Gå til innhold

Hvordan få igang hjernen om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke en morgenperson, men fordi skolen begynner klokken 08 om morgenen må jeg være våken og klar til å tenke. Jeg merker at jeg sliter veldig med å få i gang hjernen om morgenen, og jeg tenker veldig tregt og er generelt bare trøtt. Til tross for at jeg får nok søvn. Er det noen som har noen øvelser eller gode rutiner slik at man er klar til å jobbe og tenke så tidlig? 

Anonymkode: 9f444...de3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å auka søvnen med 1 time til tross for at du sover nokk? Prøvd kaffi? Prøvd å stå opp 2 timar før skolen starte?

Anonymkode: 875e8...ca6

Skrevet

Stå opp i god tid, sånn at du får våknet skikkelig. Kopp kaffe og energirik frokost pleier å hjelpe.

Skrevet

Klassisk musikk

Anonymkode: f67ae...979

Skrevet

Drikk et glass vann rett etter du står opp, spis noe sunt, beveg deg litt. Kaffe funker sikkert også om du liker det.

Anonymkode: f3ee1...2d6

Skrevet

Spiser du næringsrik frokost? Hjernen trenger fett om morgenen for å virke.
Mange erfarer at det hjelper på konsentrasjon m.m. å trene på morgenen.

Anonymkode: 0829c...ed3

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å auka søvnen med 1 time til tross for at du sover nokk? Prøvd kaffi? Prøvd å stå opp 2 timar før skolen starte?

Jeg står opp 2 timer før skolen starter allerede, i alle fall sånn ca. Så jeg står opp rundt 06-06.15. Jeg klarer ikke å legge meg tidligere enn jeg allerede gjør. 

Jeg drikker kaffe, men egentlig bare fordi jeg liker det. Føler ikke at det har noen særlig effekt. 

9 minutter siden, Terrasse skrev:

Stå opp i god tid, sånn at du får våknet skikkelig. Kopp kaffe og energirik frokost pleier å hjelpe.

Står opp ca. 2 timer før skolen starter. Spiser vanligvis en god frokost. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klassisk musikk

Anonymkode: f67ae...979

Takk, skal prøve det. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk et glass vann rett etter du står opp, spis noe sunt, beveg deg litt. Kaffe funker sikkert også om du liker det.

Anonymkode: f3ee1...2d6

Spiser du næringsrik frokost? Hjernen trenger fett om morgenen for å virke.
Mange erfarer at det hjelper på konsentrasjon m.m. å trene på morgenen.

Anonymkode: 0829c...ed3

Kanskje jeg må prøve å gjøre noe lett yoga eller noe om morgenen. Har tidligere prøvd å trene både kondisjon og styrke, men det går rett og slett ikke, for kroppen fungerer ikke til sånt så tidlig.

Tusen takk for tips, alle sammen!  

Skrevet

Gjør noe aktivt. Noe med " bråe" bevegelser.  feks triksing med en ball eller andre balanse øvelser. Eventuelt legge deg tidligere 😉

Anonymkode: 34884...5c0

Skrevet

Trur du at du kanskje mangle noko? F.eks jern eller d-vitamin? Du kan ta enkle blodprøver for å bekrefta/avbekrefta det. Ellers blir eg veldig soggy og dvask om hausten, difor bruke eg lysterapi om morgonen. Hørt om det? For meg har det vore heilt fantastisk!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trur du at du kanskje mangle noko? F.eks jern eller d-vitamin? Du kan ta enkle blodprøver for å bekrefta/avbekrefta det. Ellers blir eg veldig soggy og dvask om hausten, difor bruke eg lysterapi om morgonen. Hørt om det? For meg har det vore heilt fantastisk!

Nei, jeg gjør ikke det. Er ikke så lenge siden jeg testet det, og jeg gir blod jevnlig og da blir jo jernnivået sjekket. Har alltid fått beskjed om at jeg har gode jernlager. Har forresten ingen problemer med å være våken når jeg står opp i 10-tiden. Da er jeg som oftest lys våken etter 15-30 min og hjernen fungerer også som den skal. 

Har vurdert å skaffe meg en sånn lyslampe, særlig siden jeg studerer i Nord-Norge, men det er jo litt dyrt, så må se hva jeg finner. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør noe aktivt. Noe med " bråe" bevegelser.  feks triksing med en ball eller andre balanse øvelser. Eventuelt legge deg tidligere 😉

Anonymkode: 34884...5c0

Å legge meg tidligere er ikke et alternativ. Balanseøvelser skal jeg teste ut, takk! 

Skrevet

Hva slags studieaktiviteter har du om morgenen da? Er det forelesninger eller er det mer aktivt arbeid? 

Anonymkode: c47c5...fc3

Skrevet

Hva slags studieaktiviteter har du om morgenen da? Er det forelesninger eller er det mer aktivt arbeid? 

Anonymkode: c47c5...fc3

Det varierer. Enten forelesning, eller diskusjonsgrupper. 

Skrevet

Jeg er omtrent lik 😛

Det blir bedre jo mer du jobber med det, men har jo også noen triks:

- Ikke sove for mye! Da blir du bare treg og daff. 

- Lyslampe er en god investering og gjør morgenene så mye bedre! Se om du finner en brukt på nettet?

- Stå opp tidlig nok, lese litt nyheter/surfe litt på internett mens du spiser frokost, for å starte litt forsiktig og vekke hjernen. Stå opp alt for sent og panisk skynde seg fungerer også, men da blir jeg gjerne trøtt igjen når jeg er fremme :P

- Jeg hater frokost, og blir kvalm hvis jeg presser meg, og daff av matmengden. Så en stor/energirik frokost gjør det bare vondt verre for meg. Bedre med en liten frokost og litt kaffe, og så spiser jeg mer litt senere.

- For mye aktivitet gjør bare at jeg sovner rett etterpå, men litt aktivitet/luft kan hjelpe (feks gå til bussen, gå til forelesning)

- Holde hjernen i aktivitet. Tidlige (kjedelige) forelesninger var et mareritt, for uansett hvor mye notater jeg tok så falt jeg av. Det er (litt) bedre nå som jeg er i jobb, fordi jeg MÅ konsentrere meg. 

Anonymkode: c3817...197

• Liker 1
Skrevet

Et stort glass iskaldt vann. Du kan også vurdere ta kaldere dusjer. Spis mat med mye vann i seg, friske grønnsaker samme med skiva di for eks. Unngå usunn mat når du står opp, det sløver hodet. 

Unngå kaffe om morgningene. Kaffe skaper avhengighet og vil gjøre deg trøtt om morgenen fordi du har abstinenser. Det skaper en ond syklus

Anonymkode: 0608a...53b

Skrevet

Iskaldt vann, morgen dusj, spis sunt frokost som har både sunt fett og fiber. 5 minutters styrketrening (om du har vekter hjemme) hjelper meg ofte å få meg til å bli våken.

Anonymkode: f4f25...dae

Skrevet

Eksperimenter litt med tidspunktene du våkner på, søvnrytmen går i bølger, ved å våkne opp når man er i sin dypeste søvn eller på vei dit så blir man ekstremt trøtt. 

Anonymkode: 919a7...39d

• Liker 1
Skrevet

Syns jeg har lest et sted at man må drikke minst fire kopper kaffe for at koffeinen skal kicke inn, så du må bælme nedpå om du skal bruke kaffemetoden. 

Det viktigste å gjøre noe med er antall timer søvn. Står du opp kl 6 bør du helst være i seng ca kl 22. Det tar litt tid før du sovner. For å finne ut hva som er optimal søvnlengde for deg, kan du legge deg til samme tid hver dag og se når du våkner av deg selv (uten alarm) dagen etter. Gjør dette en gang du har en ukes ferie. Da sier kroppen selv ifra når den er uthvilt. 

Ellers er frisk luft og lett aktivitet lurt. Om du har muligheten til å gå eller sykle til jobb/studier bør du gjøre det.

Et tips fra min personlige liste, er å spille musikk mens du går i dusjen. Og selvsagt å synge til. Da må hjernen jobbe litt med to ting i gangen. Når dusjen er unnagjort danser du litt samtidig som du steller deg. For min del hjelper det lite å scrolle på mobilen til frokosten. Da ser jeg bare i kryss og får ikke med meg noe likevel. Eller, dvs, om jeg har sunget og danset på badet, og har tid til en kopp kaffe, kan det være at jeg får med meg nyhetsoverskriftene.

Anonymkode: 83941...26a

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksperimenter litt med tidspunktene du våkner på, søvnrytmen går i bølger, ved å våkne opp når man er i sin dypeste søvn eller på vei dit så blir man ekstremt trøtt. 

Anonymkode: 919a7...39d

Men hvordan vet jeg når jeg sover lett? Varierer ikke det for hver natt, eller er det et fast mønster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...