Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den økonomiske situasjonen min har endret seg i år, og jeg har plutselig begynt å tjene penger her og der med forskjellig grad av tilknytning til mine oppdragsgivere. Noe utbetales brutto og annet utbetales netto. Hvem bør jeg snakke med for å sørge for at alt går riktig for seg med skatten min? Altså at jeg skatter nok, at jeg ikke skatter for mye, og eventuelt angående opprettelse av firma? Betaler jeg for veiledning hos en regnskapsfører eller advokat? Eller er dette noe Skatteetaten kan hjelpe med med? Jeg har dårlig erfaring fra sistnevnte fra før, da de henviste meg til kemneren angående en sak under deres eget ansvarsområde.

Anonymkode: 401ca...6dc

Skrevet

Skatteetaten.

Anonymkode: 50a80...53f

Skrevet

Har du enkeltpersonforetak eller er det et AS?

Hvis du ikke har kunnskaper nok selv, så har du forhåpentlig en regnskapsfører; og uansett selskapsform så hadde jeg startet dialogen der.

Skrevet
4 timer siden, Horge skrev:

Har du enkeltpersonforetak eller er det et AS?

Hvis du ikke har kunnskaper nok selv, så har du forhåpentlig en regnskapsfører; og uansett selskapsform så hadde jeg startet dialogen der.

Foreløpig har jeg ikke firma i det hele tatt. Skatteetaten sa tidligere i år at jeg ikke trengte å opprette firma, men jeg tror kanskje det rådet burde ha endret seg nå.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig har jeg ikke firma i det hele tatt.

Du sier du tjener penger 'her og der' og du har 'forskjellig grad av tilknytning' til dine oppdragsgivere. Hvis du ikke har firma, betyr det at du er ansatt hos enkelte oppdragsgivere, mens andre steder har du tatt enkeltoppdrag som er så små at det ikke utløser skatteplikt?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skatteetaten sa tidligere i år at jeg ikke trengte å opprette firma, men jeg tror kanskje det rådet burde ha endret seg nå.

Dersom futens tidligere anbefaling var basert på at du på det daværende tidspunkt ikke hadde oppdragsgivere, og dermed ei heller noen inntekt, så har nok dette endret seg nå som pengene renner inn.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den økonomiske situasjonen min har endret seg i år, og jeg har plutselig begynt å tjene penger her og der med forskjellig grad av tilknytning til mine oppdragsgivere. Noe utbetales brutto og annet utbetales netto. Hvem bør jeg snakke med for å sørge for at alt går riktig for seg med skatten min? Altså at jeg skatter nok, at jeg ikke skatter for mye, og eventuelt angående opprettelse av firma? Betaler jeg for veiledning hos en regnskapsfører eller advokat? Eller er dette noe Skatteetaten kan hjelpe med med? Jeg har dårlig erfaring fra sistnevnte fra før, da de henviste meg til kemneren angående en sak under deres eget ansvarsområde.

Vanlige folk må betale en privat finansrådgiver i denne typen saker. 

Anonymkode: f5de2...697

• Liker 1
Skrevet

Skattefuten bør du ikke gå til for råd, de er jo motparten din som ønsker så mye av kaka som mulig! En regnskapsfører er rette adressaten til slike spørsmål. De kjenner reglene og hvordan du bør stille deg for å beholde så mye som loven tillater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...