Gå til innhold

Når far og mor er enslige forsørgere begge to

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort oppsummert..

Far har ei datter på 6 år, hvor barnemoren ikke er inne i bildet. Han er enslig forsørger.

Mor har felles tvillinger med far og har vært alene med de siden fødselen. De er under 1 år. Mor er enslig forsørger.

Far og mor er ikke samboere. Mor har ikke søkt barnebidrag.

Situasjonen er nå sånn at jeg vil søke barnebidrag, fordi det rett og slett ikke strekker helt til. Tvillinger er jo dobbelt opp av alt. 

Far har truet meg med barnevernet og all slags dersom jeg søker barnebidrag. Jeg er ikke redd, for jeg vet at jeg er en god mamma for de ungene. Dessverre har jeg ikke skriftlig dokumentasjon på truslene, da kontakten skjer via telefonsamtale. (Dumme iPhone)

Vi har ikke samværsavtale. Han er innom 1-2 ganger i uka, i en kort stund og treffer ungene. Det er helt greit. Jeg er ikke den typen som vil ødelegge mellom han og ungene, men det tror så klart han. Greit nok det.

Nå er jeg tidenes drittkjerring som vil kreve bidrag. Han har regnet ut at jeg får null i bidrag, men det tror jeg ikke på. Så da sier jeg at jeg ønsker at NAV skal fastsette det, og da klikker det for han. Pga et lite gebyr.

Er det slik at jeg ikke vil motta noe i barnebidrag, siden han er enslig forsørger med ett barn? 

Vi tjener nesten likt. Men om antall barn i ulikt alder har noe betydning til denne saken lurer jeg på?

Jeg vet jeg kan ringe NAV men vil vente litt og forhøre meg med noen her først.

Anonymkode: 1bb18...07c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke pengene strekker til for din del så burde du først og fremst bytte til en billigere mobiltelefon. 

Vi kan ikke svare på om får skal betale bidrag eller ikke. For alt vi vet så tjener han så lite at han er bidragsudyktig. 

Anonymkode: d31e2...130

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke pengene strekker til for din del så burde du først og fremst bytte til en billigere mobiltelefon. 

Vi kan ikke svare på om får skal betale bidrag eller ikke. For alt vi vet så tjener han så lite at han er bidragsudyktig. 

For et svar!! 

Det er klart hun har rett på barnebidrag, TS, søk med en gang! Han er da far til ungene og skal selvsagt være med å betale for de. 

Anonymkode: e5436...7b0

• Liker 8
Skrevet

Vil tro du får bidragsforskudd om han ikke kan betale, dette tror jeg han vet og ikke ønsker du skal vite. Minstesatsen er lav, men alt miner når man har lite 🙂 lykke til

Anonymkode: 20edc...42b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du på denne måten? Far forsørger ikke eget avkom og du anbefaler et billigere mobilabonnement?!?!

Søk, Ts. Mannen skal forsørge eget barn. 

• Liker 13
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har truet meg med barnevernet og all slags dersom jeg søker barnebidrag. Jeg er ikke redd, for jeg vet at jeg er en god mamma for de ungene. Dessverre har jeg ikke skriftlig dokumentasjon på truslene, da kontakten skjer via telefonsamtale. (Dumme iPhone)

Egenjournal kan også fungere som bevis. Skriv ned, dater...

For øvrig er det vel ingen trussel "å true med barnevern".

Anonymkode: 50e1d...3a8

• Liker 1
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egenjournal kan også fungere som bevis. Skriv ned, dater...

For øvrig er det vel ingen trussel "å true med barnevern".

Anonymkode: 50e1d...3a8

Nei, ikke i det hele tatt. 

Far ringer barnevernet og sender inn en klage om at Ts ikke er skikket. Barnevernet undersøker og avdekker kjapt at far ikke  forsørger egne barn og har heller ikke en samværsavtale på plass.. I tillegg truer han trådstarter, som er ulovlig forresten, da hun ønsker at han skal forsørge barna sine. Jeg lurer på hvem som kommer dårligst ut av denne suppen som «far» koker spikeren sin på? 

Du kan kontakte politiet Ts. Denne mannen er ikke skikket til å være forelder! 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Nei, ikke i det hele tatt. 

Far ringer barnevernet og sender inn en klage om at Ts ikke er skikket. Barnevernet undersøker og avdekker kjapt at far ikke  forsørger egne barn og har heller ikke en samværsavtale på plass.. I tillegg truer han trådstarter, som er ulovlig forresten, da hun ønsker at han skal forsørge barna sine. Jeg lurer på hvem som kommer dårligst ut av denne suppen som «far» koker spikeren sin på? 

Du kan kontakte politiet Ts. Denne mannen er ikke skikket til å være forelder! 

Enig i noe av det du sier, men hvor kommer politiet inn? Trusler om å kontakte barnevernet er ikke akkurat politisak.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Kritt skrev:

Enig i noe av det du sier, men hvor kommer politiet inn? Trusler om å kontakte barnevernet er ikke akkurat politisak.

Trusler er ikke lov i henhold til norsk lov. Hun kan anmelde mannen. 

Hun skriver at han har truet henne med BV og all slags.. 

Endret av Snaskesnusken
Skrevet

Takker for svar dere. Skal søke bidrag. Om han truer igjen, så skal jeg sørge for å dokumentere det. Og jeg vil ikke blande inn politiet! Som sagt, jeg er ikke en person som vil ødelegge mellom han og ungene. Blir bare så oppgitt! 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro du får bidragsforskudd om han ikke kan betale, dette tror jeg han vet og ikke ønsker du skal vite. Minstesatsen er lav, men alt miner når man har lite 🙂 lykke til

Anonymkode: 20edc...42b

Det skal jeg sjekke ut! Takk :) 

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takker for svar dere. Skal søke bidrag. Om han truer igjen, så skal jeg sørge for å dokumentere det. Og jeg vil ikke blande inn politiet! Som sagt, jeg er ikke en person som vil ødelegge mellom han og ungene. Blir bare så oppgitt! 

Det er jo han som ødelegger for seg selv. Hvordan skal han kunne forstå at det som han holder på kan føre til konsekvenser for egne barn? Det går allerede utover barna. 

Skrevet

Du får sjekke ut bidragsveilederen på nav sine hjemmesider. Vet du sånn omtrentlig hans inntekt kommer du nok ganske nært det nav uansett vil fastsette. Så kan du legge frem forslag for far om privat avtale etter det. Eller privat avtale noe annet. Full avtalefrihet, nav sine satser er heller ingen fasit. Men den blit fasit ved uoverensstemmelser

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kort oppsummert..

Far har ei datter på 6 år, hvor barnemoren ikke er inne i bildet. Han er enslig forsørger.

Mor har felles tvillinger med far og har vært alene med de siden fødselen. De er under 1 år. Mor er enslig forsørger.

Far og mor er ikke samboere. Mor har ikke søkt barnebidrag.

Situasjonen er nå sånn at jeg vil søke barnebidrag, fordi det rett og slett ikke strekker helt til. Tvillinger er jo dobbelt opp av alt. 

Vi har ikke samværsavtale. Han er innom 1-2 ganger i uka, i en kort stund og treffer ungene. Det er helt greit. Jeg er ikke den typen som vil ødelegge mellom han og ungene, men det tror så klart han. Greit nok det.

Nå er jeg tidenes drittkjerring som vil kreve bidrag. Han har regnet ut at jeg får null i bidrag, men det tror jeg ikke på. Så da sier jeg at jeg ønsker at NAV skal fastsette det, og da klikker det for han. Pga et lite gebyr.

Er det slik at jeg ikke vil motta noe i barnebidrag, siden han er enslig forsørger med ett barn? 

Vi tjener nesten likt. Men om antall barn i ulikt alder har noe betydning til denne saken lurer jeg på?

Jeg vet jeg kan ringe NAV men vil vente litt og forhøre meg med noen her først.

Hei, forstår jeg riktig at du har barn (tvillinger) på ca 1 år med en mann som har en datter på 6 år fra et tidligere forhold ?

Mannen skal svare for barnebidrag til sine barn som bor hos deg. Barnet han har med en annen kvinne som jeg forstår bor hos han skal barnets mor betale barnebidrag for.

Du ønsker barnebidrag fra den mannen du har tvillingene på ca 1 år med. Blir dere ikke enig om privat avtale kan du søke NAV og barnebidrag. De vil kreve inn barnebidraget gjennom mannens lønnsutbetalinger/ trygdeutbetalinger. Har han ikke utbetalinger av noe slag kan det tas beslag i fast eiendom/eiendeler. De vil til slutt bli solgt på tvangssalg. Det er et eget regelverk for dette.

Gebyret er hos NAV er ca. 1000 kr. som blir ilagt både BY og BM.

Når det gjelder barnebidrag vil NAV innhente opplysninger fra dere begge. Dette er i dag ganske greit fra en lønnsmottaker. De vil/kan også be om dokumentasjon. Skulle ikke tilfredsstillende dokumentasjon kan barnebidraget fastsettes ved skjønn eller avvise kravet. Alt avhengig av hvem som ikke har underlagene i orden. NAV vil spørre om samværsavtale. Dere begge for mulighetene til å forklare dere for NAV når skriftlig avtale ikke foreligger. Hvem NAV velger å høre er det de tror stemmer.  Som regel er det mor som blir valgt.

Du kan bruke NAVs bidragskallautor om du vet parameterne du skal legge inn. Da vil du få ca. beløp i bidrag. Husk også ferie, og annet samvær som ikke er regelmessig. NAV vil etterspørre meklingsattest fra familievernkontor. De er også interessert i registrert bosted på dere alle.

Barnebidrag forutsetter at bidragsyter (BY) er bidragsdyktig.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke svare på dette med bidrag, det har du fått gode svar på, men jeg vil bare legge til at med tanke på trusler og stygg ordbruk bør du insistere på at all kommunikasjon foregår skriftlig, f.eks. epost eller sms. Så fremt det ikke er noe svært viktig er det ingen grunn til å snakke sammen i telefonen når man ikke kan oppføre seg. Forhåpentligvis vil det å se alt skrevet ned gjøre at han ikke lenger kommer med trusler (lett å bare buse ut med på telefon, litt verre når man må ta seg tid til å skrive det) og om han fortsetter har du bevisene.

Skrevet

Man skal forsørge alle sine barn etter evne! Jeg hadde sendt søknad via nav og latt han bjeffe seg ferdig uten å vie det så mye oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg anbefaler bidrag via NAV, selv om det er gebyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...