært seg å sette seg opp selv, og man skal maks bruke de 10 min ila dagen. 

Vi fikk beskjed både fra helsestasjon (fysioterapeut) og sykehuset at vippestol ikke måtte brukes. Baby siger sammen i en uheldig stilling. Samme gjelder gåstoler.

Vi lærte baby å ligge på gulvet, og etterhvert som åling og krapping begynte, satte vi opp lekegrind.

Gå på do, dusje, gi smaksprøver osv. klarer man fint uten å stappe baby oppi en vippestol. 

Anonymkode: 10f6e...44a

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner seriøst ikke hvorfor folk absolutt må ha vippestol?? De er jo sterkt frarådet å bruke før baby har lært seg å sette seg opp selv, og man skal maks bruke de 10 min ila dagen. 

Vi fikk beskjed både fra helsestasjon (fysioterapeut) og sykehuset at vippestol ikke måtte brukes. Baby siger sammen i en uheldig stilling. Samme gjelder gåstoler.

Vi lærte baby å ligge på gulvet, og etterhvert som åling og krapping begynte, satte vi opp lekegrind.

Gå på do, dusje, gi smaksprøver osv. klarer man fint uten å stappe baby oppi en vippestol. 

Vippestol og gåstol er veldig forskjellig altså. En gåstol belaster på en helt annen måte enn en vippestol, og kan ikke sammenliknes i det hele tatt. 

Vi kjøpte vippestol da småen var ca 3mnd, ikke for babyens del, men for at jeg skulle kunne ta en dusj mens jeg hadde kontroll på en liten en som nektet å ligge på gulvet. Han likte forøvrig ikke stolen før han var 5mnd og lærte seg å vippe selv. Brukes fremdeles som dusj- og kjøkkenvakt (7mnd) da han enda ikke liker å ligge på gulvet alene. Jeg hadde ikke klart meg uten vippestolen i hverdagen altså. Alene med en baby som er våken 7-19 så er jeg helt avhengig av å ha frie hender noen minutter her og der. Han henger stort sett på meg i bæretøy ved husarbeid, men skal jeg lage middag (varme) og dusje, så foretrekker jeg å ha han i vippestolen de minuttene det krever, uten å ha dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: 47666...21a

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at de er sterke nok til å klare holde seg selv oppe. Fysioterapeuter ol anbefaler at de minste ligger flatt på gulvet, både på magen og ryggen for å trene seg opp naturlig. 

Sikkert noen som er bedre enn andre, men ingen skal jo brukes hele dagen. Vippestol er først og fremst praktisk for foreldrene som trenger frie hender litt, men det skal ikke være et oppbevaringsted i timesvis uansett. Og det er ikke sånn at alle babyer må ha vippestol, siden TS spør om man burde begynne med vippestol tidlig. Noen barn liker det, andre ikke, og hvis de ikke like det er det ihvertfall ingen grunn til å bruke det. 

Vi ble anbefalt av fysioterapeuten å begynne med vippestol da sønnen min var 3-4 måneder. Grunnen var at han var veldig sterk i ryggen, og klarte ikke å trene opp magemusklene raskt nok til å holde følge. Vippingen ville hjelpe han med det. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre barn i alderen 2-10 år. Jeg har aldri hørt at vippestoler er sterkt frarådet andre steder enn her på forumet. Man skal begrense bruken ja, men sterkt frarådet, nei det har jeg tilgode å få rå råd om.

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, Teddi said:

Vi ble anbefalt av fysioterapeuten å begynne med vippestol da sønnen min var 3-4 måneder. Grunnen var at han var veldig sterk i ryggen, og klarte ikke å trene opp magemusklene raskt nok til å holde følge. Vippingen ville hjelpe han med det. 

Da har det jo en hensikt, og barnet er sterk nok til å holde seg oppe selv. Jeg tenker på de som begynner med det når baby er 4-5 uker, det er lite hensiktsmessig. 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tre barn i alderen 2-10 år. Jeg har aldri hørt at vippestoler er sterkt frarådet andre steder enn her på forumet. Man skal begrense bruken ja, men sterkt frarådet, nei det har jeg tilgode å få rå råd om.

Det er bare å google litt, jeg leste om at det var frarådet i diverse artikler før jeg kom på forum (her og på mange andre forum virker det som alle bruker det).

For all del, jeg er ikke anti-vippestol, kommer sikkert til å bruke det selv når baby blir 3-4 mnd og trenger litt variasjon. Men det er fint at folk vet at det ikke bør brukes av de aller minste og ikke lenge av gangen.  

Skrevet

Brukte det helt fra starten av når jeg dusjet. Det tok 4 min og var vel verd det. Babybjörn på laveste hakk, 0 dårlig samvittighet for det. Han er en stek og frisk 5 åring i dag. 

Anonymkode: 37946...9b0

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har det jo en hensikt, og barnet er sterk nok til å holde seg oppe selv. Jeg tenker på de som begynner med det når baby er 4-5 uker, det er lite hensiktsmessig. 

Det er bare å google litt, jeg leste om at det var frarådet i diverse artikler før jeg kom på forum (her og på mange andre forum virker det som alle bruker det).

For all del, jeg er ikke anti-vippestol, kommer sikkert til å bruke det selv når baby blir 3-4 mnd og trenger litt variasjon. Men det er fint at folk vet at det ikke bør brukes av de aller minste og ikke lenge av gangen.  

Mye rart man kan finne når man googler, og mye er ikke til å bli klok på. Det er farlig i en artikkel og i neste man leser er det helt ok.

Men for all del jeg har brukt vippestol med fornuft  har ikke dårlig samvittighet for det og kan ikke se at noen av mine har tatt skade av det. Gåstol og hoppedisse har dog aldri vært i hus. Også tar jeg bilsikring på alvor, så jeg utsetter nok ikke barna mine for unødig fare noe mer enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...