AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Heisann! Jeg ønsker deres synspunkter på dette. Jeg jobber turnus og skal jobbe julaften i år (14-23), men har et ønske om å få fri slik at jeg får feire jul sammen med moren min. Moren min har ruset seg i 10 år etter at faren min gikk bort, men ble alvorlig syk og havnet på sykehuset for 4 måneder siden. Hun har ikke drukket alkohol siden da og går til behandling. Nå har ikke jeg feiret ordentlig jul med henne siden rusproblemene startet og de andre høytidene har vært preget av mye alkohol. I år har jeg et stort ønske og det er å få feire jul med henne. Dette innebærer at jeg må reise hjem for å få feiret sammen med henne. Er det innafor å være ærlig med sjefen sin og fortelle at jeg ønsker fri på bakgrunn av dette? Jeg tenkte å foreslå at jeg evt kan jobbe nyttårsaften eller 1. nyttårsdag istedenfor. Anonymkode: 3a126...83d 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Jeg må bare beklage, skriften ble litt for stor når jeg limte inn teksten fra notater på mobilen!! 😅 TS Anonymkode: 3a126...83d 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Ja, det synes jeg absolutt! Anonymkode: c9bb9...dbd 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Ja. Du sier jo ifra i god tid. Anonymkode: 947cc...685 3
Rotemor Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Det er bare å spørre! Men de fleste har jo like gode grunner som deg til å ikke ville jobbe den dagen etter sitt syn 21
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 1 minutt siden, Rotemor skrev: Det er bare å spørre! Men de fleste har jo like gode grunner som deg til å ikke ville jobbe den dagen etter sitt syn Der må jeg faktisk si meg uenig. Hva slags andre situasjoner mener du tilsvarer dette? At man har barn er jo feks ikke det samme. De kan man feire med mange andre ganger. Anonymkode: c9bb9...dbd 21
Gjest Newroz Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Si i fra allerede nå, så lar det seg sikkert gjøre! Håper dere endelig får en god jul sammen!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 Jobber julaften selv, i år er det mitt år med barna, men fri får jeg nok ikke. Alle har gode og gyldige grunner til å ha fri julaften, så hos oss er det slik at ingen får fri røde dager. Anonymkode: c9104...a19 7
Rotemor Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Der må jeg faktisk si meg uenig. Hva slags andre situasjoner mener du tilsvarer dette? At man har barn er jo feks ikke det samme. De kan man feire med mange andre ganger. Anonymkode: c9bb9...dbd Etter SITT syn... 6
Maridubedåre Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 Det synes jeg absolutt du kan spørre om. Men forbered deg på at du kan få nei, da sjefen har mange å ta hensyn til og de aller færreste ønsker å jobbe julaften. Lykke til 😊 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 Ta det heller opp med noen som det kan tenkes vil bytte med deg! Anonymkode: 5fac8...0fb
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 Takk for mange fine svar. Jeg er absolutt enig i at mange har nok gode grunner og ønsker fri selv 😊 Men jeg tenkte at det skader ikke å spørre, og får jeg et nei så kan jeg eventuelt spørre om noen vil jobbe vakta for meg. TS Anonymkode: 3a126...83d 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta det heller opp med noen som det kan tenkes vil bytte med deg! Anonymkode: 5fac8...0fb Jeg tenkte at dette kan være et godt alternativ. Tenkte å spørre sjefen min først og evt spørre henne om hun ønsker at jeg skal forsøke å bytte vakten først 😊 TS Anonymkode: 3a126...83d 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 Spør, du. Kanskje det går greit ❤️ Anonymkode: e6880...b11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #17 Skrevet 16. september 2018 Det skader ikke å spørre. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 9602a...5e2 2
Rotemor Skrevet 16. september 2018 #18 Skrevet 16. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte at dette kan være et godt alternativ. Tenkte å spørre sjefen min først og evt spørre henne om hun ønsker at jeg skal forsøke å bytte vakten først 😊 TS Anonymkode: 3a126...83d Gjør det! Det er viktig å ikke undergrave leder. Det er helt i orden å spørre om noe slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #19 Skrevet 16. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg ønsker deres synspunkter på dette. Jeg jobber turnus og skal jobbe julaften i år (14-23), men har et ønske om å få fri slik at jeg får feire jul sammen med moren min. Moren min har ruset seg i 10 år etter at faren min gikk bort, men ble alvorlig syk og havnet på sykehuset for 4 måneder siden. Hun har ikke drukket alkohol siden da og går til behandling. Nå har ikke jeg feiret ordentlig jul med henne siden rusproblemene startet og de andre høytidene har vært preget av mye alkohol. I år har jeg et stort ønske og det er å få feire jul med henne. Dette innebærer at jeg må reise hjem for å få feiret sammen med henne. Er det innafor å være ærlig med sjefen sin og fortelle at jeg ønsker fri på bakgrunn av dette? Jeg tenkte å foreslå at jeg evt kan jobbe nyttårsaften eller 1. nyttårsdag istedenfor. Anonymkode: 3a126...83d Uansett hvor gode elelr dårlige grunner du måtte ha, så er det opp til arbeidsgiver å vurdere om du får fri på julaften. ,en generelt, råde helligdager er vanskelig å få folk på jobb til, i tillegg er det dyrt for arbeidsgiver å sette inn vikar på disse dagene. Personlige forklaringer og grunner kan være vel så viktige for andre som for deg. Du har sagt ja til en turnusjobb der du vet at turnussen løper også på røde kalender dager. Hva folk på kvinneguiden måtte mene er irrelevant, da arbeidsgiver er den som har styringsrett her. Anonymkode: 3ce04...b33 1
Duff Skrevet 16. september 2018 #20 Skrevet 16. september 2018 Det er helt legitim grunn for å fremme ett ønske om å bytte. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå