AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Jeg sliter sånn med legging av jenta mi på 1,5!!! Søvn og legging har alltid vært vanskelig med henne. Heldigvis går søvnen bedre, men legging er utrolig vanskelig. Styrer på i 1-2 timer HVER kveld, og jeg og mannen driver og bytter på for vi blir så slitne og helt gale av at hun aldri sovner. Hun har sovet borte tre ganger i det siste, som er hennes første gang å sove borte, og da sovnet hun med en gang. (Hos besteforeldre). Dette har pågått i flere måneder nå, og jeg kjenner jeg begynner å bli rimelig lei. Alt går jo i perioder, men synes at dette har pågått litt vel lenge. Hun sovner ikke før mellom 8 og halv 9, noen ganger enda senere. Det er ikke særlig mye gråting, men mer tulling og hun gjør alt for å hale ut tiden. Jeg begynner å bli helt gal. Hun sover som regel fra 12 til 13/13.30 på dagtid og begynte i barnehage i august. (Men dette problemet begynte før barnehagestart). Hun begynner jo å bli trøtt i 18-tiden så synes det er rart at det skal være så vanskelig å legge. Noen som har det lignende, eller noen som har tips? Anonymkode: 9b7fc...367
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Vi har det helt likt med vår gutt på 18 mnd. Legger annenhver kveld men må bytte innimellom om det tar mer enn 2 timer. Har ingen gode råd bare mye medfølelse. Dette er slitsomt for barn og voksne. Anonymkode: 47338...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Når hun sov bort, hva gjorde de da når det var leggetid? Hva gjør dere ved leggetid? Anonymkode: 18e15...8a9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når hun sov bort, hva gjorde de da når det var leggetid? Hva gjør dere ved leggetid? Anonymkode: 18e15...8a9 De legger henne i sengen og stryker. Det funker ikke for oss, ble helt sjokkert når de sa det Anonymkode: 9b7fc...367
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Da mine var små hadde begge en sånn periode mellom 12 og 18 måneder da legging var et mareritt. Det eneste som funket var å trille i vogna ute og da sovnet de i løpet av minutter. Jeg skjønte ingenting, men det gikk av seg selv. Anonymkode: 274fd...21a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De legger henne i sengen og stryker. Det funker ikke for oss, ble helt sjokkert når de sa det Anonymkode: 9b7fc...367 Vi må som regel bære henne mens vi stryker, koser og synger. Om vi legger henne i sengen før hun blir døsig begynner hun bare å hoppe og tulle Anonymkode: 9b7fc...367
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Prøv å ta kveldstellen og bok lesing osv før dere har kommet til soverommet og ikke gjør noe annet en bare legging i sengen. Om hun trenger det kan sitte ved siden av, men har det mørk på rommet og si natta og se hvordan dette går. Ville ha også prøvd å ta natten kl 19 (med tannpuss lesing osv) og seng kl 1930 - men ikke gjør noe som helst på rommet! Anonymkode: 18e15...8a9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi må som regel bære henne mens vi stryker, koser og synger. Om vi legger henne i sengen før hun blir døsig begynner hun bare å hoppe og tulle Anonymkode: 9b7fc...367 Ved den alderen begynte jeg å gå ut av rommet en liten stund når hun begynte å tulle. Sa først at "nå er det natta, nå skal du sove. Hvis du tuller mer nå, så går jeg ut, for jeg gidder ikke å være her når du ikke vil sove." Deretter sa jeg at "jeg gidder ikke se på at du tuller i stedet for å sove, så nå går jeg. God natt." Ventet et par minutter(eller mer hvis det gikk en stund uten gråt og roping på meg) og gikk inn igjen. Av og til måtte dette gjentas noen ganger før det var greit å sove. Litt usikker på hvor pedagogisk det er å gjøre det slik, men hun tuller og fjaser så lenge jeg er i rommet, uansett hvor lite oppmerksomhet jeg gir. Går jeg ut, er det ikke noe stas lenger. Anonymkode: aa547...03b 3
Gjest BearMama Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter sånn med legging av jenta mi på 1,5!!! Søvn og legging har alltid vært vanskelig med henne. Heldigvis går søvnen bedre, men legging er utrolig vanskelig. Styrer på i 1-2 timer HVER kveld, og jeg og mannen driver og bytter på for vi blir så slitne og helt gale av at hun aldri sovner. Hun har sovet borte tre ganger i det siste, som er hennes første gang å sove borte, og da sovnet hun med en gang. (Hos besteforeldre). Dette har pågått i flere måneder nå, og jeg kjenner jeg begynner å bli rimelig lei. Alt går jo i perioder, men synes at dette har pågått litt vel lenge. Hun sovner ikke før mellom 8 og halv 9, noen ganger enda senere. Det er ikke særlig mye gråting, men mer tulling og hun gjør alt for å hale ut tiden. Jeg begynner å bli helt gal. Hun sover som regel fra 12 til 13/13.30 på dagtid og begynte i barnehage i august. (Men dette problemet begynte før barnehagestart). Hun begynner jo å bli trøtt i 18-tiden så synes det er rart at det skal være så vanskelig å legge. Noen som har det lignende, eller noen som har tips? Anonymkode: 9b7fc...367 Hvorfor må dere være inne hos henne om hun ikke gråter? Min kan ligge å synge til han sovner(les, hvine som en katt i havsnød 🙈😂) Så lenge barnet er i sengen og ikke gråter eller er redd så kan barnet fint klare seg alene og lære seg å finne roen og søvnen selv. Hvordan er rutinene for dagsoving? På den tiden måtte vi kutte ned duppen og han kunne ikke sove lenger enn til 14 for å bli trøtt nok på kvelden. Skrellet den tiden og nå sover han aldri etter 12.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 Anbefaler podcasten «foreldrerådet», de har en episode om søvn som er veldig fin og har mange gode tips. Anonymkode: 2a7ca...b6e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 9 timer siden, BearMama skrev: Hvorfor må dere være inne hos henne om hun ikke gråter? Min kan ligge å synge til han sovner(les, hvine som en katt i havsnød 🙈😂) Så lenge barnet er i sengen og ikke gråter eller er redd så kan barnet fint klare seg alene og lære seg å finne roen og søvnen selv. Hvordan er rutinene for dagsoving? På den tiden måtte vi kutte ned duppen og han kunne ikke sove lenger enn til 14 for å bli trøtt nok på kvelden. Skrellet den tiden og nå sover han aldri etter 12. Hun hyler og skriker hvis vi går ut som regel. Om vi får sjansen til å gå ut uten protester, ligger hun og snakker med seg selv en liten stund, men så begynner hun å rope og gråte etterhvert Anonymkode: 9b7fc...367
Gjest BearMama Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun hyler og skriker hvis vi går ut som regel. Om vi får sjansen til å gå ut uten protester, ligger hun og snakker med seg selv en liten stund, men så begynner hun å rope og gråte etterhvert Anonymkode: 9b7fc...367 Da kan dere være litt i rommet uten å gi noen form for øyekontakt eller oppmerksomhet. Sitt med ryggen til henne og bare går der. Eskalerer det gå bort, gi en klem, men ikke snakk, løft eller dull med henne. I sekundet hun slutter å gråte så trekker dere dere ut igjen, sakte, men sikkert. Det er en litt seig måte, men det funker! Til slutt innser hun at hun verken får oppmerksomhet eller at det er noe gøy som skjer om hun bæljer. Sønnen min gikk og går igjennom slike faser i perioder og da jeg konsekvent brukte denne metoden gikk det under en uke før han la seg klokka 19 uten protest, sang og bablet litt for seg selv og kubbet som et lys.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #13 Skrevet 17. september 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: De legger henne i sengen og stryker. Det funker ikke for oss, ble helt sjokkert når de sa det Anonymkode: 9b7fc...367 Jeg sliter med det samme som deg....Bare vi sliter med både mat og søvn her hjemme. Han spiser forøvrig som en hest og sovner med en gang hos besteforeldre.Om vi gjør nøyaktig det samme her så skjer det ingenting, akkurat som han er to forskjellige unger hjemme og hos dem. Ville bare fortelle deg det så du ikke tror at du gjør noe galt og de noe riktig. Unger er sånn bare. De er forskjellige når de er hos andre uten foreldre. Anonymkode: 763aa...42a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter sånn med legging av jenta mi på 1,5!!! Søvn og legging har alltid vært vanskelig med henne. Heldigvis går søvnen bedre, men legging er utrolig vanskelig. Styrer på i 1-2 timer HVER kveld, og jeg og mannen driver og bytter på for vi blir så slitne og helt gale av at hun aldri sovner. Hun har sovet borte tre ganger i det siste, som er hennes første gang å sove borte, og da sovnet hun med en gang. (Hos besteforeldre). Dette har pågått i flere måneder nå, og jeg kjenner jeg begynner å bli rimelig lei. Alt går jo i perioder, men synes at dette har pågått litt vel lenge. Hun sovner ikke før mellom 8 og halv 9, noen ganger enda senere. Det er ikke særlig mye gråting, men mer tulling og hun gjør alt for å hale ut tiden. Jeg begynner å bli helt gal. Hun sover som regel fra 12 til 13/13.30 på dagtid og begynte i barnehage i august. (Men dette problemet begynte før barnehagestart). Hun begynner jo å bli trøtt i 18-tiden så synes det er rart at det skal være så vanskelig å legge. Noen som har det lignende, eller noen som har tips? Anonymkode: 9b7fc...367 Når hun sovner momentant hos besteforeldrene så er det lett å konkludere med at hjemmesituasjonen er problemet og ikke jentas evne til å sovne. Jeg vil tro hun tester ut foreldrenes utholdenhet og grensesetting. Når dere har strevd så pass lenge så er det på tide å hente inn tips fra 1. Helsesøster, er det gjort? Hvis ja, så er neste trinn å søke hjelp hos 2. Helsestasjonspsykologen før problemet blir for stort med slitne foreldre. Noe må endres i måten dere håndterer leggesituasjonen på, og det vil jeg tro dere trenger hjelp til å se. En time eller to hos helsestasjonen og dere er godt på vei. Anonymkode: fe213...ecc 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 Det er tydelig at deres rutiner må endres på siden hun klarer å sovne lett hos besteforeldre. Vi har hatt perioder med mye tull og grining, men det vi har gjort med begge barna er å ha faste rutiner for legging som at vi leser en bok og synger 2 sanger, så er det natta og vi går ut av rommet. Blir det tull venter vi litt, går inn og legger ned/roer barnet og sier natta og går ut igjen. Gjenta en million ganger om nødvendig, så funker det nok til slutt. Vi har måttet hatt endel kamper ned jevne mellomrom, men så lenge barnet ser at du er der, får trøst og ser at foreldrene er konsekvente så tror jeg det er den beste løsningen. Ingen dulling og prating osv etter natta er sagt! Anonymkode: 1be30...26a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #16 Skrevet 17. september 2018 Hva skjer hvis dere forsøker å legge henne senere? Vår 2-åring sovner sjelden før 20-21-tida hvis hun har sovet på dagen. Unger er forskjellige. Hvis dattera deres er opplagt på dagen selv om hun sovner sent, kan det hende hun får nok søvn. Det avhenger jo også av når hun står opp. Anonymkode: 8f956...43d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #17 Skrevet 17. september 2018 Jeg pleier å tilby å koseklø på ryggen. Da legger barnet seg stille i sengen, og roer seg uten fjas og uro. Det fungerer som en fin overgang til kveldsro. Viktig å ikke herje i det hele tatt minst en halvtime før legging, for å la kveldsroen senke seg. Så sier jeg at jeg går på stuen for å ordne noe, kommer tilbake om ti minutter. I starten var det litt klaging, så jeg måtte titte inn. Tok vel 4 dager før det ble akseptert helt. Da må man stå i det. Så kommer jeg alltid tilbake etter ti min, gir en kos og nuss, retter litt på dynen, så går jeg ut igjen. Barnet er blitt vant til denne rutinen, og sovner ofte før jeg kommer tilbake. Det tar 3-4 dager å få inn en rutine, så stå i det til det går inn! Anonymkode: 7c053...408
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #18 Skrevet 17. september 2018 Det går over. Hold ut! Hatt det slik med begge mine og er fortsatt i det med minste. Bruker fort 2-3 timer på legging ettersom jeg er alene på kvelden og har to som skal legges, bare yngste som styrer. Det går over. Var det samme med eldste. Anonymkode: 79ef5...c1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå