Gå til innhold

Utleie av borettslagsleilighet i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Leilighetseier
Skrevet

Jeg vurderer å leie ut borettslagsleiligheten min. Jeg har selv bodd i leiligheten i et år, og flytter ut om den blir utleid.

Leiligheten har 1 soverom, er i lyse, nøytrale farger, god standard (parkett, flislagt bad), mye lagringsplass utenom boareal som er på 57 kvadrat. En liten hage med utgang fra stuen og garasjeplass i anlegg følger også med. Ligger på nordøstsiden av Oslo, helt i kanten av marka.

Hvor mye kan jeg regne med å få i leieinntekter, mon tro?

Hvor mye må jeg skatte av leieinntektene mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke leiepris i den delen av Oslo. Ta en kikk i Aftenposten kanskje? Og se hva som er vanlig i den den delen.

Når det gjelder det andre - skatt: Du kan leie ut inntil 50% av leiligheten eller inntil 50% av året uten å skatte. Det betyr at siden du flytter ut så kan du leie den ut fra 1. juli kan du leie ut uten å betale skatt fram til 30. juni året etter. Dersom du leier ut lenger må du skatte 28% og fylle ut selvangivelse for næringsinntekt. Og da må du skatte av hele perioden. I år vil det derfor klart lønne seg for deg å vente til 1. juli, for da vil du sitte igjen med mer.

Når du skatter av leieinntekt kan du trekke av utgifter til utleien, slik som opppussing og bankgebyrer.

Husk at du i borettslag må søke styret om tillatelse til å leie ut. Vanligvis gir styret slik tillatelse i inntil 2 år. Lengre hvis man har gode grunner som feks at studiestedet ligger et annet sted. Dersom man ikke søker styret kan de faktisk kaste deg ut av borettslaget.

Husk, og lær av mine feil her, ta depositum! Selv om du evt leier ut til noen du kjenner.

Lykke til.

Gjest gjesta
Skrevet

Og så må du ha en framleiekontrakt og ikke vanlig leiekontrakt. Kontrakt får du sikkert hos boligbyggelaget. Jeg fikk iallfall det.

Skrevet

kanskje ca 6000, det er leiers marked for tiden..

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må søke om utleie. Det gis som regel i to år,med et år av gangen.

grunner skal være skole / jobb i en annen by.

Hva du kan ta? se på annon i samme bydel som deg og ha de forlanger.

Gjest Leilighetseier
Skrevet

Takk folkens.

Er finn.no grei å bruke for å lete etter leie-leiligheter? Andre steder som er lurt å kikke?

Skrevet

Nå til sommeren kommer det en ny lov om framleie som gjør det lettere å leie ut leiligheten. Nå skal jo alt søkes om via styret i borettslaget.

Men bedre tider i vente altså :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...