AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #1 Skrevet 17. september 2018 Hei, Litt kontekst: Er 20 år gammel og har en deltidsjobb ved siden av studiene mine, så jeg jobber 2 dager i uken. Har i det siste fått en senebetennelse i skulderen og har blitt rådet av lege og fysioterapaut å holde meg unna dynamisk fysisk arbeid, ettersom dette kan gjøre skulderen verre, og har dermed blitt sykemeldt forrige og ut denne uka her. Nå på lørdag var jeg ute og drakk med noen kompiser, og jeg drakk ikke mye, kun 3-4 øl fordi jeg visste at skulderen ikke var frisk og ville ikke gjøre noe som ville skada skulderen mer. Vi valgte deretter å dra ut på byen, jeg holdt meg unna dansegulvene fordi jeg visste at det ville gjøre skulderen verre. Deretter reiste vi hjem til en kompis av meg (rundt 02:15 tiden, kom på byen 01:00), og spilte ps4, før jeg ble henta 04:30. Jeg møtte en av mine kollegaer på byen, og la ut noen mystories at vi var på vors, og at vi spilte ps4, ikke mer enn det. Dette har sjefen min funnet ut av, noe jeg ikke trodde ville være et problem, men det viste seg å være feil. Hun ringte meg idag og spurte om jeg synes det er greit å misbruke hennes tillit sånn og være så illojal mot jobben min, drikke til 04:00 om natta, og at hun ikke trodde et sekund på at skulderen min er vond i det hele tatt. Jeg sa at dette er en prat vi må ta face to face, imorgen kl. 08:00. Det sa hun at jeg bør, for hun har planer for min framtid i bedriften. Jeg trenger litt råd: For det første, situasjonen er ikke så svart og hvitt at jeg dro på sørpefylla; jeg drakk kun 4 øl og holdt meg unna dansegulvene, og reiste hjem tidlig for å henge med kompisene mine. Jeg forstår at det jeg har gjort har sendt feil signaler, og det skal jeg ta på min kappe, men hvordan kan jeg forklare til henne at situasjonen ikke er så svart og hvit som hun tror, uten å få henne til å tro at jeg forteller en løgn for å ikke havne i trøbbel. Det er jo ikke slik at kun fordi jeg har senebetennelse i skulderen at jeg skal ligge i senga 24/7. Hva skal jeg si/gjøre? Tusen takk! Anonymkode: 63850...d06 1
_popcorn_ Skrevet 17. september 2018 #2 Skrevet 17. september 2018 Du er sykemeldt, og det er alt sjefen din trenger vite. Dersom sjefen mener det ikke er grunnlag for sykemelding må hun bestride den. Ta med tillitsvalgt på møte. 18
Trikken Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 Nå har ikke arb.giver noe med hvordan du disponerer din fritid. Jeg ville møtt opp i morgen og forklart at min diagnose er jeg ikke pliktig til å oppgi. Men at jeg er sykemeldt fra mitt arb.forhold og mitt sykdomsbilde ikke går ut over mitt sosiale liv. At jeg tok henyn til min tilstand og ikke har gjort noe for å forverre dens tilstand. Og at om hun stiller spørsmål til min sykemelding er det bare å ta kontakt med lege som har skrevet denne. Ville også gitt uttrykk for at jeg syns dette var en trasig sak og at jeg trives godt i min jobb (om det er tilfellet). 16
Gjest Cocosa Skrevet 17. september 2018 #4 Skrevet 17. september 2018 For det første: du har ikke gjort noe falt. Folk er da sykemeldt i månedsvis, det betyr jo ikke at de bare skal sitte hjemme i sofaen! Men jeg synes det var litt korttenkt at deg å legge ut på mystory, uten at det skal ha noen betydning. Jeg synes du skal fortelle det du skrev her, og om du mister jobben pga sykdom er det diskriminering. Håper du er organisert?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #5 Skrevet 17. september 2018 Selv om man nødvendigvis ikke er syk i hele kroppen når man er sykemeldt, kan bruke bein og armer osv til dagligdagse ting f.eks så er min erfaring at man må være uhyre forsiktig med hva man gjør. Ble selv brent på det der, senebetennelse på meg også og noen bilder ble lagt ut på fb av meg i svigermors bursdag, i en helg mens jeg var sykemeldt pga. senebetennelse. Ble skikkelig rabalder som jeg fikk svi for på jobb. Ved senere sykemeldinger våget jeg hverken å gå på butikken for å handle mat eller gå på apoteket for å hente medisiner. Anonymkode: 584cd...79d 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #6 Skrevet 17. september 2018 Du kan gi sjefen din den originale sykmeldingen din hvor det står hvorfor du er sykmeldt. Hun har lov til å bestride sykemeldingen din, og for å være ærlig så er det idiotisk av deg å dra på fylla OG legge det ut på SoMe når du er sykmeldt. Det er så mange sykmeldte med legitime plager som er livredde for å legge ut at de gjør noe annet enn å lide, når det ofte er frisk luft, trening og sosialisering som er det som trengs. Det at du sier du «bare» drakk 4 øl vitner om ekstrem umodenhet når du i tillegg drar på nach. Og «jeg dansa ikke pga skulderen», unnskyld meg. Det er lov å bruke hodet, og jeg skjønner godt at sjefen din mistror deg. Anonymkode: 7596a...6f2 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 I prinsippet syntes jeg du har ditt på det rene siden du ikke drev med aktiviteter som gjorde skulderen verre, og sykemelding betyr ikke nødvendigvis holde seg inne og holde senga. Når det er sagt, så bør man passe på hva man legger ut på sosiale medier. Det fremstår jo faktisk ikke så bra at man er ute og fester, siden sjefen ikke kan vite hvor mye man drikker, eller hva man gjør som evt. kan gjøre skaden verre. Du burde nok droppet å legge ut dette på sosiale medier, siden man ikke har noen garanti for hvem som ser disse innleggene. Jeg ville nok også gått over vennelisten, og sett om du kunne filtrert sjef eller kolleger, slik at de ikke ser alt som du legger ut til private venner. Dette er mulig på facebook (man kan definere vennegrupper, og sette private venner som "standard", slik at du ikke legger ut alt til alle). Anonymkode: 55f0f...ed3 3
Erika12121313 Skrevet 17. september 2018 #8 Skrevet 17. september 2018 (endret) Takk for alle svar! Jeg trives svært godt på jobb, og har strukket meg langt for å gjøre arbeidsgiver sitt liv enkelt (mtp. at jeg er student). Jeg kan innrømme selv at min oppførsel har sendt tildels feil signaler, men litt av grunnen til at jeg fortviler er hvordan hun håndterer saken. Hun vet ingenting annet enn vorset og at jeg spilte ps4 med 2 kompiser etter byen, til kl. 04:00. Er det mulighet for at vi har to ulike syn på begrensninger en står ovenfor når man er sykemeldt, og hvordan skal jeg evt. håndtere det? Endret 17. september 2018 av Erika12121313
_popcorn_ Skrevet 17. september 2018 #9 Skrevet 17. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan gi sjefen din den originale sykmeldingen din hvor det står hvorfor du er sykmeldt. Hun har lov til å bestride sykemeldingen din, og for å være ærlig så er det idiotisk av deg å dra på fylla OG legge det ut på SoMe når du er sykmeldt. Det er så mange sykmeldte med legitime plager som er livredde for å legge ut at de gjør noe annet enn å lide, når det ofte er frisk luft, trening og sosialisering som er det som trengs. Det at du sier du «bare» drakk 4 øl vitner om ekstrem umodenhet når du i tillegg drar på nach. Og «jeg dansa ikke pga skulderen», unnskyld meg. Det er lov å bruke hodet, og jeg skjønner godt at sjefen din mistror deg. Anonymkode: 7596a...6f2 Så hvilke grunner er det du mener er legitim for sykemelding og sosialisering? Hvorfor er det ikke greit være sosial når man har senebetennelse? Det er helt sant at mange som er sykemeldt er redd for å legge ut noe på sosiale medier utenom lidelser, og det du kommer med her er AKKURAT det som er grunnen til at mange ikke tørr legge ut noe. Selvfølgelig er folk redd for å legge ut noe på sosiale medier når slike som deg kommer å kaller dem ekstremt umoden og ber dem bruke hodet bare fordi dem ikke legger seg under dyna og blir der ut sykemeldingen. 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #10 Skrevet 17. september 2018 Opplevd det samme. Var i bursdag, men måtte dra hjem tidlig fordi jeg fikk mageproblemer og følte meg kvalm. Satt på do hele natta og sov ikke et sekund. Skulle på jobb i butikken klokken elleve på en lørdag og måtte melde avbud fordi jeg ikke hadde sjangs til å komme. Da ble jeg beskyldt for å være fyllesyk av en annen ansatt som hadde sett meg i byen med venner, som sa dette videre i til sjefen. Hadde jobbet der i 3 år og aldri vært borte fra jobb. Utrolig kjipt. TS. du har ditt på det rene, men er uklokt å dra på byen. Skulderen din hadde fått mer hvile hjemme. Anonymkode: ebafe...873 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 16 minutter siden, _popcorn_ skrev: Så hvilke grunner er det du mener er legitim for sykemelding og sosialisering? Hvorfor er det ikke greit være sosial når man har senebetennelse? Det er helt sant at mange som er sykemeldt er redd for å legge ut noe på sosiale medier utenom lidelser, og det du kommer med her er AKKURAT det som er grunnen til at mange ikke tørr legge ut noe. Selvfølgelig er folk redd for å legge ut noe på sosiale medier når slike som deg kommer å kaller dem ekstremt umoden og ber dem bruke hodet bare fordi dem ikke legger seg under dyna og blir der ut sykemeldingen. Du misforstår - Jeg mener at ALL sykemelding er legitim grunn for aktivitet og sosialisering - men å dra på byen er en idiotisk ting å gjøre. Jeg har vært sykemeldt selv både pga fysiske og psykiske plager, og jeg støtter alle som feks drar en liten tur på vors, tar et par øl ute etc - men å dra ut på byen og sitte på nach til 04.00 er ikke akkurat en smart ting å gjøre dersom du ikke vil at folk skal bli skeptiske. Jeg kjenner folk som er sykmeldte som har gått Besseggen eller topp 10 - og det synes jeg er flott! Men jeg kjenner også folk som er sykmeldte og drar på fylla/byen 3 ganger i uka, og uansett hvor legitim grunn de har så ser det ikke bra ut. Så om du leser én gang til så mener jeg ikke man skal ligge under dyna - snarere tvert imot, jeg applauderer de som klarer å gjøre ting som kan hjelpe dem mot bedre livskvalitet mens de er sykmeldte. Det å gå på fylla til 04.00 er noe ganske annet. Anonymkode: 7596a...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/qa-sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/ Anonymkode: 9fdae...144
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #13 Skrevet 17. september 2018 DU har ikke sykemeldt deg. Det er det legen din som har gjort. Om vedkommende ikke tror på deg spiller ingen rolle, det er legen sjefen skal tro på. Anonymkode: 513a7...7c6 3
Snaskesnusken Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 55 minutter siden, Erika12121313 skrev: Takk for alle svar! Jeg trives svært godt på jobb, og har strukket meg langt for å gjøre arbeidsgiver sitt liv enkelt (mtp. at jeg er student). Jeg kan innrømme selv at min oppførsel har sendt tildels feil signaler, men litt av grunnen til at jeg fortviler er hvordan hun håndterer saken. Hun vet ingenting annet enn vorset og at jeg spilte ps4 med 2 kompiser etter byen, til kl. 04:00. Er det mulighet for at vi har to ulike syn på begrensninger en står ovenfor når man er sykemeldt, og hvordan skal jeg evt. håndtere det? Det er ikke du som har gjort noe galt. Dersom hun bestrider sykemeldingen din får hun bare gjøre det. Men du har dokumentasjon på at du er arbeidsufør i sykemeldingsperioden. Jeg ville vurdert å finne meg en annen jobb etter hvert da jeg ikke hadde orket å jobbe på en arbeidsplass med den type lederstil.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 At man har lov å gjøre noe betyr ikke at det er en gode ide. Å dra på fylla under en kort sykemelding er en dårlig ide, i alle fall når du kringkaster det på sosiale medier. Håper sjefen din bestrider. Anonymkode: 25df1...c28 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #16 Skrevet 17. september 2018 48 minutter siden, _popcorn_ skrev: Så hvilke grunner er det du mener er legitim for sykemelding og sosialisering? Hvorfor er det ikke greit være sosial når man har senebetennelse? Det er helt sant at mange som er sykemeldt er redd for å legge ut noe på sosiale medier utenom lidelser, og det du kommer med her er AKKURAT det som er grunnen til at mange ikke tørr legge ut noe. Selvfølgelig er folk redd for å legge ut noe på sosiale medier når slike som deg kommer å kaller dem ekstremt umoden og ber dem bruke hodet bare fordi dem ikke legger seg under dyna og blir der ut sykemeldingen. Problemet er at det ikke ser så bra ut, sjefen og andre vet ikke hva man eventuelt har gjort som kan gjøre en skade verre, og vil ikke vite om man faktisk har gjort det. Men dette kan fint løses med at man ikke legger ut alt på sosiale medier, siden man risikerer å skyte seg selv i foten. Anonymkode: 55f0f...ed3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå