Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har spørsmål rundt mine rettigheter ang mekkling og frirettshjelp?

Jeg har et barn med en som har full foreldrerett, noe jeg ønsker og ta del i, og dermed ta dette via mekkling, og evt for inn til retten. Mitt spørsmål er om jeg kan velge selv vilket kontor jeg tar opp saken i? må jeg ta dette i min bosted kommune? eller kan jeg ta det i en kommune litt nermere barnemora? Altså et familievernkontor jeg har hørt veldig godt om? 

Ett annet spørsmål er at jeg planlegger og flytte sammen med kjærsten, men for og ha rettighetene på plass ved frirettshjelp, venter vi litt. Hvordan stiller det seg om jeg jeg blir samboer og husstandens inntekt høyner seg over det jeg vil ha rett på, til frirettshjelp etter mekkling? Men før en evt rettsak? Har dette noe og si? Eller blir alt sendt inn ved mekkling? 

Og hvor lang tid er det vanlig og vente fra man bestiller til vi kan få timen? 

Håper på svar 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fri rettshjelp? Ved mekling møtes man jo bare hos en advokat eller på familievernkontoret f.eks og blir enige om samvær? Hva tror du at skjer der egentlig?

Anonymkode: 122ae...c84

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Alex82 skrev:

Hei. Har spørsmål rundt mine rettigheter ang mekkling og frirettshjelp?

Jeg har et barn med en som har full foreldrerett, noe jeg ønsker og ta del i, og dermed ta dette via mekkling, og evt for inn til retten. Mitt spørsmål er om jeg kan velge selv vilket kontor jeg tar opp saken i? må jeg ta dette i min bosted kommune? eller kan jeg ta det i en kommune litt nermere barnemora? Altså et familievernkontor jeg har hørt veldig godt om? 

Ett annet spørsmål er at jeg planlegger og flytte sammen med kjærsten, men for og ha rettighetene på plass ved frirettshjelp, venter vi litt. Hvordan stiller det seg om jeg jeg blir samboer og husstandens inntekt høyner seg over det jeg vil ha rett på, til frirettshjelp etter mekkling? Men før en evt rettsak? Har dette noe og si? Eller blir alt sendt inn ved mekkling? 

Og hvor lang tid er det vanlig og vente fra man bestiller til vi kan få timen? 

Håper på svar 🙂

Frimrettshjelp ved mekling? Skal du ha advokat med deg i mekling på et familevernkontor, ja, da sliter du med å få noen meklere til å stille opp. 

Fri rettshjelp er noe knapt noen får i dag, satsene for inntekt og formue er så lave at de er omtrent bare personer på sosialhjelp som kommer inn under de satsene. Og endrer intektene til hustanden seg så skal det meldes i fra og saken revurderes. Så å spekulere der, er risikofyllt. 

Tenk også på barnets beste, og la det gå foran alt. 

Anonymkode: 115ca...d9a

Gjest Blondie65
Skrevet

Folkens nå må dere lese før dere svarer. Han ønsker muligens å gå rettens vei for å få avgjort samvær / omsorg for barnet. Da trenger han advokat. Det er derfor han spør om det. Kan dere svare nå da?

Skrevet

Første steg er familievernkontoret. Forhåpentligvis blir dere enige der og slipper å gå til retten. 

Skrevet

Fra bufdir:

Er dere ektefeller eller samboere skal dere mekle på det stedet dere sist bodde sammen.

Vurderer dere å bringe en sak inn for domstolene fordi dere er uenige om foreldreansvar, fast bosted eller samvær, skal dere mekle på det stedet barnet bor.

Er dere enige om det, kan dere velge å mekle et annet sted. 

Her kan du lese om fri rettshjelp: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/fri-rettshjelp/

Les nøye og sett deg inn i det. 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Fra bufdir:

Er dere ektefeller eller samboere skal dere mekle på det stedet dere sist bodde sammen.

Vurderer dere å bringe en sak inn for domstolene fordi dere er uenige om foreldreansvar, fast bosted eller samvær, skal dere mekle på det stedet barnet bor.

Er dere enige om det, kan dere velge å mekle et annet sted. 

Her kan du lese om fri rettshjelp: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/fri-rettshjelp/

Jeg er enig i samværet slik det er i dag. Det eneste jeg ønsker og ha det er foreldrerett, siden jeg og mor ikke hadde samme adresse da barnet ble født. Jeg ønsker samme opplysninger om barnet som mor. 

Mor mener også hun kan avslutte samvær og bestemme innholdet når hun føler for, siden hun har foreldreretten alene. 

Jeg skrev litt feil over her, skal kun ha med advokat, om det blir bring inn for retten... 

Men jeg må sette opp mekkling i bostedskommune til barnet? 

Endret av Alex82
Skrevet
2 minutter siden, Alex82 skrev:

Men jeg må sette opp mekkling i bostedskommune til barnet

Ja det må du da. Så lenge ikke mor går med på noe annet. 

Det stemmer forsåvidt at hun kan bestemme alt når du ikke har foreldreansvar. Du har ikke krav på noe informasjon fra barnehage, skole, helse osv. Så det bør du forsøke å få. 

Begynn med en meklingstime som du setter opp der hvor mor og barn bor. Du kan 'tilby' delt foreldreansvar mot at hun får fast bosted f eks? Da vil hun likevel kunne ta daglige beslutninger, men du har krav på informasjon, og du skal være med på å bestemme de større tingene. 

Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

Folkens nå må dere lese før dere svarer. Han ønsker muligens å gå rettens vei for å få avgjort samvær / omsorg for barnet. Da trenger han advokat. Det er derfor han spør om det. Kan dere svare nå da?

Før man kommer til rettssak, så skal man ha vært i mekling og ha en grunn til at det blir tatt ut stevning, samt en advokat som er villig til å ta saken til retten. 

Enkelte tror at det bare er å gå rake veien i retten, slik andre går rake veien på toalettet. Men prosessen frem til en rettssak er lang, kronglete og ikke en selvfølge at man skal gå inn i en rettssal med en barnefordelingssak. 

Både ts og andre bør realitetsorientere seg særlig mht. å få en sak opp til en hovedoforhandling. Der skal også mekles før hovedforhandling, med en rettsmekler. Prosessen er lang, og ingen blir vinnere i en rettssak, særlig ikke et barn. 

Ekstra provoserende er det at ts her spekulerer i fri rettshjelp. 

• Liker 2
Skrevet

Mekling i forbindelse med barnefordelingssaker (samvær, foreldreansvar etc), skal man ta på familievernkontoret som barnet sokner til. Dersom en ikke har mulighet å komme dit pga lang reisevei, kan man ta meklingen via telefon. F.eks hvis du bor i oslo, og mor med barn i halden, så kan du ta kontakt med kontoret i oslo så setter de opp en avtale med kontoret i halden for telefonmekling. Dere sitter da med hver deres mekler på hvert kontor (meklere skal være nøytrale...)

Etter første møtet får du en meklingsattest, det er denne som må brukes dersom du velger å stevne mor for retten. På disse møtet tar man normalt ikke med seg en advokat, men møter opp alene.

Hvor lang tid det tar å få møte avhenger av kontorene. Det er veldig forskjellig fra kontor til kontor. Dersom det er to kontorer som må samkjøres, kan det ta noe lengre tid.

PS: Det heter ikke foreldrerett, det heter foreldreansvar!

Anonymkode: d60e7...2e0

Skrevet

Tillegg: møter på familievernkontor er gratis.

Anonymkode: d60e7...2e0

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før man kommer til rettssak, så skal man ha vært i mekling og ha en grunn til at det blir tatt ut stevning, samt en advokat som er villig til å ta saken til retten. 

Enkelte tror at det bare er å gå rake veien i retten, slik andre går rake veien på toalettet. Men prosessen frem til en rettssak er lang, kronglete og ikke en selvfølge at man skal gå inn i en rettssal med en barnefordelingssak. 

Både ts og andre bør realitetsorientere seg særlig mht. å få en sak opp til en hovedoforhandling. Der skal også mekles før hovedforhandling, med en rettsmekler. Prosessen er lang, og ingen blir vinnere i en rettssak, særlig ikke et barn. 

Hvorfor mener du det er provoserende at det spekuleres i fri rettshjelp?? Jeg har funnet ut ut at jeg har krav på det fra en advokat, og selvsakt benytter jeg meg av det da 🙂

Skrevet

Du trenger ikke fri rettshjelp til mekling, det er gratis. Du må beregne at mekleren setter av tid til mere enn ett møte hvis ikke dere blir enige. Det kan ta måneder og mer før en sak kommer opp i retten, får du samboer før saken er helt ferdig vil dens inntekter bli regnet med fra den dagen dere blir samboere. 

Anonymkode: ee6ab...716

Gjest Blondie65
Skrevet
På 18.9.2018 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt en lyd om at ikke TS må gå til mekling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...