AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Mine besteforeldre har i mange år gitt meg og mine søsken (og våre søskenbarn) penger i julegave. Vi snakker i størrelsesorden 5 000-15 000 hver jul. Etter at jeg fikk samboer har min bestefar begynt å skrive også hans navn på konvolutten. Men summen er den samme som min single bror og kusine får - det er altså ikke dobbelt, men bare samboers navn. Samme gjelder min andre bror og samboer. Er det rimelig at man skal dele på dette, eller bør det anses å være min gave? Kan selvsagt finne på noe hyggelig sammen for noe av pengene, men det er i så fall min avgjørelse tenker jeg. Samboer er ikke helt enig med meg, men har ikke gjort noe stort ut av det. Nå til jul er det grunn til å tro at det «vanlige beløpet» øker betydelig - kanskje med en null til bakerst. Gjør det i så fall en forskjell tenker dere? Og i så fall hvilken vei? Anonymkode: bd916...be8
Missyme2 Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Syns dette var en vanskelig situasjon da det faktisk står hans navn også på konvolutten. Da er det jo også til han? Men skjønner godt du syns det ikke er helt rettferdig... 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Såklart dele. Settes på felles sparekonto ol til f.eks ferie, buffer ol. Er man seriøse og invistert i et liv sammen, har man vel felles økonomi? Ikke bare dele 50/50 på hver konto å bruke på tull, men spar til noe sammen. Anonymkode: 41b66...29f 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Avsender hadde ikke skrevet begges navn på konvolutten hvis ikke det var ment å være til begge. Anonymkode: ebd6e...65a 32
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Så lenge hans navn står på konvolutten er jo gaven til dere begge. Men jeg synes det er feil av dine besteforeldre. Hvis det hadde vært meg så hadde jeg gitt gaven til barnebarnet som vanlig, og gitt en egen konvolutt med mye mindre beløp til samboeren. Men det er jo dine besteforeldres valg, og de ser kanskje på dere som ett, mange besteforeldre er gammeldagse. Anonymkode: a5ca0...745 3
Alvario Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Så flott at dine besteforeldre inkluderer samboeren din på dette viset ❤️ Hadde ikke tenkt over at vi ikke skulle ha delt pengene uansett jeg da. Vil du egentlig at hans navn ikke skal stå der eller at gaven deres skal være mye høyere fordi dere er to? Mye vil ha mer? 11
SoWhat? Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Så du tenker på at de ikke dobler beløpet når dere er to? Snakk om tankegang. Står hans navn på, så er det også til ham også ja. Ufattelig hvor grådige noen er...sorry altså, men ærlig talt. 22
eller Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 Det er en fin anerkjennelse av samboeren din, tenker jeg. De har troen på at dere skal fortsette å holde sammen. 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #9 Skrevet 17. september 2018 Syns du virker gnien. Planlegger dere ikke en felles framtid da? Samboer fikk 30.000 i gave fra sine foreldre til jul, de ble brukt på noe vi begge hadde glede av. Det samme gjelder om jeg får større pengegaver. Anonymkode: 80a0e...259 10 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2018 #10 Skrevet 17. september 2018 Jeg kjenner en som ble skilt fra sin grådige ektefelle. Da de bygget huset sammen satte min bekjente sin arv og gaver fra sine foreldre inn i bygget. Dummingen glemte å sørge for at dette kom tydelig frem så når ektefellen mange år senere fant seg ny partner og kastet min bekjente ut satt vedkommende der uten så mye som et bevis på at vedkommende hadde en større egenkapitals andel enn partneren. Så kan man jo spørre: hva har dette med TS' problemstilling å gjøre? Jo, vedkommende blir kalt grådig og gnien. Men synes dere virkelig at det er greit å gi samme gave til alle sine barnebarn bortsett fra der det er par så skal gaven deles på to? Dette er bare tull fra besteforeldre. De skal selvsagt ikke doble beløpet i konvolutten. De skal bare sørge for at gaven er en personlig gave til sitt barnebarn. Men når de først har valgt å gjøre dette på denne måten TS så er gaven til dere begge, ikke bare til deg.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg kjenner en som ble skilt fra sin grådige ektefelle. Da de bygget huset sammen satte min bekjente sin arv og gaver fra sine foreldre inn i bygget. Dummingen glemte å sørge for at dette kom tydelig frem så når ektefellen mange år senere fant seg ny partner og kastet min bekjente ut satt vedkommende der uten så mye som et bevis på at vedkommende hadde en større egenkapitals andel enn partneren. Så kan man jo spørre: hva har dette med TS' problemstilling å gjøre? Jo, vedkommende blir kalt grådig og gnien. Men synes dere virkelig at det er greit å gi samme gave til alle sine barnebarn bortsett fra der det er par så skal gaven deles på to? Dette er bare tull fra besteforeldre. De skal selvsagt ikke doble beløpet i konvolutten. De skal bare sørge for at gaven er en personlig gave til sitt barnebarn. Men når de først har valgt å gjøre dette på denne måten TS så er gaven til dere begge, ikke bare til deg. Enig! Anonymkode: 6de0b...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 Dette er svært urettferdig spør du meg. Hadde det vært en gave på 500 kr så er det ikke noe å bry seg om, men slike betydelige summer mener jeg det ikke automatisk er rett å dele. Mener heller ikke at du skulle fått dobbelt beløp, din samboer kunne bare fått en annen mer symbolsk gave som for eksempel en flaske vin eller lignende om de ønsker å gi han noe. Anonymkode: 591ed...36b 4
SoWhat? Skrevet 17. september 2018 #13 Skrevet 17. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er svært urettferdig spør du meg. Hadde det vært en gave på 500 kr så er det ikke noe å bry seg om, men slike betydelige summer mener jeg det ikke automatisk er rett å dele. Mener heller ikke at du skulle fått dobbelt beløp, din samboer kunne bare fått en annen mer symbolsk gave som for eksempel en flaske vin eller lignende om de ønsker å gi han noe. Anonymkode: 591ed...36b Respekter giver kanskje? 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 Det samme gjorde mine besteforeldre, og mine foreldre gir også pengegaver hvor samboer inkluderes. Beløpet deles selvsagt, er det i det hele tatt et spørsmål? Syns du virker smålig ja. . Anonymkode: c482a...6e6 5
Bondenisse Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 Tror jeg ville fått min forelder til å ta det opp med sin far, at de bør dele opp gaven, og sette bare barnebarnets navn på det store beløpet, og heller gi ett mindre beløp/en eske konfekt til den andre. Ser for meg det kan være vanskelig å si det direkte til dem selv, og dermed kan det være lurt med hjelp fra en slektning Sannsynligvis er det deg og din fremtid de ønsker å sikre gjennom gavene, men sannsynligvis tenker de ikke over at dere har delt økonomi da det i deres tid var helt normalt med felles siden man gjerne hadde en mann som forsørget og en husmor. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #16 Skrevet 17. september 2018 Jeg heller mer mot ikke dele. Gaven er fra din bestefar og primært til deg. For egen del føles dette intuitivt likestilt med personlige gaver og arv som eksempelvis ved skilsmisse (også der hvor det har vært felleseie) skal holdes utenfor, og tilhører den som har fått gave/arv. Denne typen pengegaver fra besteforeldre kan tenkes å være mer forskudd på arv - de deler ut penger de selv ikke får nytte av til barnebarna mens de selv enda lever, og får se gleden hos barnebarnet. Jeg synes det er mest naturlig å holde gaven utenfor. Gaver fra din familie er (primært) til deg, og gaver fra hans familie er (primært) til han. Får dere felles «ting» vil dere selvfølgelig begge få glede av det, men med pengegaven bestemmer du. Så er det jo hyggelig hvis du vil bruke pengene på noe han også får glede av, men det forventes ikke, og han kan ikke kreve det. Selv om hans navn står på kortet (hvilket jeg syns er hyggelig gjort av bestefaren). Anonymkode: cbb4b...5a6 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #17 Skrevet 17. september 2018 PS. Hadde jeg vært besteforeldren og fått spørsmål fra en av barnebarna om man kunne endre navn på kortet, eller heller bare sette opp barnebarnet og gi en liten andel til samboeren - vel da hadde nok jeg blitt forbannet og ikke lenger syntes det var så hyggelig å gi slike store beløp. Jeg ville faktisk vurdert å slutte. Anonymkode: cbb4b...5a6 7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #19 Skrevet 17. september 2018 Jeg var gift med en som var så elendig på egen økonomi at vi hadde særeie og ikke fellesøkonomi. Vi fikk litt penger i bryllupet vårt og bare det ble gjenstand for diskusjon om hva vi skulle bruke det til. Jeg forstår TS godt og som andre har nevnt, så kan dette også være forskudd på arv og da blir det litt misforstått når det gies i begges navn. Anonymkode: 09d9a...593 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #20 Skrevet 18. september 2018 Når dette skjer hos oss, er pengene som kommer fra min side av familien "våre" (altså, jeg deler med mannen min), men det er jeg som bestemmer hva vi gjør med dem. F.eks. om det er et sted jeg har lyst til å dra, så bruker vi pengene på det, og mannen blir selvsagt med. Når det er snakk om forskudd på arv, er det likedan. Vi bruker pengene sammen, men de er mine. Vi har betalt ned lån med en arv jeg fikk på 400 000 kr. Men skulle det bli brudd mellom meg og mannen, og deling av boet, kan disse pengene lett spores tilbake til min bestefar, slik at jeg får dem ut utenom det vi har felles. Jeg prøver å ikke la meg irritere over at søskenbarna mine alltid får flere penger enn jeg og søsknene mine. Av vår felles bestefar. Vi er tre i min søskenflokk, søskenbarna våre er to i sin søskenflokk. Bestefar deler alle gaver han gir i to - en sum går til min fars side, den andre halvparten går til min tantes. Selv om han ikke gir pengene til de voksne, han hopper over det leddet, og gir til barnebarna. Det er ikke store summer det er snakk om, julegaver på noen hundrelapper og slikt, og det er mulig det er denne måten som er mest korrekt, men det føles litt merkelig likevel. Anonymkode: d9ea4...113
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå