Gå til innhold

Skjermbruk hos barn i dag......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjerm er blitt et stort samfunnsproblem.

Barn i dag klarer ikke å leke seg, de vil heller se tv eller spille på ipad/tlf. De er late og fantasiløse. Så fort det er et ledig eller kjedelig øyeblikk spør de om å få se tv eller spille. De ser tv eller ipad før barnehage og skole, når de kommer hjem må de slappe av(og da foran en skjerm så klart), og de sovner til skjerm om kveldene.  De blir sure og sinte når de ikke får lov. Har de besøk av venner vil de heller se tv eller spille, de voksne må mase på barna for at de skal finne på noe annet, eller gud forby; gå ut å leke. 

Denne utviklinga er TRAGISK... Og opp i alt dette skal barna nå bruke ipad på skolen og barnehagen er pålagt av Rammeplanen å gi barna allerede fra 1 års alderen erfaring med digitale verktøy.

NÅR ER DET NOK? Jeg er oppriktig bekymret for hvordan dette kommer til å ende. Klarer ikke foreldre å se hva som er til barnets beste og bare si NEI?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig med deg, jeg blir bare trist hver gang jeg ser en seks-åring som glor på en smarttelefon, eller en to-åring som hyler fordi mamma tok fra han telefonen, eller en vennegjeng med åtte-åringer som istedenfor å prate sammen sitter og stirrer på hver sin skjerm... Eller hvis de prater sammen, så snakker de om snap og insta... Hva skal så små barn med smarttelefoner, er det virkelig nødvendig?? For meg blir det veldig feil, og det er jo helt tydelig hvor vanedannende de skjermene er... :(  

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, ordinarygirl skrev:

Skjerm er blitt et stort samfunnsproblem.

Barn i dag klarer ikke å leke seg, de vil heller se tv eller spille på ipad/tlf. De er late og fantasiløse. Så fort det er et ledig eller kjedelig øyeblikk spør de om å få se tv eller spille. De ser tv eller ipad før barnehage og skole, når de kommer hjem må de slappe av(og da foran en skjerm så klart), og de sovner til skjerm om kveldene.  De blir sure og sinte når de ikke får lov. Har de besøk av venner vil de heller se tv eller spille, de voksne må mase på barna for at de skal finne på noe annet, eller gud forby; gå ut å leke. 

Denne utviklinga er TRAGISK... Og opp i alt dette skal barna nå bruke ipad på skolen og barnehagen er pålagt av Rammeplanen å gi barna allerede fra 1 års alderen erfaring med digitale verktøy.

NÅR ER DET NOK? Jeg er oppriktig bekymret for hvordan dette kommer til å ende. Klarer ikke foreldre å se hva som er til barnets beste og bare si NEI?

Mine barn ser mye skjerm. De har mye glede av noen serier som går og liker også godt å spille. De ser ikke på tv/skjerm før skole og barnehage, men de får lov når de kommer hjem. Og jeg synes det er helt greit. Men de er ikke late og fantasiløse. De er tvert imot ganske flinke til å leke og kreative. De leser mye bøker også og liker å tegne, og det er alltid mye historier og lek rundt de tingene de foretar seg. Vi drar på turer sammen og på ferier der vi ikke har skjerm. De får spille når de har venner på besøk, det er tross alt det konsollene er kjøpt inn for, men de finner også på andre ting. Det er forresten mye lek og kommunikasjon som foregår mens de spiller. Et spill som Minecraft er dessuten veldig lærerikt. Det er ikke bra for kroppen å sitte stille lenge, men dette må foreldrene si fra om. Mine eldste regulerer dette selv og veksler mellom skjerm og utelek. Jeg synes det er rart med foreldre som kjøper spillkonsoller til barna for så å bli stressa når de bruker dem, eller gir dem dårlig samvittighet. Det er gøy med spill, sosialt og mye lærerikt. Så får en heller bare hjelpe dem med å regulere tida. 

Anonymkode: c1d77...539

• Liker 7
Skrevet

Jeg var sånn da jeg gikk i barnehagen. Det var på 80 tallet. Noen ganger fikk jeg ja, andre ganget måtte jeg ut av huset.

Problemet er ikke skjermen, som da som nå, det er foreldrene og hva de tillater og hvordan de oppdrar barna sine. 

Skrevet

Jeg synes det blir litt komisk med alle disse hysteriske mødrene som mener skjermer er en negativ utvkling fordi det er lite kreativt. Hva var det som var så kreativt og fantasifullt med måten man lekte og lærte på før? Nå får man MANGE flere impulser og dette øker også kreativiteten. Jeg har studert kreative fag, så dette vet jeg mye om. Jeg er dog enig i at overforbruk av sosiale medier og pædder/mobil er blitt et stort samfunnsproblem. Alt med måte.

Anonymkode: 21398...230

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ganske typisk at man mener at "alt var så mye bedre før", det sa dine foreldre og det kommer dine barn til å si også. Mange barn har svært mye skjermtid som med fordel kunne kuttes ned på, men samtidig er nå dette en av de viktigste sosiale arenaene for barn i dag. De spiller sammen, kommuniserer via spillet, samarbeider om oppdrag osv. Jentene bruker kanskje i større grad sosiale medier, avtaler ting seg i mellom, sender morsomme bilder og videoer. Det er mye sosialt samvær, lek og læring som foregår og et barn som ikke er med på det samme som de andre vil lett bli utenfor.

• Liker 5
Skrevet

Og det er forresten svært mange foreldre som med fordel kunne begynt med seg selv. Voksne fisker fram mobilen nærmeste hvert ledige øyeblikk de har. Ingen snakker sammen på toget, de sitter alle med nesa i hver sin mobil. Hvor mange par sitter ikke hjemme i sofaen med hver sin mobil framfor å faktisk snakke sammen? Når det er avslutninger på skolen eller oppvisning på en fritidsaktivitet sitter flertallet av foreldrene med mobilen og filmer barnet sitt framfor å anerkjenne barnet og være til stede i øyeblikket. Vil man ha endring må man selv være et godt forbilde.

• Liker 16
Skrevet

Vi sier nei, og barna har forstått at blir de sure og sinte blir det mer nei. De hadde null skjerm i BHG, og kun stasjonære (3stykk) pc’er i klasserommet der de har gruppeundervisning om Word, powerpoint, søke etter info på nett. De velger selv om de vil se litt på iPad/spille etter lekser de dagene det er tid til det, og aldri aldri har de «sovnet til skjerm». På hytta og i ferier er skjermer ikke med. Eldste ringer og sender en del meldinger til vennene sine. Eneste problemet hjemme hos oss er at vi voksne må passe på at ikke vi bruker for mye skjerm i det daglige. Har inntrykk av at slik er det hjemme hos de fleste, de med gutter og spillkonsoller og fortnight har strenge regler om tider og mengde. Eldste min ser på  YouTube om kakebaking og dukketøysying, og så forsøker hun og venninnene p lage det samme. Masse gammeldags gøy av det. Ikkenoe samfunnsproblem i våre kretser. 

Anonymkode: 8296a...192

• Liker 1
Skrevet

Vi sier ofte nei, og forteller barnet med jevne mellomrom at det er viktig å øve seg litt på å kjede seg også. Vi kommer gjerne med forslag til hva annet man kan finne på, og jeg liker å være med barnet for å spille spill, blant annet. Så er det jo også med på fritidsaktiviteter, som får det bort fra skjerm. 

Jeg er veldig enig med personen lengre her oppe som sier mange foreldre må begynne med seg selv. Det vanskelige blir når Forelder1 prøver å si i fra om dette til Forelder2, men Forelder2 stenger ørene.. 

Anonymkode: 06f0d...3d7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Og det er forresten svært mange foreldre som med fordel kunne begynt med seg selv. Voksne fisker fram mobilen nærmeste hvert ledige øyeblikk de har. Ingen snakker sammen på toget, de sitter alle med nesa i hver sin mobil. Hvor mange par sitter ikke hjemme i sofaen med hver sin mobil framfor å faktisk snakke sammen? Når det er avslutninger på skolen eller oppvisning på en fritidsaktivitet sitter flertallet av foreldrene med mobilen og filmer barnet sitt framfor å anerkjenne barnet og være til stede i øyeblikket. Vil man ha endring må man selv være et godt forbilde.

Må no virkelig være lov å filme og ta bilder av eget barn når de opptrer på skolen??Vi er stolt og vil ha minner om det.Som de selv kan få se senere nårnde blir større. For noe vås

Anonymkode: 82196...ef2

Skrevet

Hva betyr det å være fantasiløs? Slik jeg ser det finnes det mange som vokste opp med pc som endte opp med å bli grafisk designere, tegnserietegnere, spilldesignere osv som krever mye fantasi og kreativitet.

Jeg tror ikke fantasi blir avgjort av pcbruk eller ikke pcbruk, noen mennesker er mer kreative og blir inspirert av det de ser på skjermen- om det er serier, filmer, tegneserier, spill, mote osv. Har man fantasi og kreativitet er ikke det noe som dør om man sitter mye bak en skjerm, tvert imot kan bli inspirert og jobbe mot å bli like gode som andre de ser på nett. 

Med mindre du mener at fantasiløs = klarer ikke finne på en aktivtiet å drive med...Isåfall synes jeg det blir litt latterlig... 

Skal sies om du virkelig synes dette er et problem, så er det din oppgave å lære barna dine sette pris på andre aktiviteter og like prøve nye ting. For eks gjøre research og finne bøker i relevant sjanger som er lette å komme inn i og bli oppslukt av slik at de kan utvikle sin interesse for å lese. Eller ta dem med på fjelltur og vise dem hvordan de skal sette pris på følelsen av å komme hjem og føle seg behagelig sliten og hvordan kroppen fungerer bedre som følge av det, hvordan man føler at kroppen blir "renset". Eller gi dem en utfordring der de går inn og forsøker en aktivitet de synes er skummel, gi dem mestringsfølelse og vis dem at det er kult å tørre gjøre noe som virker skummelt, selv om de faller på hodet og dummer seg ut

Å bare sette barn til å gjøre noe uten å lære dem hvordan sette pris på aktiviteten eller ikke vise dem hvordan de kan like ting som virker kjedelige eller feil for dem er ikke noe som lærer dem å sette pris på nye impulser

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi sier ofte nei, og forteller barnet med jevne mellomrom at det er viktig å øve seg litt på å kjede seg også. Vi kommer gjerne med forslag til hva annet man kan finne på, og jeg liker å være med barnet for å spille spill, blant annet. Så er det jo også med på fritidsaktiviteter, som får det bort fra skjerm. 

Jeg er veldig enig med personen lengre her oppe som sier mange foreldre må begynne med seg selv. Det vanskelige blir når Forelder1 prøver å si i fra om dette til Forelder2, men Forelder2 stenger ørene.. 

Anonymkode: 06f0d...3d7

Hvor ofte velger du å kjede deg i voksen alder?

Jeg må si at jeg hele tiden gjør på noe, om det er å ta seg en joggetur, sitte på nett, se en film, spille med kompiser osv. Jeg kjeder meg aldri og ser ikke på det som noe viktig man burde gjøre. Da jeg kjedet meg som barn følte jeg meg sløv og understimulert, samt frustrert. Det gav meg ingenting positivt og det er heldigvis noe jeg slipper i voksen alder da jeg kan gjøre som jeg vil... for det meste

Jeg vil se den voksne personen som frivillig setter seg i stolen sin og bestemmer seg for at "nå skal de kjede seg"

• Liker 7
Skrevet

TV fenger mindre for barn i dag. Kino og filmdag i bhg er blitt kjedelig. Da vil de heller surfe på ipad. Så tv er litt ut for tiden. 

Anonymkode: fba5f...039

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må no virkelig være lov å filme og ta bilder av eget barn når de opptrer på skolen??Vi er stolt og vil ha minner om det.Som de selv kan få se senere nårnde blir større. For noe vås

Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil med eget barn. Jeg mener det er negativt at så mange foreldre er mer opptatt av å dokumentere begivenheten enn å faktisk få den med seg og vise barnet at man er interessert. Jeg vil heller at barnet mitt skal se at jeg har alt fokus på ham/henne, ikke på en skjerm, og jeg ville blitt lei meg hvis alle minnene de har av skoleavslutninger var av meg bak mobilskjermen. Det finnes viktigere ting enn å dokumentere alt for ettertiden.

Endret av Arkana
  • Liker 6
Skrevet
46 minutter siden, Arkana skrev:

Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil med eget barn. Jeg mener det er negativt at så mange foreldre er mer opptatt av å dokumentere begivenheten enn å faktisk få den med seg og vise barnet at man er interessert. Jeg vil heller at barnet mitt skal se at jeg har alt fokus på ham/henne, ikke på en skjerm, og jeg ville blitt lei meg hvis alle minnene de har av skoleavslutninger var av meg bak mobilskjermen. Det finnes viktigere ting enn å dokumentere alt for ettertiden.

Så noe som varer i 2timer der du bruker 1min på å ta bilde eller filme så er man ikke interessert i begivenheten?Du tuller? Vet om mange som ikke har tatt bilder eller filmet og så får det litt tid.Kanskje få år før de er lei seg for å ikke ha gjort det. Barna selv syns det er veldig gøyt å se seg selv etterpå og. Og se på det sammen er jo kos.Snakk om sekunder eller minutt der du drar fram telefonen for så legge den vekk de 2neste timene. Ser ikke noe gale i det. Om noen står og filmer og tar bilder av alt det er unødvendig.Men å ha minner etterpå er flott.

Skrevet

Jeg tror vi bare får være enige om å være uenige. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TV fenger mindre for barn i dag. Kino og filmdag i bhg er blitt kjedelig. Da vil de heller surfe på ipad. Så tv er litt ut for tiden. 

Anonymkode: fba5f...039

Det vet jeg ikke om er helt enig i. Altså, jo, barna ser mindre på ordinær tv på tv-apparatet, som går til oppsatt tid liksom. Men - de ser på tv, bare at de gjør det asynkront. De er vokst opp med streaming, og å velge selv hva de skal se. Og ser ikke poenget med å se på barne-tv bare fordi klokka er blitt seks, naturlig nok, og attpåtil må kaste bort tiden sin med å se ting de ikke synes er gøy, om det kommer barne-tv de ikke liker. Men de er jo aktive brukere av Netflix og ikke minst NRK super-appen - som jo er TV :)

Så å dra på kino for å se en film, var nærmest eksotisk for de små her - at vi virkelig måtte være der, til klokkeslett, for filmen venter ikke på oss. Og alle skal se det samme, samtidig. Mind-breaking stuff altså

Anonymkode: 48be9...a10

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det kommer nok mye an på alderen. Andreklassingen min streamer en del filmer, men for femteklassingen og alle de andre på hans alder er TV definitivt ut. Der går det mest i spilling og hvis de skal sitte og se på noe så ser de på Youtube (ikke film/serier, men andre som spiller (:Knegg:) eller musikk).

Endret av Arkana
Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg tror vi bare får være enige om å være uenige. 

Enig 😂

Skrevet

Det er ikke enten eller, det kan fint være begge deler!

Jeg skal ærlig innrømme at min 10 åring har så og si fri skjermbruk. Det går mye i nettbrett og playstation, men det det betyr ikke at det er alt som gjøres. Hun kan leke, helt alene på gulvet, i flere timer i strekk, og fantasien hennes er fantastisk! Hun kan gjerne være ute og skate eller sykle. Eller hun holder på med minecraft, hvor fantasien virkelig får utløp i de mest fantastiske byggninger. Lager også en del tegneserier på nettbrettet, der det brukes mye fantasi. Og ellers brukes nettbrettet til og leke, akkurat som hun leker uten nettbrettet. 

Mye skjerm betyr ikke at det er alt barna gjør, at de ikke kan eller vil annet, eller at de ikke har fantasi. Langt ifra!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sønnen min elsker å være ute med gutta og sykle , samt løpe på løpehjul (ikke få ganger han kommer med skrubbsår på knær og armer:) . MErker at  han foretrekker, bøker og utelek med venner enn skjerm,. Men når det bøtter ned med regn, så får han selvsagt sitte med mobil eller data, eller en bok:)

Har anskaffet en praktisk boks med timelock på, hvor mobiler og annet låses inne, om det blir for mye skjermbruk! Er ganske streng på mediabruk, vil ikke at ungene mine skal bli noen mediazombier. De må bruke hodet:) og være ute.

Datteren min liker å fargelegge slike "mindfullness" bøker , har fått kloen i en WOrld of Warcraft fargebok fra Outland som er en hit!

Endret av Anciol
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...