AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Hei, jeg har en bekjent som skylder meg penger og ønsker dette tilbakebetalt. Har lyst til å kunne bruke namsmannen. Noen som vet hvordan jeg setter opp regningen slik jeg kan få brukt namsmannen om gjelden ikke tilbakebetales. Finner kun nettsider som skal ha betalt for ferdigskrevne fakturaer. Anonymkode: 8703e...cd0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Før du kan bruke namsmannen må du innom forliksrådet eller tingretten. Du må ha en rettskraftig dom å vise til. Anonymkode: ef12f...107
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Før du kan bruke namsmannen må du innom forliksrådet eller tingretten. Du må ha en rettskraftig dom å vise til. Anonymkode: ef12f...107 Takk. Håper jo at det er nok med trusselen om namsmann til at hun tilbakebetaler. Men noen som vet hvordan jeg må sette opp kravet mitt? Anonymkode: 8703e...cd0
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Du får fakturamaler til Excel - kan jo se om du finner de ti Excel. Fakturaoppsett for kravet er veldig enkelt: Faktura skal ha unikt nr. Faktura skal ha helt klar avsender - navn, adresse, telefonnummer. Faktura skal ha en mottaker - navn, adresse, telefonnummer. Faktura må være datert. Faktura må ha en forfallsdato. Faktura må inneholde en tekst som forteller hva som skal betales. Faktura må inneholde hva som skal skje dersom den ikke er betalt innen forfall. F.eks. at det påløper renter og omkostninger for rettslig innkreving dersom faktura ikke er betalt innen forfall. Les forøvrig her om formkrav til purring og inkassovarsel.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en bekjent som skylder meg penger og ønsker dette tilbakebetalt. Har lyst til å kunne bruke namsmannen. Noen som vet hvordan jeg setter opp regningen slik jeg kan få brukt namsmannen om gjelden ikke tilbakebetales. Finner kun nettsider som skal ha betalt for ferdigskrevne fakturaer. Anonymkode: 8703e...cd0 Både Namnsmannen og ansatte i Forliksrådet har veiledningsplikt etter Forvaltningsloven. Kontakt Namnsmannen der du bor. Anonymkode: df333...91a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 4 minutter siden, Blondie65 said: Du får fakturamaler til Excel - kan jo se om du finner de ti Excel. Fakturaoppsett for kravet er veldig enkelt: Faktura skal ha unikt nr. Faktura skal ha helt klar avsender - navn, adresse, telefonnummer. Faktura skal ha en mottaker - navn, adresse, telefonnummer. Faktura må være datert. Faktura må ha en forfallsdato. Faktura må inneholde en tekst som forteller hva som skal betales. Faktura må inneholde hva som skal skje dersom den ikke er betalt innen forfall. F.eks. at det påløper renter og omkostninger for rettslig innkreving dersom faktura ikke er betalt innen forfall. Les forøvrig her om formkrav til purring og inkassovarsel. Takk. Hva er det krav til fakturanummer når jeg er privatperson og skal sende kravet til en annen privatperson? Just now, AnonymBruker said: Både Namnsmannen og ansatte i Forliksrådet har veiledningsplikt etter Forvaltningsloven. Kontakt Namnsmannen der du bor. Anonymkode: df333...91a Takk. Anonymkode: 8703e...cd0
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Hva er det krav til fakturanummer når jeg er privatperson og skal sende kravet til en annen privatperson? Takk. Anonymkode: 8703e...cd0 Det står lite om privatperson vs, privatperson i lovverket. Jeg har bare pleid å skrive 2018-1 på.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 1 minutt siden, Blondie65 said: Det står lite om privatperson vs, privatperson i lovverket. Jeg har bare pleid å skrive 2018-1 på. Tusen takk. Da gjør jeg det samme. TS Anonymkode: 8703e...cd0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Dropp faktura, bare send et formelt brev der du skriver forfallsdato. Fakturaer skal ha løpende nummerering som du ikke kan bestemme, så 2018-1 vil ikke være gyldig. Du er nødt til å bruke en elektronisk løsning eller ferdigtrykte fakturablanketter. Anonymkode: 1d04c...3be
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Dropp faktura, bare send et formelt brev der du skriver forfallsdato. Fakturaer skal ha løpende nummerering som du ikke kan bestemme, så 2018-1 vil ikke være gyldig. Du er nødt til å bruke en elektronisk løsning eller ferdigtrykte fakturablanketter. Anonymkode: 1d04c...3be Takk. Så da gjør jeg akkurat som tidligere beskrevet av @Blondie65 , men uten fakturanummer og kaller det bare noe annet enn faktura? Passer bare på å ha med: Faktura skal ha helt klar avsender - navn, adresse, telefonnummer. Faktura skal ha en mottaker - navn, adresse, telefonnummer. Faktura må være datert. Faktura må ha en forfallsdato. Faktura må inneholde en tekst som forteller hva som skal betales. Faktura må inneholde hva som skal skje dersom den ikke er betalt innen forfall. F.eks. at det påløper renter og omkostninger for rettslig innkreving dersom faktura ikke er betalt innen forfall. Anonymkode: 8703e...cd0
nordlending Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Før du kan bruke namsmannen må du innom forliksrådet eller tingretten. Du må ha en rettskraftig dom å vise til. Anonymkode: ef12f...107 Nei, nei, nei. Hva slags gjeld er det snakk om? Gå inn på politiet.no, der finnes skjema for å sende utleggsbegjæring til namsmannen. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/begjare-utleggsforretning/ Du må ha noe å vise til. Er det et gjeldsbrev? Da må Namsmannen ha gjeldsbrevet, og du må ha sendt varsel til vedkommende. Har du sendt en faktura på en tjeneste? Da må Namsmannen ha fakturaen/betalingsoppfordring sendt skyldneren, samt varsel. I tillegg må du sende inn begjæringen som du finner på linken.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. Så da gjør jeg akkurat som tidligere beskrevet av @Blondie65 , men uten fakturanummer og kaller det bare noe annet enn faktura? Et formelt brev ser slik ut: https://ndla.no/nb/node/22432?fag=116784 Som overskrift skriver du f.eks. "Krav om tilbakebetaling av gjeld", og så beskriver du kort saken og oppgir viktig info i teksten. Anonymkode: 1d04c...3be
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #13 Skrevet 9. oktober 2018 Ikke lever fire kopier, plis! Mange som tror det er slik ennå. Det ender med at tre kopier blir makulert og papirsløsingen fortsetter. Anonymkode: f7d6d...fd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå