Gå til innhold

Kollega (og medstudent) som ikke gjør arbeidsoppgavene sine på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg jobber på en sykehjemsavdeling. Jeg har en kollega som også er medstudenten min, som snakker stygt om jobben på skolen og som skryter av at han ikke gjør en dritt på jobb, at han kommer hjem etter endt vakt og lurer på hva han egentlig har gjort i dag mens alle andre løper rundt og har mye å gjøre. Han skryter også av at han ikke gidder å spørre kollegaer om de trenger hjelp, og at de heller må spørre han dersom de trenger hjelp. 

Jeg vet at han er typen til å si sånt foran «gutta» men jeg syns det er dårlig gjort ovenfor kollegaer, medstudenter og ikke minst pasienten og dems sikkerhet. 

Hvordan bør jeg gå frem med dette til sjefen? Noe må helt klart gjøres, men jeg vil ikke sladre på en usaklig måte. Ønsker å gjøre det rette, men syns det er et vanskelig dilemma. 

Anonymkode: f9c8b...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik han faktisk oppfører seg, eller smører han på for å virke kul? Snålt miljø om han blir ansett som kul pga. dette.. 

Jeg tenker faktisk at dette kan ha mye å si for om han er egnet i jobben. Så jeg ville tatt dette opp med skolen, og spurt hva du kan gjøre. Man lærer veldig lite på studiet om hvordan man opptrer i arbeidslivet, skulle bare mangle at de gir råd i slike situasjoner. Jeg mener også at dette er skolens business, for de vil vel ikke utdanne noen som ikke er egnet. Kanskje er veiledning nok for at han skal skjerpe seg. 

Anonymkode: c3625...9ff

• Liker 1
Skrevet

Dersom dette er praksis så må du jo bare levere tvilsmelding til studiet.

Anonymkode: e71ae...9a9

• Liker 2
Skrevet

Har du snakket med ham? Evt "tatt ham" i skrytesituasjoner og sagt noe om "der har du en dårlig kollega, ass"... Noe som gjør at han skjønner at dette ikke er greit? Sålenge dette skjer i fritiden er det ikke noe jobben/lederen kan gjøre. Alle får gjøre som de vil på fritiden.

Skal du klage til sjefen, må du klage på at han ikke gjør jobben sin. Her kan du også ta en generell klage, noe a la at du hadde satt pris på en påminner til personalet om å hjelpe hverandre og å fordele arbeidsoppgaver bedre. Jeg ville vært forsiktig med å blande meg for mye i dette, om det ikke er slik at fyren er totalt uegnet i jobben/studiet. Er han udugelig vil det bli oppdaget før eller senere. 

Anonymkode: bcf07...962

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med ham? Evt "tatt ham" i skrytesituasjoner og sagt noe om "der har du en dårlig kollega, ass"... Noe som gjør at han skjønner at dette ikke er greit? Sålenge dette skjer i fritiden er det ikke noe jobben/lederen kan gjøre. Alle får gjøre som de vil på fritiden.

Skal du klage til sjefen, må du klage på at han ikke gjør jobben sin. Her kan du også ta en generell klage, noe a la at du hadde satt pris på en påminner til personalet om å hjelpe hverandre og å fordele arbeidsoppgaver bedre. Jeg ville vært forsiktig med å blande meg for mye i dette, om det ikke er slik at fyren er totalt uegnet i jobben/studiet. Er han udugelig vil det bli oppdaget før eller senere. 

Anonymkode: bcf07...962

Nei, dette stemmer ikke. De fleste tenker at dette vil bli oppdaget en eller annen gang, men jo flere som tenker dette og lar det skure og gå, jo flere studenter slipper igjennom og får sin autorisasjon/papirer. Dette har jeg dessverre vært med på flere ganger selv, som "vitne" av den typen TS er nå, eller som en kollega. 

Anonymkode: e15da...b4f

• Liker 5
Skrevet

Men nå spørs det jo helt om han faktisk gjør jobben han skal eller ikke. Samme hva han sier til kompisene sine.

Anonymkode: b0c67...9e8

Skrevet

Huff, for et fryktelig nivå dette kullet av studenter må holde, hvis DET er kult. Er han virkelig sykepleierstudent? Eller er dere ungdommer i praksis på helsefagarbeider? Begge deler er forsåvidt like ille. 

Det er bra du reagerer, du må ta dette videre. 

Anonymkode: 34054...ec6

• Liker 1
Skrevet

Går ut fra at studiet dere tar er helsefaglig? Sykepleier, helsefagarbeider el.l? Jeg ville faktisk sendt en anonym bekymringsmelding til skolen. De skal gjøre skikkethetsvurdering (ihvertfall på høyskole, regner med det er det samme på vgs). 

Anonymkode: 19c12...e8e

Skrevet

Men hvordan fungerer han på jobb da?

Studietiden er en modningsperiode, og ofte skal det bare en enkelt tilbakemelding til for å få folk til å tenke over hva slags inntrykk man gjør.

Jeg kan ikke se at han uttaler seg uetisk her, men om oppførselen han faktisk er slik så er han jo ikke verdens neste kollega og arbeidstaker.

Det er voldsomt overdrivelse å sende bekymrimgsmelding da han for alt vi vet faktisk gjør en god jobb. Eller middels, som og er OK.

Vær heller litt real og si til han hva slags inntrykk du får når han sier sånt. Argumenterer han voldsomt mot og sier han gir F i jobben/faget så får du jo bare råde ham til å bytte. 

Men ingenting tilsier jo egentlig det, bortsett fra at han er litt stor i kjeften og muligens har en ironisk humor du misforstår noe. 

Skrevet
4 timer siden, Fjolleri skrev:

Men hvordan fungerer han på jobb da?

Studietiden er en modningsperiode, og ofte skal det bare en enkelt tilbakemelding til for å få folk til å tenke over hva slags inntrykk man gjør.

Jeg kan ikke se at han uttaler seg uetisk her, men om oppførselen han faktisk er slik så er han jo ikke verdens neste kollega og arbeidstaker.

Det er voldsomt overdrivelse å sende bekymrimgsmelding da han for alt vi vet faktisk gjør en god jobb. Eller middels, som og er OK.

Vær heller litt real og si til han hva slags inntrykk du får når han sier sånt. Argumenterer han voldsomt mot og sier han gir F i jobben/faget så får du jo bare råde ham til å bytte. 

Men ingenting tilsier jo egentlig det, bortsett fra at han er litt stor i kjeften og muligens har en ironisk humor du misforstår noe. 

Her synes jeg du undervurderer en ung mann. Han er ikke 7 år. Viktig å møte mennesker med en god dose forventning og krav og, ikke sy puter under armene å vente på at gutten skal modnes.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik han faktisk oppfører seg, eller smører han på for å virke kul? Snålt miljø om han blir ansett som kul pga. dette.. 

Jeg tenker faktisk at dette kan ha mye å si for om han er egnet i jobben. Så jeg ville tatt dette opp med skolen, og spurt hva du kan gjøre. Man lærer veldig lite på studiet om hvordan man opptrer i arbeidslivet, skulle bare mangle at de gir råd i slike situasjoner. Jeg mener også at dette er skolens business, for de vil vel ikke utdanne noen som ikke er egnet. Kanskje er veiledning nok for at han skal skjerpe seg. 

Anonymkode: c3625...9ff

Jeg var ikke tilstede under samtalen, men noen venninner fortalte hvordan han oppførte seg og ingen andre enn han syns det er kult å være slapp, la andre gjøre jobben hans osv.

Jeg har bare jobbet noen vakter med han, men har hørt at mange syns han later seg på jobb og at han ikke gjør arbeidsoppgavene sine. Ene vakten jeg jobbet med han fikk han dra 30 min tidligere hjem fra kveldsvakt siden han hadde gode grunner. Rett etter han dro oppdaget jeg at han ikke hadde gjort flere arbeidsoppgaver som man skal gjøre kl. 16. Kl var da 22.30 og jeg måtte gjøre det han skulle gjort og jeg ble ikke ferdig før 23.45 (45 min overtid)..

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå spørs det jo helt om han faktisk gjør jobben han skal eller ikke. Samme hva han sier til kompisene sine.

Anonymkode: b0c67...9e8

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går ut fra at studiet dere tar er helsefaglig? Sykepleier, helsefagarbeider el.l? Jeg ville faktisk sendt en anonym bekymringsmelding til skolen. De skal gjøre skikkethetsvurdering (ihvertfall på høyskole, regner med det er det samme på vgs). 

Anonymkode: 19c12...e8e

Vi studerer sykepleie. Hva kan jeg skrive i en sånn tvilsmelding? De kan jo ikke «bevise» noe. Jeg ønsker heller ikke st han skal skjønne at det er meg siden vi er kollegaer.. 

Anonymkode: f9c8b...6d2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg du undervurderer en ung mann. Han er ikke 7 år. Viktig å møte mennesker med en god dose forventning og krav og, ikke sy puter under armene å vente på at gutten skal modnes.

Ja, og det gjør nok lederen hans og sensorer til eksamener og praksis. 

Hva TS hørte i en enkelt samtale trenger ikke gjenspeile det.

Gjest Dævendøtte
Skrevet

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rett etter han dro oppdaget jeg at han ikke hadde gjort flere arbeidsoppgaver som man skal gjøre kl. 16. Kl var da 22.30 og jeg måtte gjøre det han skulle gjort og jeg ble ikke ferdig før 23.45 (45 min overtid)..

Dette er hva du skal si, ikke at du har hørt noen har hørt at andre har hørt at han er sløv. Men at det går utover deg og kolleger fordi han ikke gjør det han skal, det kan du ta opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...