AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 Jeg er leietaker og deler postkasse med huseier. Spurte i starten av leieforholdet om det var egen postkasse til meg eller om jeg skulle fikse det selv, da sa huseier bare at jeg kunne dele med han. Jeg tror det er et sabla styr å få egen postkasse her (uten å gå nærmere inn på det, blir for gjenkjennelig). Så da tenkte jeg ok, det er vel enkelt og greit det. Men det har ikke vært så komfortabelt og enkelt som jeg trodde. Ikke at det er et stort problem, men huseier har kommentert et par ganger at jeg får mye pakker i posten. Og da fyller jeg ikke akkurat opp postkassen. Jeg har en hobby, overhodet ikke en kriminell en som sådan, som krever at jeg bestiller opp småting her og der. Dermed er det periodevis to-tre små(!) pakker i postkassen flere ganger i uken. Men dette er så absolutt ikke hele tiden, og huseier får da også post. En sjelden gang har postkassen vært så full av min post at det ikke ble plass til annen post, men dette er like sjelden som at det like gjerne kunne vært huseiers egen post som fylte opp. Huseier har også kommentert at han vet akkurat hva jeg får og hvor posten min kommer fra (land), og dette synes jeg er en smule ubehagelig. Hvorfor skal han mene noe om det? Har huseier noen rett til å legge seg opp i at jeg får post eller hvor den kommer fra/hva jeg får, så lenge det ikke er snakk om noe kriminelt? Har han egentlig noen grunn til å kommentere det i det hele tatt? Jeg hadde skjønt det hvis postkassen var stappfull flere ganger i måneden slik at huseiers egen post ikke fikk plass, men når ikke dette er tilfelle? Anonymkode: a4b28...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 Hvorfor blir det ett sabla styr å få egen postkasse? Om det er felles stativ er det bare å henge den opp på en ledig plass, eller så kan du sette en stolpe ved siden av til din egen. Om det er i en blokk med tildelt seksjon pr leilighet, er det nok litt verre, men det er noe huseier får ta ansvar for om det plager han at postkassen er full. Du har rett til å få posten din i egen postkasse om du ønsker det, men må nok påregne evt utgifter selv. Anonymkode: d5133...36d 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #3 Skrevet 18. september 2018 Skaff deg postboks i stedet, finnes sikkert en dagligvare nær deg som har det. Huseier hadde nok ikke forventet flere pakker i uken når han sa han kunne dele postkasse med deg.. Anonymkode: 7da79...f74 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor blir det ett sabla styr å få egen postkasse? Om det er felles stativ er det bare å henge den opp på en ledig plass, eller så kan du sette en stolpe ved siden av til din egen. Om det er i en blokk med tildelt seksjon pr leilighet, er det nok litt verre, men det er noe huseier får ta ansvar for om det plager han at postkassen er full. Du har rett til å få posten din i egen postkasse om du ønsker det, men må nok påregne evt utgifter selv. Anonymkode: d5133...36d Jeg kan som sagt ikke gå inn på det, i fare for å bli gjenkjent. Men det er et styr som jeg ikke vet om vil være verdt kampen, med tanke på at dette i utgangspunktet kanskje ikke skulle vært en greie i det hele tatt? Er egentlig det jeg lurer mest på. Ikke sikkert at jeg skal bo her i en mannsalder likevel Anonymkode: a4b28...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skaff deg postboks i stedet, finnes sikkert en dagligvare nær deg som har det. Huseier hadde nok ikke forventet flere pakker i uken når han sa han kunne dele postkasse med deg.. Anonymkode: 7da79...f74 Det er langt til nærmeste dagligvare. Men hvorfor er det et problem med flere bittesmå pakker i uken i enkelte perioder? Anonymkode: a4b28...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #6 Skrevet 18. september 2018 Er vel ikke noe sabla styr med å kjøpe en postkasse på Nille eller clas ohlson og sette på bakken ved siden av stativet, eller skru opp på stativet? Anonymkode: 6b7c7...7b9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #7 Skrevet 18. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke noe sabla styr med å kjøpe en postkasse på Nille eller clas ohlson og sette på bakken ved siden av stativet, eller skru opp på stativet? Anonymkode: 6b7c7...7b9 Jo, det er det. Kan ikke gå inn på hvorfor. Er ikke vits i å spørre mer om det, det er bare sånn... Anonymkode: a4b28...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #8 Skrevet 18. september 2018 Hvis utleier ikke ordner med en egen postkasse til deg, må h*n bare tåle at du får pakker i posten. Og så vidt jeg vet så har man vel heller ikke lov å sjekke posten til andre? Skjønner at utleier ikke åpner og sjekker, men litt rett til privatliv må man vel få ha, selv om man må dele postkasse. H*n får slutte å være så nysgjerrig og heller bruke energien på å fikse postkasse til deg hvis det er et så stort problem tenker jeg 😅 Men nei, utleier kan ikke legge seg opp i det i det hele tatt. Til og med ikke om den hadde vært stappfull hver måned. Anonymkode: 1ef37...9f0 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #9 Skrevet 18. september 2018 Delte selv postkasse som leietaker, fant det veldig ubehagelig at andre skulle tukle med min post, selv om jeg ikke driver med noe kriminelt eller får inkassobrev. Føltes som at man ikke var helt fri og uavhengig når andre skulle følge med på posten min. Selvfølgelig har ikke utleier noe med det, og det er upassende at han kommenterer. At han ikke har skikkelig utleieforhold er hans eget problem. Anonymkode: 629c8...1d7 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #10 Skrevet 18. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis utleier ikke ordner med en egen postkasse til deg, må h*n bare tåle at du får pakker i posten. Og så vidt jeg vet så har man vel heller ikke lov å sjekke posten til andre? Skjønner at utleier ikke åpner og sjekker, men litt rett til privatliv må man vel få ha, selv om man må dele postkasse. H*n får slutte å være så nysgjerrig og heller bruke energien på å fikse postkasse til deg hvis det er et så stort problem tenker jeg 😅 Men nei, utleier kan ikke legge seg opp i det i det hele tatt. Til og med ikke om den hadde vært stappfull hver måned. Anonymkode: 1ef37...9f0 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Delte selv postkasse som leietaker, fant det veldig ubehagelig at andre skulle tukle med min post, selv om jeg ikke driver med noe kriminelt eller får inkassobrev. Føltes som at man ikke var helt fri og uavhengig når andre skulle følge med på posten min. Selvfølgelig har ikke utleier noe med det, og det er upassende at han kommenterer. At han ikke har skikkelig utleieforhold er hans eget problem. Anonymkode: 629c8...1d7 Takk for svar! Det dere skriver var der jeg også tenkte. Uansett hvor dust han synes det er at jeg bestiller det jeg gjør og at jeg bestiller det fra de landene jeg gjør, og uansett hvilken politisk holdning han måtte ha til det, så har han vel ingen rett til å blande seg i hvordan JEG forholder meg til det. Blir vel som å legge seg opp i hvilket parti jeg stemmer på, i mine øyne er det like upassende å spørre om. Eneste jeg kan tenke meg som er legitimt irriterende for hans del med dette er at det ligger pakker der som han må sjekke om er til seg selv. Men det skulle han vel tatt høyde for da han inviterte meg inn i sin egen postkasse, og jeg har egentlig ikke så mye empati for det når han gjør noe så upassende som å legge seg opp i hva jeg bestiller. Anonymkode: a4b28...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #11 Skrevet 18. september 2018 Mange sleipe utleiere er ikke så gira på å skatte av utleien (slik de i følge loven må), så da deler de postadresse med leietaker slik at skatteetaten ikke skal finne det ut. Ville sendt et anonymt varsel til Skatteetaten, så får du nok din egen. Han kan ikke finne ut hvordan de har funnet det ut, da de innimellom tar tilfeldige stikkprøver. Anonymkode: 86942...798 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #12 Skrevet 18. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange sleipe utleiere er ikke så gira på å skatte av utleien (slik de i følge loven må), så da deler de postadresse med leietaker slik at skatteetaten ikke skal finne det ut. Ville sendt et anonymt varsel til Skatteetaten, så får du nok din egen. Han kan ikke finne ut hvordan de har funnet det ut, da de innimellom tar tilfeldige stikkprøver. Anonymkode: 86942...798 Leieinntekter i egen bolig er skattefritt. I hvertfall hvis du, som utleier, bor i 50 % eller mer av boligen. Anonymkode: 512d7...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #13 Skrevet 18. september 2018 For en slitsom utleier. Jeg har leid ut i mange år og delt postkssse med alle leietakere jeg har hatt. Har aldri brydd meg om hva de får i posten. Mitt råd er flytt! Anonymkode: beddf...67f 2
Horten Market Skrevet 18. september 2018 #14 Skrevet 18. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har huseier noen rett til å legge seg opp i at jeg får post eller hvor den kommer fra/hva jeg får, så lenge det ikke er snakk om noe kriminelt? Anonymkode: a4b28...1d0 Nei, men nå deler du postkasse med denne fyren som du har valgt å leie hos. Du må bare akseptere visse ubehageligheter når du lever relativt tett på andre mennesker. Slik huseieren også må akseptere dine særegenheter. Det synes som om dere begge har en vei å gå på dette. Når du ser at din aktivitet medfører ubeleiligheter for huseieren, bør du beklage dette og be om forståelse. Normalt vil du få det. Når huseieren har tatt opp dette selv, kan det tyde på at du har latt det pågå for lenge og gitt inntrykk av at du ikke har skjønt problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #15 Skrevet 18. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For en slitsom utleier. Jeg har leid ut i mange år og delt postkssse med alle leietakere jeg har hatt. Har aldri brydd meg om hva de får i posten. Mitt råd er flytt! Anonymkode: beddf...67f Tross alt, så er dette en av få ting jeg har å plukke på huseieren min for. Jeg er veldig fornøyd med leieforholdet ellers, og vet at jeg ikke skal bo her i mange år fremover likevel. Trengte bare å få en bekreftelse fra fremmede på hva jeg selv tenker, da hobbyen min tross alt er min private fritid og noe jeg ikke har lyst til å dele med alle og enhver. Anonymkode: a4b28...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #16 Skrevet 18. september 2018 1 minutt siden, Horten Market skrev: Nei, men nå deler du postkasse med denne fyren som du har valgt å leie hos. Du må bare akseptere visse ubehageligheter når du lever relativt tett på andre mennesker. Slik huseieren også må akseptere dine særegenheter. Det synes som om dere begge har en vei å gå på dette. Når du ser at din aktivitet medfører ubeleiligheter for huseieren, bør du beklage dette og be om forståelse. Normalt vil du få det. Når huseieren har tatt opp dette selv, kan det tyde på at du har latt det pågå for lenge og gitt inntrykk av at du ikke har skjønt problemet. Men hvorfor er dette et problem? Hvilke ubeleiligheter fører det til for huseier? Hva skal jeg beklage? Anonymkode: a4b28...1d0 1
Horten Market Skrevet 18. september 2018 #17 Skrevet 18. september 2018 (endret) Vel, du forteller at postkassen av og til blir full. Huseieren har kommentert pakketrafikken. Mitt råd er at du forklarer at du har en hobby som medfører flere pakkesendinger i uken, og at du har sett at postkassen av og til ikke er stor nok, men håper at dette ikke er altfor ubeleilig for ham. Fortell gjerne at du er godt fornøyd med boforholdene for øvrig, og ikke ønsker å skape problemer. Tenker at dette stopper kommentarene fra ham. Og nysgjerrigheten. Endret 18. september 2018 av Horten Market 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #18 Skrevet 18. september 2018 Akkurat nå, Horten Market skrev: Vel, du forteller at postkassen av og til blir full. Huseieren har kommentert pakketrafikken. Mitt råd er at du forklarer at du har en hobby som medfører flere pakkesendinger i uken, og at du har sett at postkassen av og til ikke er stor nok, men håper at dette ikke er altfor ubeleilig for ham. Fortell gjerne at du er godt fornøyd med boforholdene for øvrig, og ikke ønsker å skape problemer. Tenker at dette stopper kommentarene fra ham. Og nysgjerrigheten. Nei, ikke av og til. En sjelden gang, og like ofte som om det var huseiers egen post som fylte opp. Hvis huseier deler postkasse med meg så deler vi jo postkassa 50%50. Så at det skal være ubeleilig forstår jeg ikke, jeg har ikke tenkt å unnskylde at jeg deler postkasse med han. Jeg har ikke lyst til å si at jeg har en hobby, fordi han da kommer til å spørre hva det er. Og det vil jeg ikke dele med han. Har allerede tenkt igjennom det scenarioet. Men ellers takk for forslaget. Anonymkode: a4b28...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #19 Skrevet 18. september 2018 Kan du ikke få deg en postboks i stedet for? Anonymkode: 11faf...3a4
Alphamale Skrevet 18. september 2018 #20 Skrevet 18. september 2018 Da jeg leide måtte jeg kjøpe, skaffe og henge opp min egen postkasse?🤔 Den henger der fortsatt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå