AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #1 Skrevet 17. september 2018 Jeg har kjøpt inn noen forskjellige typer tisselaken til babyen, men er så usikker på om jeg skal bruke det, mtp fare for krybbedød hvis barnet snur seg mot madrassen. Vi har jo madrass, men det hjelper jo ikke om vi har vanntett tisselaken over. Vurderer bruke tisselaken på nedre del av madrassen bare, men kan det skli og klumpe seg kanskje? Lub fraråder bruk av tisselaken,og foreslår "fast, tynn overmadrass" som alternativ - dette har jeg ikke funnet til 50x90 seng/vugge - noen som har? Hvordan gjorde dere det med bruk av tisselaken? Anonymkode: c44b1...2f5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #2 Skrevet 17. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg har kjøpt inn noen forskjellige typer tisselaken til babyen, men er så usikker på om jeg skal bruke det, mtp fare for krybbedød hvis barnet snur seg mot madrassen. Vi har jo madrass, men det hjelper jo ikke om vi har vanntett tisselaken over. Vurderer bruke tisselaken på nedre del av madrassen bare, men kan det skli og klumpe seg kanskje? Lub fraråder bruk av tisselaken,og foreslår "fast, tynn overmadrass" som alternativ - dette har jeg ikke funnet til 50x90 seng/vugge - noen som har? Hvordan gjorde dere det med bruk av tisselaken? Anonymkode: c44b1...2f5 "Madrass som skal ventilere godt" skal det stå. Ts Anonymkode: c44b1...2f5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 Har aldri brukt tisselaken, det blir for tett og klamt. Begge mine har hatt aerosleep overmadrass som kan slenges i maskinen. Om ikke den har riktige mål kan den sikkert klippes til den anbefales! For øvrig har ingen av mine tisset gjennom bleier på natten som babyer, det har heller vært gulp som har vært problemet, og det er jo i hodeenden.. Anonymkode: e5f0e...4c0 1
Zoey Skrevet 17. september 2018 #4 Skrevet 17. september 2018 Jeg har ikke brukt tisselaken annet enn når de drev med bleieslutt. Har madrassbeskyttere når de slutter med sprinkelseng, men man får jo til denne også. Babyer bruker bleie og det kan skje uhell og lekkasjer, men som regel tar bleia en god del selv ved en lekkasje og når de er små kommer det ikke så mye tiss. Vi har vasket madrasstrekket et par ganger, men ikke hatt problemer før de var over halvåret. I perioden ved bleieslutt kjøpte jeg engangskladder for enkelhets skyld og brukte oppå madrassbeskyttere til Ikeas barneseng (den er vanntett). Når jeg måtte sette den på vask på natta sov de resten av natta på engsngskladd med laken over. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #5 Skrevet 17. september 2018 Jeg tror vi var langt over vugge-stadiet før vi begynte med tisselaken (heter for øvrig hospital-duk på fagspråket). Er det noe behov for det hos dere? Kanskje dere skulle ha byttet merke på bleiene, dersom det lekker? Eventuelt bytte bleie oftere om natta? Anonymkode: 34f52...bf6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #6 Skrevet 17. september 2018 Jeg kjøpte også tisselaken, men har foreløpig ikke vært i nærheten å ha bruk for det. Jeg ville ikke stresset med dette hvis jeg var deg. Et tips er at etter hvert som babyen vokser så bruker du de største bleiene som passer på natta. Her er junior snart 8 kg. På dagen bruker vi bleier som er for 6-9 kg, mens på natten bruker vi bleier for 7-16 kg. Anonymkode: f9f7a...481 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror vi var langt over vugge-stadiet før vi begynte med tisselaken (heter for øvrig hospital-duk på fagspråket). Er det noe behov for det hos dere? Kanskje dere skulle ha byttet merke på bleiene, dersom det lekker? Eventuelt bytte bleie oftere om natta? Anonymkode: 34f52...bf6 Nei, jeg går ennå og venter på at babyen skal bestemme seg for å komme ut. Men om det er behov for det vet jeg jo ikke før det er for sent og madrassen er blitt ødelagt. Håper jo bleier holder, men kjedelig å stå der midt på natta med madrassen full av tiss/bæsj/oppkast. Derfor jeg spør om erfaringer - pleier det være behov for tisselaken hos babyer? Om det så heter hospital-duk på fagspråket så selges det som tisselaken 😂 35 minutter siden, AnonymBruker said: Har aldri brukt tisselaken, det blir for tett og klamt. Begge mine har hatt aerosleep overmadrass som kan slenges i maskinen. Om ikke den har riktige mål kan den sikkert klippes til den anbefales! For øvrig har ingen av mine tisset gjennom bleier på natten som babyer, det har heller vært gulp som har vært problemet, og det er jo i hodeenden.. Anonymkode: e5f0e...4c0 Takk for tips, kanskje vi går for den. Jeg husker jeg så den i butikken en gang, og tenkte at den ble for myk og uaktuell, siden babyer skal sove på hardt underlag. Men den er fast? Anonymkode: c44b1...2f5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #8 Skrevet 17. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjøpte også tisselaken, men har foreløpig ikke vært i nærheten å ha bruk for det. Jeg ville ikke stresset med dette hvis jeg var deg. Et tips er at etter hvert som babyen vokser så bruker du de største bleiene som passer på natta. Her er junior snart 8 kg. På dagen bruker vi bleier som er for 6-9 kg, mens på natten bruker vi bleier for 7-16 kg. Anonymkode: f9f7a...481 Takk for svar! Jeg tenker at jeg kan jo også bare bruke tisselakenet som beskyttelse for sofaen på dagtid og sånt, trenger ikke ha det i senga. Ts Anonymkode: c44b1...2f5
Hjerte Skrevet 17. september 2018 #9 Skrevet 17. september 2018 Vi brukte tisselaken under overmadrassen. Slik beskytta vi madrassen, men sørget for ventilasjon. Overmadrassen kunne vaskes i maskin i sin helhet.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #10 Skrevet 17. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt inn noen forskjellige typer tisselaken til babyen, men er så usikker på om jeg skal bruke det, mtp fare for krybbedød hvis barnet snur seg mot madrassen. Vi har jo madrass, men det hjelper jo ikke om vi har vanntett tisselaken over. Vurderer bruke tisselaken på nedre del av madrassen bare, men kan det skli og klumpe seg kanskje? Lub fraråder bruk av tisselaken,og foreslår "fast, tynn overmadrass" som alternativ - dette har jeg ikke funnet til 50x90 seng/vugge - noen som har? Hvordan gjorde dere det med bruk av tisselaken? Anonymkode: c44b1...2f5 Hei jeg kjøpte trekk til madrassen fra sparkjøp. Den har tisse funksjon også i seg og det står på pakken at den puster også. Anonymkode: 81401...a37
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt inn noen forskjellige typer tisselaken til babyen, men er så usikker på om jeg skal bruke det, mtp fare for krybbedød hvis barnet snur seg mot madrassen. Vi har jo madrass, men det hjelper jo ikke om vi har vanntett tisselaken over. Vurderer bruke tisselaken på nedre del av madrassen bare, men kan det skli og klumpe seg kanskje? Lub fraråder bruk av tisselaken,og foreslår "fast, tynn overmadrass" som alternativ - dette har jeg ikke funnet til 50x90 seng/vugge - noen som har? Hvordan gjorde dere det med bruk av tisselaken? Anonymkode: c44b1...2f5 Tisselaken i senga er ikke anbefalt å bruke. Om du vil bruke det på eget ansvar er opp til deg. Vi har hatt et dobbelt brettet voksenlaken under strekklaken i sengene. Da tar det bort gulp og bleielekkasje om du bytter straks du ser at det trengs. Men bruk tynne mercidiserte bomullslaken de er best. Ellers er flanellsbleier greie å legge under både hodet om rumpa i seng og vogn. Tisselaken hadde vi med når vi måtte bytte bleier i bilen eller på stellerom. Da var tisselaken grie å ha. Nå brukes de under sko i bilen for å beskytte bilsetet. Anonymkode: 6e20b...439
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg går ennå og venter på at babyen skal bestemme seg for å komme ut. Men om det er behov for det vet jeg jo ikke før det er for sent og madrassen er blitt ødelagt. Håper jo bleier holder, men kjedelig å stå der midt på natta med madrassen full av tiss/bæsj/oppkast. Derfor jeg spør om erfaringer - pleier det være behov for tisselaken hos babyer? Om det så heter hospital-duk på fagspråket så selges det som tisselaken 😂 Takk for tips, kanskje vi går for den. Jeg husker jeg så den i butikken en gang, og tenkte at den ble for myk og uaktuell, siden babyer skal sove på hardt underlag. Men den er fast? Anonymkode: c44b1...2f5 Nei, den er ikke for myk det er bare en tynn overmadrass som puster. Den er absolutt trygg. Anonymkode: e5f0e...4c0
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #13 Skrevet 17. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tisselaken i senga er ikke anbefalt å bruke. Om du vil bruke det på eget ansvar er opp til deg. Vi har hatt et dobbelt brettet voksenlaken under strekklaken i sengene. Da tar det bort gulp og bleielekkasje om du bytter straks du ser at det trengs. Men bruk tynne mercidiserte bomullslaken de er best. Ellers er flanellsbleier greie å legge under både hodet om rumpa i seng og vogn. Tisselaken hadde vi med når vi måtte bytte bleier i bilen eller på stellerom. Da var tisselaken grie å ha. Nå brukes de under sko i bilen for å beskytte bilsetet. Anonymkode: 6e20b...439 Jeg vet det ikke er anbefalt, det skriver jeg jo selv Takk for tips om å legge ekstra laken eller flanellbleier i senga i stedet. Jeg har tenkt på det jeg også, men egentlig frarådes det jo også ha noe som helst ekstra i seng utover madrass, lett dyne og baby. Men en ekstra klut under lakenet må vel være trygt. Det blir liksom hele tiden spørsmål om mest mulig trygt OG praktisk. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, den er ikke for myk det er bare en tynn overmadrass som puster. Den er absolutt trygg. Anonymkode: e5f0e...4c0 Godt å høre Anonymkode: c44b1...2f5
Gjest nicecar Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 (endret) Jeg har lagt tisselaken under stretchlakenet på madrassen. På den måten merker ikke babyen så veldig mye til den Tenker forøvrig at det er greit å bruke tisselaken fra dag 1, sånn i tilfelle en baby bæsjer/tisser seg ut av bleier. For i begynnelsen er det mye prøving og feiling med hvilket bleier som passer best, og da er det lurt så man slipper å kaste hele madrassen i vaskemaskinen sånn typ. midt på natta. Endret 17. september 2018 av nicecar
Liven_ Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 Har tisselaken på madrassen i senga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå