Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg laster ned mye musikk, men det har ihvertfall for min del ført til at jeg kjøper MER musikk. For når jeg finner noe jeg virkelig liker, vil jeg jo helst ha orginalen. Og når jeg laster ned, oppdager jeg ofte musikk som jeg ikke har hørt om før, og da blir det gjerne til at jeg nå kjøper cd'er som jeg tidligere ikke engeng visste at fantes :digge:

Skrevet

Jeg kjøper også mer cd'er enn før. Oppdager mer musikk og får også hørt på album hjemme før jeg bestemmer at jeg skal kjøpe det.

Vil absolutt ha orginalalbumet, det ser mye bedre ut enn mange brente cd'er.

Skrevet

Jeg har aldri lastet ned noe musikk! Kjøper mange CDer og har jobbet endel innen musikkbransjen. Utrolig synd at mange platebutikker nå må ha flere DVDer enn CDer for å overleve økonomisk, og nisjemusikken skvises ut så det blir stort sett bare topp-40 igjen.

Men kanskje musikkbransjen endrer seg - hvis artistene ikke tjener på å lage nye album, kanskje det blir flere turneer istedet? At folk går og ser et band live istedet for å kjøpe CDene?

Vel og merke band som spiller de samme låtene om og om igjen fordi de ikke prioriterer å spille inn nye album som ingen kjøper likevel...

Er ikke rart at mange stjerner tar steget fra musikere (hvis nå f.eks. Britney Spears kan kalles det) til filmskuespillere!

Tror de store artistene taper mest. Vi som kjøper nisjemusikk er flinkere til å støtte opp om artistene vi liker, og samler på ekte utgaver av artistene, enn f.eks. Robbie Williams sine fans!

Kanskje det derfor er en bra ting at folk laster ned så mye? :-?

Skrevet

Det er vel heller top40 musikken som lider.. follk som virkelig liker musikk og særlig i undergrunnssjangere vil fortsette å kjøpe musikk.

nedlasting er for mange i metallmiljøet et tabu f.eks..

Gjest Aurélie
Skrevet
Det er vel heller top40 musikken som lider.. follk som virkelig liker musikk og særlig i undergrunnssjangere vil fortsette å kjøpe musikk.

nedlasting er for mange i metallmiljøet et tabu f.eks..

Jeg liker virkelig musikk jeg, men har ikke problemer med å innrømme at jeg aldri kjøper det lenger. Synes musikk er dyrt, uavhengig av om du kjøper på Platekompaniet til redusert pris eller standardprisen 199 kr. Føler ikke at jeg stikker kjepper i hjulene for verken platebransjen eller artistene; det er heller de som eventuelt stikker kjepper i hjulene for meg, som er student og på langt nær har råd til å bla opp de sikkert 2 tusen spenna det hadde kostet å kjøpe den musikken jeg vil ha ila. en måned. Og jeg TRENGER den musikken. De får finne på noe nytt for å tjene penger, stramme inn lovverket betraktelig ift. piratkopiering, hva vet jeg. Men det hersker vel liten tvil om at det er liv laga slik ting er idag, samtidig som at alle nok burde innse at når man har valget mellom å få et gode gratis (med dårlig samvittighet eller ikke) eller betale 199 for det, så velger veldig mange det første.

Og en annen ting.. Jeg hører jeg nesten aldri på CD`er lenger. Har en hel haug av de fra tidligere år riktignok, men jeg hører kun musikk på mp3-spilleren. Bor i kollektiv og kan uansett ikke spille musikk særlig høyt før folk begynner å klage, så samme kan det være. :-? Så for min del er hele CD-formatet utdatertt.

Skrevet

Så spørst det kvifor salget stupte då. Førre gong det skjedde, sånn mens Napster var i original stand, så gnei platebransjen seg i hendene og ropte "kva var det me sa? Fildelinga øydelegg for musikarane" - og så gløymde dei å fortelja at sjølv om salget gjekk ned med 14%, så var det i same periode 25% mindre nyutgjevingar. Dei selde altså meir av kvart album enn tidlegare.

Kva er tala denne gongen?

Skrevet

Jeg laster ned musikk, men kjøper like mye som før, om ikke mer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Samme her.Laster ned, men kjøper minst like mye som før-sannsynligvis mer.

F.eks kan det hende at jeg laster ned et par låter og synes det er så bra at jeg kjøper albumet.

Mener å ha lest samme statistikken som Crazee, bare at den gjaldt for dette året. Så at platebransjen lider så veldig nekter jeg å tro på, og dermed ha dårlig samvittighet for.

Hvis/når EU-direktivene om kopiering av musikk blir satt i verk kommer jeg sannsynligvis ikke til å gidde å kjøpe cd'er overhodet, iallefall veldig få. Hvis jeg ikke kan kopiere dem over på ipoden min begrenser bruksnivået seg sånn at jeg ikke ser vitsen i å kjøpe den. DA kommer jeg til å laste ned alt.

Skrevet

Hørte et lignende innslag på P3 igår og nedlasting av musikk var ikke regnet som den verste årsaken. Han som ble intervjuet snakket heller om "raset" med cd'er som blir lansert iforbindelse med jul.

Jeg for min del laster ned mye musikk. Men digger å kjøpe CD til artister jeg liker spes. godt. Kan sitte lenge å lese og studer cover f.eks.

Og så liker jeg spesiellt å lese alle som blir takket, sjekker gjerne ut navn og adresser.... køøøøøddda :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...