Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å gjøre en lengre historie kortere. Jeg er en 26 år gammel kvinne som aldri har hatt en jobb. Jeg ble fysisk syk som 17-åring. Tiden jeg skulle bruke på å finne min plass i samfunnet ble erstattet med sykehusundersøkelser og sterke smerter - uten å komme noen veg. 

Jeg har jobbet mye med meg selv, og er nå klar til å jobbe, men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Jeg kan ingenting om å ha en jobb, forholde meg til kollegaer og sjef, lover og regler. Det er flaut! 

Jeg har

fullført videregående (helse og sosialfag, barne og ungdomsarbeiderfag, studiespesialisering)

45 studiepoeng fra høgskole (pedagogikk og fagdidaktikk, retorikk og teaterhistorie) 

har noe praksis fra skole og barnehage

erfaring som lese og sekretærhjelp

Jeg vil si at jeg er godt egnet til å jobbe med barn, og dette er noe jeg kunne tenke meg å gjøre. Det gjør jo vondt å føle seg så ubrukelig. Jeg har snille foreldre som har forsørget meg helt til nå, og aldri fått noe av NAV - noe jeg ikke vil. Hva synes dere jeg bør gjøre?

Anonymkode: cd3d8...675

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor kunne du tenke deg å jobbe? Barnehage er kjekt. Snille foreldre du harvsom forsørget deg. Fikk du ingenting på nav? Nå må du jobbe mye for å tjene opp til pensjonen din. Lykke til. Dette klarer du.

Anonymkode: 0071c...777

Skrevet

Siden du har «lite erfaring/utdanning» kan du kanskje starte helt fra bunn og jobbe deg oppover i systemet? 

Det er mange som jobber i feks barnehager som vikar. Kjenner ei som er innom forskjellige barnehager gjennom pvs.no. Kanskje det kunne være et sted å starte? 

Du har jo vanvittig gode muligheter innen butikk/mc Donalds osv? Der kan du jobbe deg oppover i rekordfart hvis det er noe du kunne vært interessert i? 

Veldig synd at du ble syk og at du måtte gå igjennom en tung periode i livet. Håper du kommer deg ut i arbeidslivet og at du finner noe du trives med. Lykke til 

Anonymkode: 08ca7...1d7

Skrevet

Er det et alternativ å studere videre? Ta en grad, fortrinnsvis en som har gode jobbmuligheter? 

Anonymkode: d5934...61b

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Ville bare si at jeg heier på deg! Dette klarer du💜💜

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kunne du tenke deg å jobbe? Barnehage er kjekt. Snille foreldre du harvsom forsørget deg. Fikk du ingenting på nav? Nå må du jobbe mye for å tjene opp til pensjonen din. Lykke til. Dette klarer du.

Anonymkode: 0071c...777

Jeg var innom NAV når jeg var rundt 20 år. De mente jeg ikke hadde rett på noe selv om jeg ikke var istand til å jobbe i det hele tatt. Etter det har jeg ikke ønsket å ha noe med de å gjøre. Jeg ønsker jo helst å jobbe i barnehage eller skole. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det et alternativ å studere videre? Ta en grad, fortrinnsvis en som har gode jobbmuligheter? 

Anonymkode: d5934...61b

Jo, det er jo et alternativ jeg har tenkt mye på. Desverre kom jeg ikke inn på noen av de skolene jeg hadde søkt. Jeg kan jo forsøke igjen til neste høst, men noe må jeg ta meg til i mellomtiden. 

Skrevet
40 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ville bare si at jeg heier på deg! Dette klarer du💜💜

Takk for at du tror på meg. Det er vanskelig å komme seg ut og begynne når de fleste rundt meg er så grådig nysgjerrig på hvorfor jeg ikke har vært i arbeid noen gang. Jeg må bare klare meg :) 

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg studert videre (mot f.eks førskolelærer), og kanskje jobbet litt på siden. Barnehagene trenger "alltid" folk, og det kan la seg gjøre å jobbe litt på siden av studiene. Spesielt om du f.eks tar utdanning desentralisert eller på nett. 

Sannheten er nok at lønna du får som ufaglært arbeider (på barnehagen) er veldig kjip, og en utdannelse vil kunne øke deg til et lønnsnivå som er tilnærmet umulig å nå som ufaglært, uansett hvor mange år du har med erfaring. (Min mor var i nøyaktig samme situasjon som du er i)

Anonymkode: b0a26...719

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg studert videre (mot f.eks førskolelærer), og kanskje jobbet litt på siden. Barnehagene trenger "alltid" folk, og det kan la seg gjøre å jobbe litt på siden av studiene. Spesielt om du f.eks tar utdanning desentralisert eller på nett. 

Sannheten er nok at lønna du får som ufaglært arbeider (på barnehagen) er veldig kjip, og en utdannelse vil kunne øke deg til et lønnsnivå som er tilnærmet umulig å nå som ufaglært, uansett hvor mange år du har med erfaring. (Min mor var i nøyaktig samme situasjon som du er i)

Anonymkode: b0a26...719

Ja, jeg søkte en deltidsutdanning som barnehagelærer, men på grunn av dårlige karakterer kom jeg ikke inn. Dersom jeg hadde kommet inn var mine foreldre villig til å fortsatt forsørge meg så jeg slapp lån (igjen). Men nå må jeg jo gjøre noe i mellomtiden før jeg søker på nytt. Jeg kunne forsåvidt tatt 15 stp sånn at jeg får 60 stp, men det er vanskelig å finne «gratis» fag deltid/på nett. Jeg er ikke opptatt av å få den høyeste lønnen, men å ha en jobb jeg klarer å holde på og utføre i første omgang. 

Skrevet

Prøv deg i barnehage! 

Hvert fall som vikar via bemanningsbyrå kan du få mange vakter. Mange barnehager er desperate etter ekstra bemanning i sykdomstidee. «Alle» kan få jobb i barnehage. Men jeg håper jo du har interesse for det og det virker jo sånn når du ønsker å komme inn på barnehagelærer.

Da må du være villig til å stille på kort varsel, gjerne med beskjed en dag eller timer i forkant. 

Men det er hvert fall arbeidserfaring! Etter ganske kort tid kan du få en fast stilling et sted. 

Anonymkode: 4809b...1cb

Skrevet

Ta opp fag og ringevikar i barnehage. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv deg i barnehage! 

Hvert fall som vikar via bemanningsbyrå kan du få mange vakter. Mange barnehager er desperate etter ekstra bemanning i sykdomstidee. «Alle» kan få jobb i barnehage. Men jeg håper jo du har interesse for det og det virker jo sånn når du ønsker å komme inn på barnehagelærer.

Da må du være villig til å stille på kort varsel, gjerne med beskjed en dag eller timer i forkant. 

Men det er hvert fall arbeidserfaring! Etter ganske kort tid kan du få en fast stilling et sted. 

Anonymkode: 4809b...1cb

Det er kun en barnehage og en skole hvor jeg bor. Jeg kjører ikke bil og det går nesten aldri buss. Jeg har hatt praksis i barnehage og skole, og trives - men jeg har ingen utdanning eller blitt betalt. Jeg er likt av barn og ser på meg selv som egnet. Jeg har gode karakterer fra eksamener i barne og ungdomsarbeiderfag og pedagogikk. Andre voksne derimot har behandlet meg som et barn fordi jeg «bare er tilstede» (altså ikke ansatt). 

Skrevet

Jeg ville også søkt på jobber som skole/SFO assistent,  ringevikar i barnehage. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men du kan ikke forvente å få deg en jobb akkurat der du bor. Søk også på andre jobber, på butikker, restauranter osv. Du vil nok ikke få en fast stilling uansett, fordi du ikke har noe arbeidserfaring. Men får du deg en ringevikar stilling så får du vist at du fungerer i jobb, får en god referanse og sannsynligvis en fast jobb etterhvert:) 

Anonymkode: 5f89d...314

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville også søkt på jobber som skole/SFO assistent,  ringevikar i barnehage. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men du kan ikke forvente å få deg en jobb akkurat der du bor. Søk også på andre jobber, på butikker, restauranter osv. Du vil nok ikke få en fast stilling uansett, fordi du ikke har noe arbeidserfaring. Men får du deg en ringevikar stilling så får du vist at du fungerer i jobb, får en god referanse og sannsynligvis en fast jobb etterhvert:) 

Jeg vet jeg ikke kan forvente å få en jobb her, men jeg har jo ikke mulighet til å komme meg andre steder :( Jeg får vel bare melde meg som ringevikar på alle de mulige arbeidsplassene i bygda. 

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg ikke kan forvente å få en jobb her, men jeg har jo ikke mulighet til å komme meg andre steder :( Jeg får vel bare melde meg som ringevikar på alle de mulige arbeidsplassene i bygda. Kanskje får du ikke jobben du har mest lyst på, men etter bare et par mnd har du allerede mye bedre forutsetninger for en annen jobb:) 

Jeg forstår at det ikke er så lett altså. Men ja, meld deg som ringevikar alle mulige plasser, 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg forstår at det ikke er så lett altså. Men ja, meld deg som ringevikar alle mulige plasser, 

åj, fikk visst ikke med alt. Du får kanskje ikke den jobben du har mest lyst på, men etter bare et par måneder i jobb stiller du mye bedre til andre jobber:) Du har jo en god grunn for at du ikke har vært i arbeidslivet, og er ikke så gammel, jeg er sikker på at noen vil gi deg en sjanse:) Men du må nok starte med ringevikar.

Skrevet

Start og jobb, og du vil finne ut om du har gått glipp av noe eller at du har faktisk noe med å bidra bedrifter med. 

Anonymkode: 48a56...526

Skrevet
På 17.9.2018 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg søkte en deltidsutdanning som barnehagelærer, men på grunn av dårlige karakterer kom jeg ikke inn. Dersom jeg hadde kommet inn var mine foreldre villig til å fortsatt forsørge meg så jeg slapp lån (igjen). Men nå må jeg jo gjøre noe i mellomtiden før jeg søker på nytt. Jeg kunne forsåvidt tatt 15 stp sånn at jeg får 60 stp, men det er vanskelig å finne «gratis» fag deltid/på nett. Jeg er ikke opptatt av å få den høyeste lønnen, men å ha en jobb jeg klarer å holde på og utføre i første omgang. 

Hvis det er dårlige karakterer fra VGS som gjør at du får lave opptakspoeng, kan det være en idè å forbedre noen av disse slik at du stiller sterkere ved neste års opptak?

Skrevet
På 16.9.2018 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Jeg var innom NAV når jeg var rundt 20 år. De mente jeg ikke hadde rett på noe selv om jeg ikke var istand til å jobbe i det hele tatt. Etter det har jeg ikke ønsket å ha noe med de å gjøre. Jeg ønsker jo helst å jobbe i barnehage eller skole. 

Jeg er ikke selv helt inne på hva du har rett på eller ei, men jeg vil tro at du kunne søkt om arbeidsavklaringspenger (AAP). Ville sjekket opp litt i det hvis du blir gående uten jobb videre pga sykdom. Snakk også med legen din om det. Kan ikke helt forstå hvorfor du ikke har rett på noe. Høres ikke riktig ut. 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til! Håper du finner en jobb du vil trives med! 😊

Anonymkode: 0858f...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...