Gå til innhold

Brudd med samboer - må jeg se langt etter boliglån? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dette er noe som varierer fra sted til sted, men jeg vil likevel gjerne høre erfaringer :)

Min samboer og jeg har "gått fra hverandre", men bor fortsatt sammen. Siden vi bor ganske rimelig, er planen egentlig å bo sammen en stund til, sånn at vi får lagt oss opp en egenkapital til å kjøpe. Jeg vet at dersom jeg skal leie noe alene, så går sparingen supersakte (det er svært dyrt å leie her jeg bor).

Selv om at vi er veldig gode venner og fortsatt veldig glade i hverandre, kjenner jeg at jeg har litt lyst til å komme meg videre. Jeg vil date nye menn, og jeg vil gjerne ha barn en dag. Dessuten er jeg veldig lei av å gå rundt å rydde og vaske etter han og barnet hans hver eneste dag (han har aldri gjort noe hjemme).

Som jeg har forstått det, må man enten ha 15 % av kjøpepris, eller god og stabil inntekt. Eller er det feil? Finnes det smutthull?

Jeg har vært veldig flink til å spare det siste året (dessverre ikke så mye årene før 🙈), og har rundt 130 000 kroner på boligsparekontoen. Jeg setter inn 10 000 kroner hver måned.

Inntekten min er på rundt 40 000 kroner hver måned, så jeg tjener vel ganske ok. Problemet er bare at noe av det er studielån, mye av det er fra et vikariat (som blir 50 % fast om et års tid) og en deltidsjobb uten fast prosent som jeg er relativt mye i. Dessuten er jeg fulltidsstudent.

Så vil inntekten min egentlig bety noe?

Jeg har billån hos banken som jeg alltid har betalt innen fristen, så jeg har "bevis" på at jeg er flink betaler. Bilen selges naturligvis når jeg skal søke boliglån.

Hva tror dere, Kvinneguiden? Har jeg sjans til å få meg bolig i nærmeste fremtid, eller må jeg sette livet på "pause" og vente noen år? Har noen vært i lignende situasjon?

Jeg er forresten kvinne 27 år.

Setter pris på alle nyttige svar (les: nyttige. Ikke spydige) :):) 

Anonymkode: 1d80e...26a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 40 000,- i inntekt før eller etter skatt? Om det er etter skatt burde du klare å legge av mer enn det hver måned. Du må nok dessverre spare mer. Kravet til 15% i egenkapital er ganske så skarpt - det holder ikke å ha god, stabil inntekt (og mye av inntekten din er fra et vikariat og en deltidsjobb uten fast stillingsprosent, så de delene vil neppe bli tatt med i regnestykket av banken). 

Det å spare til egenkapital er forresten ikke å sette livet på pause. Jeg sparer til det nå, og bor i kollektiv. Det er det mange "voksne" som gjør (jeg er 27 år gammel). Har 430 000 oppspart i egenkapital nå, men har dessverre ikke enda fast jobb, og har heller ikke foreldre som kan hjelpe meg. Så da er det bare å vente. Men det går helt fint, og det er nok noe du vil klare helt fint du også. 

Anonymkode: 82623...9e6

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 40 000,- i inntekt før eller etter skatt? Om det er etter skatt burde du klare å legge av mer enn det hver måned. Du må nok dessverre spare mer. Kravet til 15% i egenkapital er ganske så skarpt - det holder ikke å ha god, stabil inntekt (og mye av inntekten din er fra et vikariat og en deltidsjobb uten fast stillingsprosent, så de delene vil neppe bli tatt med i regnestykket av banken). 

Det å spare til egenkapital er forresten ikke å sette livet på pause. Jeg sparer til det nå, og bor i kollektiv. Det er det mange "voksne" som gjør (jeg er 27 år gammel). Har 430 000 oppspart i egenkapital nå, men har dessverre ikke enda fast jobb, og har heller ikke foreldre som kan hjelpe meg. Så da er det bare å vente. Men det går helt fint, og det er nok noe du vil klare helt fint du også. 

Du har 430 000 i EK, og får fortsatt ikke lån? Nå ble jeg demotivert 😲

Jeg må nok bo med eksen min noen måneder ekstra om jeg skal klare å spare så mye, og da får jeg ikke møtt andre menn, og jeg får sikkert ikke barn før jeg er 40 😒 Som du skjønner, så er jeg en forholdsperson klar for etablering. Haha.

Om jeg flytter for meg selv på leiemarkedet, må jeg nok ut med tre-fire ganger så mye i boutgifter, og det orker jeg ikke! Jeg klarer å betale det, men da får jeg sikkert bare spart en tusenlapp hver måned.

Skrevet

Men hvor mye koster boligene du sikter deg inn mot da? For én ting er å få lån, men du må få NOK lån, og du må ha betjeningsevne til det. 

Skrevet

Kort fortalt for å få innvilget et lån på 2 000 000, trenger du 300 000,- (15%) i penger til egenkapital, eller i sikkerhet iform av en medlåntaker, eller kausjonist. Kommer du over den kneika, ser banken ytterligere på inntekt, og gjeld (betjeningstevne)

Så som du sikkert skjønner må du nok spare noen år til, eller få noen til å være medlåntaker/kausjonist for deg.
Husbanken tilbyr lån startlån, men tviler på at du oppfyller de kriteriene.

Ikke vondt ment, men det er ingen selvfølge å bare komme seg inn på boligmarkedet. Mange både bedre, og dårligere stilt enn deg kommer ikke inn, så du sitter i samme båt som mange andre som føler en viss urettferdighet. Men forsett å spar :)

Anonymkode: 7c2be...0b0

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Glitnir skrev:

Men hvor mye koster boligene du sikter deg inn mot da? For én ting er å få lån, men du må få NOK lån, og du må ha betjeningsevne til det. 

De rimeligste boligene, altså leiligheter på rundt 30 kvm, koster rundt 1,5 mill - før fellesgjeld. Det ligger jo ofte på en million det også 😒

Skrevet

Jeg ville flyttet ut og heller leid, selv om det er dyrt. Du kan jo ikke bo med eksen bare fordi det lønner seg økonomisk. Det er jo snakk om flere år?! Du kan leie og spare det du kan, og heller satse på å kjøpe noe med din neste samboer.

Anonymkode: 58a17...758

• Liker 1
Skrevet

Det som teller er inntekten din før skatt. Du kan låne max 5x inntekten din før skatt. Så se på inntekten din før skatt, gang den med fem, deretter trekker du fra studielån og billån. Da ser du hva du kan låne i forhold til inntekt/gjeld. 
I tillegg må du ha 15% egenkapital. 

Prisen på leiligheten er inkludert fellesgjeld også. Koster den 1,5 mill pluss 1 mill i fellesgjeld, så er det 2,5 mill. Den millionen fellesgjeld blir innregnet i din låneevne. 

Anonymkode: 6a73c...e87

Skrevet

Det jeg lurer på, er hvilken deltidsjobb og vikariat du har? På fast 100% jobb, hadde jeg ca halvparten av deg i måneden... hvordan kan du ha utbetalt 40 k i måneden? Forøvrig bør du kunne klare å spare mer enn 10 k i måneden med en slik inntekt, med mindre samboeren din er arbeidsledig, eller dere har helt syke utgifter. 

Jeg fikk lån med 15 % i EK i form av at huset hadde en større verdi enn kjøpesum, så det er jo en måte å eventuelt å sno seg unna på. Men da skal man jo ha en god dose flaks, å faktisk få kjøpt noe til et par hundre tusen under takst. 

Anonymkode: 77754...222

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har forstått det, må man enten ha 15 % av kjøpepris, eller god og stabil inntekt. Eller er det feil? Finnes det smutthull?

Det er ikke enten/eller, det er og.

Dvs du må ha 15% av kjøpssum og kan maks låne 5x inntekten. Dette er imidlertid en maksgrense, og for lave og middels inntekter vil banken sannsynligvis låne ut mye mindre enn 5x inntekt.

Synes forøvrig ikke du skal bekymre deg så mye for at du ikke får kjøpt noe helt enda.

Det jeg ville bekymret meg mer for er hva som skjer med stipendet ditt om du tjener 40.000 i måneden, du vet at det blir automatisk omgjort til lån om du tjener for mye ikke sant?

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har 430 000 i EK, og får fortsatt ikke lån? Nå ble jeg demotivert 😲

Jeg må nok bo med eksen min noen måneder ekstra om jeg skal klare å spare så mye, og da får jeg ikke møtt andre menn, og jeg får sikkert ikke barn før jeg er 40 😒 Som du skjønner, så er jeg en forholdsperson klar for etablering. Haha.

Om jeg flytter for meg selv på leiemarkedet, må jeg nok ut med tre-fire ganger så mye i boutgifter, og det orker jeg ikke! Jeg klarer å betale det, men da får jeg sikkert bare spart en tusenlapp hver måned.

Jeg får ikke lån fordi jeg ikke har fast jobb. Har midlertidig stilling, men håper den skal bli fast etter hvert. Dersom jeg hadde hatt fast stilling hadde jeg hatt problemer med å få lån.

Trikset er jo ikke å leie noe for deg selv - helt alene - men å flytte i kollektiv. Avhengig av hvor du bor kan du finne et sted til ca. 4000 i måneden, og så kommer gjerne strømutgifter i tillegg. Jeg har en inntekt på 26 000 i måneden etter skatt, og jeg sparer 14 000 i måneden... Dersom jeg hadde hatt at studielån som var på et mer normalt nivå hadde jeg kunne spart 2000,- mer enn det hver eneste måned.

• Liker 2
Skrevet

Studielån blir ikke regnet som inntekt. Det blir lagt til det du har i lån på bilen når banken skal "telle opp". Altså på minussiden, som krever at du sparer opp enda mer egenkapital. Du skal jo ha midler til å betale ned studielånet, når de setter opp budsjett for hva du skal leve for i måneden med det beløpet det er aktuelt å gi deg i lån. 

Om du er student bør du søke på studentbolig via samskipnaden der du bor. De har ofte rimelig leie, men du må leve med dårlig bostandard en stund. Og om du tjener 40K i mnd bør du klare å spare det dobbelte av det du gjør i dag. I alle fall mye mer enn du gjør. Spar gjerne noe av beløpet i fond for høyere avkastning. (Men her kan man også tape, derfor sparer du bare en del der.) Er ikke studenthybel noe for deg, bør du vurdere bofellesskap.

Selv om du bor sammen med eksen kan du jo fremdeles date andre. Eller tenker du at eksen skal være med deg på date? 😜 Uansett vil du vel date en stund før du får barn, så du kan like godt starte nå å møte potensielle partnere nå. 

Ellers burde du prøve å få fast stilling der du allerede er. Har du jobbet samme sted i 4 år som vikar (tror jeg det er), mener jeg å ha hørt at du har krav på å få stillingen omgjort til fast i den stillingsprosenten som du har jobbet. Sjekk opp dette om det er aktuelt for deg. 

Anonymkode: 1c077...887

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dette er noe som varierer fra sted til sted, men jeg vil likevel gjerne høre erfaringer :)

Min samboer og jeg har "gått fra hverandre", men bor fortsatt sammen. Siden vi bor ganske rimelig, er planen egentlig å bo sammen en stund til, sånn at vi får lagt oss opp en egenkapital til å kjøpe. Jeg vet at dersom jeg skal leie noe alene, så går sparingen supersakte (det er svært dyrt å leie her jeg bor).

Selv om at vi er veldig gode venner og fortsatt veldig glade i hverandre, kjenner jeg at jeg har litt lyst til å komme meg videre. Jeg vil date nye menn, og jeg vil gjerne ha barn en dag. Dessuten er jeg veldig lei av å gå rundt å rydde og vaske etter han og barnet hans hver eneste dag (han har aldri gjort noe hjemme).

Jeg har vært veldig flink til å spare det siste året (dessverre ikke så mye årene før 🙈), og har rundt 130 000 kroner på boligsparekontoen. Jeg setter inn 10 000 kroner hver måned.

Inntekten min er på rundt 40 000 kroner hver måned, så jeg tjener vel ganske ok. Problemet er bare at noe av det er studielån, mye av det er fra et vikariat (som blir 50 % fast om et års tid) og en deltidsjobb uten fast prosent som jeg er relativt mye i. Dessuten er jeg fulltidsstudent.

Så vil inntekten min egentlig bety noe?

Jeg har billån hos banken som jeg alltid har betalt innen fristen, så jeg har "bevis" på at jeg er flink betaler. Bilen selges naturligvis når jeg skal søke boliglån.

Hva tror dere, Kvinneguiden? Har jeg sjans til å få meg bolig i nærmeste fremtid, eller må jeg sette livet på "pause" og vente noen år? Har noen vært i lignende situasjon?

Jeg er forresten kvinne 27 år.

Setter pris på alle nyttige svar (les: nyttige. Ikke spydige) :):) 

Stikk fingeren i jorden, hva kvinneguiden tror, hjelper deg lite. Kvinneguiden uttaler seg vel heller ikke i denne typen tråder, eller? 

Anonymkode: e9dc3...236

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror du må belage deg på å enten bo i kollektiv eller en leid hybel litt mindre sentralt enn du hadde forestilt deg.

Jeg antar at du er under 30 ("barn en dag" tyder på "god tid" på det området). Du må tenke litt mer sekvensielt enn du gjør i dag. Du tenker:

- jeg må ha leilighet - mann - fort.

Du bør tenke:

- Jeg skal spare kr X hver måned (f.eks kr 5.000)

- Da må jeg finne en bolig som er rimelig nok til at jeg fortsatt kan spare

- Deretter må jeg finne en fast jobb slik at jeg har inntekt som kan innfri bankens krav om betjeningsevne

- Deretter kommer alt annet

Kr 5.000/mnd mener jeg alle single uten barn med fast inntekt må kunne greie å spare uten å anstrenge seg. Dette gir 60.000 pr år. På 3 år - noe som er en fornuftig horisont når man sparer til bolig - har du da spart 180.000. Du hadde 130.000 fra før + dette sparebeløet = kr 310.000. Da har du egenkapitalen til en bolig på rundt 2.000.000. Det kan godt være at det betyr et lite frimerke av en bolig - men da er du INNE.

På tre år kan du ha funnet deg ny mann - da har du en å dele boligutgiftene med. To må selvsagt ha større bolig enn det en trenger med tilhørende prisøkning. Men det er ikke dobbel pris for en oppstartsbolig for to. For ca 3.000.000 vil man i Bergen kunne få seg en flett ny bolig som to kan bo i. Da trenger dere to 450.000 i egenkapital - delt på to er dette 225.000. Setter du det som sparemål trenger du bare spare i litt under to år siden du alt har 130.000.

Hvis du kan spare mer pr måned blir selvsagt sparebeløp større eller antall år du trenger spare kortere. På den annen side er det også mulig å tenke at mens 5.000/mnd er et overkommelig beløp å spare kan du bruke mer på en leid bolig som gjør det mulig å bo behagelig de årene du skal spare. Her er det dine prioriteringer som gjelder.

Banken ser på inntekt (den må være fast) og betalingsvilje og evne som faktorer når de skal låne penger til boligformål. Det var noen som nevnte her 5 ganger inntekt. Det er ikke veldig sannsynlig at en enslig person oppnår det fordi det kun er sikkerhet i en inntekt. Men 3,5-4 ganger brutto årsinntekt er ikke usannsynlig dersom banken kjenner deg og du har vist at du kan spare, og du har fast stabil jobb. Husk at denne lånegraden gjelder alle dine lån - så studiegjelden vil også være med i den lånegraden.

Skrevet
18 timer siden, prt90 skrev:

Det er ikke enten/eller, det er og.

Dvs du må ha 15% av kjøpssum og kan maks låne 5x inntekten. Dette er imidlertid en maksgrense, og for lave og middels inntekter vil banken sannsynligvis låne ut mye mindre enn 5x inntekt.

Synes forøvrig ikke du skal bekymre deg så mye for at du ikke får kjøpt noe helt enda.

Det jeg ville bekymret meg mer for er hva som skjer med stipendet ditt om du tjener 40.000 i måneden, du vet at det blir automatisk omgjort til lån om du tjener for mye ikke sant?

Grensen er nådd for snart 100 000 kroner siden ;) Hele studielånet plasseres på sparekonto hver måned.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på, er hvilken deltidsjobb og vikariat du har? På fast 100% jobb, hadde jeg ca halvparten av deg i måneden... hvordan kan du ha utbetalt 40 k i måneden? Forøvrig bør du kunne klare å spare mer enn 10 k i måneden med en slik inntekt, med mindre samboeren din er arbeidsledig, eller dere har helt syke utgifter. 

Jeg fikk lån med 15 % i EK i form av at huset hadde en større verdi enn kjøpesum, så det er jo en måte å eventuelt å sno seg unna på. Men da skal man jo ha en god dose flaks, å faktisk få kjøpt noe til et par hundre tusen under takst. 

Anonymkode: 77754...222

Jeg jobber nok ganske mye mer enn det du gjør, altså mer enn 100 % :) Jeg tjener 220 kroner timen i vikarjobben, 230 i deltidsjobben (her går det kun på tillegg) i tillegg til at jeg tar frilansjobber på si, som betaler veldig, veldig mye bedre enn faste jobber. Det gjør seg : )

Det er dette som gjør at jeg klarer å spare så mye hver måned.

Skrevet

Jeg skal på visning denne uka til ei loftsleilighet til 50 kvm til uka. Den koster 10 000 kroner mnd før tv og internett. Tenker at jeg får klare meg uten TV til å begynne med :P

Vet jo at det er det det koster å leie, men jeg har de siste årene vært vant til å betale bare fire tusen, så det er en stor overgang som merkbart vil påvirke økonomien.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal på visning denne uka til ei loftsleilighet til 50 kvm til uka. Den koster 10 000 kroner mnd før tv og internett. Tenker at jeg får klare meg uten TV til å begynne med :P

Vet jo at det er det det koster å leie, men jeg har de siste årene vært vant til å betale bare fire tusen, så det er en stor overgang som merkbart vil påvirke økonomien.

Hvorfor velger du den løsninger? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor finner du det ikke heller noe billigere? Du kommer jo til å bruke over 120 000 i året på bolig. Selv bruker jeg 51 000 i på å bo i kollektiv. Det er en sabla stor forskjell. Forstår heller ikke hvordan 10 000 i måneden "merkbart" vil påvirke økonomien din med den inntekten som du har. Hva er det du bruker penger på, egentlig? 

• Liker 1
Skrevet

Med kun 4 000 kroner i husleie burde du klare å spare langt mer enn 10 000 kroner per måned. SIFO legger til grunn et forbruk på 11 226 kroner per måned for en kvinne mellom 20 og 50 år som eier bil. I tillegg kommer billånet ditt. Selv når en tar hensyn til dette, burde du kunne spare nærmere 20 000 kroner per måned. 

Anonymkode: 445bf...988

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger du den løsninger? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor finner du det ikke heller noe billigere? Du kommer jo til å bruke over 120 000 i året på bolig. Selv bruker jeg 51 000 i på å bo i kollektiv. Det er en sabla stor forskjell. Forstår heller ikke hvordan 10 000 i måneden "merkbart" vil påvirke økonomien din med den inntekten som du har. Hva er det du bruker penger på, egentlig? 

Kollektiv er ikke noe for meg. Det var sånt jeg gjorde i "fjortisårene" mine. Jeg ønsker ikke å bo med folk som jeg kanskje ikke kommer til å like å bo med, og jeg ønsker privatlivet.

Jeg skal da kunne trives i livet selv om at jeg ikke eier egen bolig :P 

Det skal godt gjøres å finne noe billigere. Da må jeg finne en hybel på 10 kvm utenfor byen. Det er ikke verdt det.

Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med banken din? 

Anonymkode: 1437d...03e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...