Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen skal jeg på opplæring. Det verste med det er at det er opplæring på en annen butikk enn den jeg skal jobbe i, og jeg synes det er så skummelt! 

Jeg er egentlig en ekstremt sjenert og innadvendt person, men klarer i ulike situasjoner å komme ut av skallet, når jeg vet jeg må. Men det er så mye press når det er et yrke der det forventes at jeg skal være utadvendt og jeg ikke er det, og må late som. 

Det er klesbutikk, jeg har jobbet i samme dagligvarebutikk i 7 år, så det er første gang jeg bytter jobb. 

Jeg har vært skikkelig dårlig hele dagen, jeg klarer ikke slappe av og jeg gruer meg bare noe skikkelig!!!

Er det noen her som jobber i klesbutikk? Noen som har noen tips og råd å komme med? Jeg vet ikke en gang hva jeg skal ha på meg.. og hva pleier kunder som regel å spørre om? Og hva gjør jeg egentlig når jeg ikke vet svaret? Jeg vet jo ikke om hvordan stoffet er på det og det plagget osv.. og jeg føler meg så uselvstendig om jeg må drive å spørre om alt hele tiden.. bah :( vet ikke hvordan jeg skal takle denne situasjonen (som jeg vet er helt vanlig, men jeg har liksom ventet så lenge med å bytte jobb så det er liksom helt nytt for meg, husker ikke en gang opplæringen på den jobben) 

Anonymkode: 7a02b...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, pust med magen:) ta på deg noe pent, fix håret og føl deg vel. Det forventes ingenting første dag på jobb. Det forventes ikke at du kan noe om produktene eller kassesystem. Men det som forventes er at du spør- om allt. Allt du er usikker på. Det går nok mye bedre enn du tror! De er jo ikke ute etter å «ta» deg 🙂

og om kunder spør, smil pent si du er ny og henvis de til annet personal om du ikke vet. Kunder nå til dags er ikke så glad i småprat uansett. Men vær imøtekommende serviceinnstillt og blid. Dette klarer du

Anonymkode: 0b8c6...3e9

Skrevet

Pust. Spør masse. Tilegn deg all kunnskap du kan, ikke vær redd for 

Vis iniativ ved å hilse på alle, prøv deg heller frem, hvis du er komfortabel, med å spørre om hva du kan hjelpe dem med - de fleste trenger ingenting, men be om bistand, «ja det skal vi hjelpe deg med, hva tenker du, XX?» feks for å dra med den andre til å hjelpe deg med det du ikke vet hvor er, eller svar med å stille spørsmål - skal de feks ha en genser = hvordan, farge, stoff, passform, gave = til hvem, type, preferanser, og så drar du med den andre. Den andre burde uansett være på flekken før deg så ingenting å bekymre seg for. Men lov å prøve seg litt i starten uten at du trenger å være så redd! Kunder er ofte veldig forståelsesfulle og greie (min erfaring!) hvis du er ærlig / jeg er ny og litt usikker på hvor alt henger / Stoff står på vaskelappen inne i plagget, «det skal jeg dobbeltsjekke her, skal vi se...»

Anonymkode: 9cb22...a76

Skrevet

Alle som jobber på butikken har også vært nye en dag. Vær åpen og ærlig, si at du er nervøs og føler deg litt usikker på deg selv fordi du ikke vet "alt" enda. Det er de nok også forberedt på, ellers ville kke opplæring vært del av ansettelsen, da ville de bare "kasta" deg rett i det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...