Gå til innhold

Overnatting av klassevenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vår 1.klassing ytret for første gang nå i helgen et ønske om å ha klassevenner på overnatting. Hun. Har aldri hatt det/vært på det før. Sover hos bestemor 2x sammen med eldre kusine. Når begynner barn å overnatte hos venner?

Anonymkode: 7c3f3...a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 2. klassing, og her er de i full gang nå. Han og bestevennen har overnattet hos hverandre siden de var 2, men de kjenner hverandres foreldre godt.

Sønnen min tør ikke å overnatte hos noen andre enn han, da han vil ha mulighet til å gå til en voksen om han våkner og blir redd, og det tør han ikke hos de han ikke kjenner godt. Men andre overnatter hos han stadig vekk, det begynte så smått i 1. klasse, og nå går det vel knapt en helg uten at en eller flere overnatter her.

Anonymkode: 7fa05...590

Skrevet

Var vel omtrent rundt den alderen det begynte her i huset også. Har hatt kjellerstua full av fnisende jenter på "pysjamas-party" mang en helg 😂 Synes det bare er koselig.

Skrevet (endret)

Her begynte det i første klasse. Foreløpig er det fremdeles femteklassingen som oftest har eller er på overnattingbesøk fordi enkelte av andreklassingens venner fremdeles er litt redde for å overnatte borte (og han er naturlig nok ikke så interessert i å alltid være den som må overnatte hos den andre uten at de kommer hit), men det kommer seg etterhvert.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg har en sønn og en bonussønn. Sønnen min på 8år overnatter/har gjerne overnettingsbesøk hver helg- om han fikk bestemme selv. Bonussønnen min som er 10år tør per dags dato ikke å overnatte hos venner og liker heller ikke å ha noen som ligger over hos seg, det er selvsagt helt ok og vi stresser ikke med det. 

Anonymkode: b22ff...740

Skrevet

Det varierer fra barn til barn når de er klare for det, men det er ganske vanlig fra 1. klasse ja. Eldste og yngste her har begynt da, mens mellomste var noen år eldre før han overnattet hos en kompis for første gang. Det er bare å la de prøve, men være klar over at man kan få telefon om en som har ombestemt seg og heller vil hjem til egen seng utpå kvelden... Men som regel går det helt fint.:)

Anonymkode: 2de80...f73

Skrevet

Pga avstander starter de her i 4-5 års alderen. Altså siste året i barnehagen. I første klasse er vel mest vanlig for de fleste tror jeg. Og du, det er så koselig når de starter med sånt! Man merker hvor mye mindre jobb det er med barn når de har venner der å leke med :)

Anonymkode: 029c5...a4d

Skrevet

Her har det blitt spurt etter noen ganger, men de aktuelle kandidatene bor i 3 minutters gåavstand fra oss, så jeg synes ikke det er aktuelt. Når de alle har sin egen seng (og jeg trenger to kopper kaffe om morgenen før jeg kan være sosial), så ser jeg ikke poenget. De klarer jo fint å være borte hos hverandre klokka 07.00 presis, dersom det skulle være ønskelig.

Til deg oppe i tråden som hadde en 1. klassing som ikke tør å overnatte hos andre bortsett fra hos en konkret person: Dette barnet bør få bli med i fritidsaktiviteter der man har overnattingsturer som en del av programmet, for eksempel speider. I alle fall på de første turene kan en forelder være med, slik at man blir tryggere på omgivelsene og folkene. Men det er en utrolig viktig trenings-sak for de små. Jeg kjenner til par som ble separert da de aldri fikk noe tid på tomannshånd, og barna overnattet aldri borte før de var ti år minst. Dette paret ble sammen igjen da, men jeg vil sterkt anbefale at dere øver barnet på dette gradvis.

Anonymkode: 8f5f1...6fc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her har det blitt spurt etter noen ganger, men de aktuelle kandidatene bor i 3 minutters gåavstand fra oss, så jeg synes ikke det er aktuelt. Når de alle har sin egen seng (og jeg trenger to kopper kaffe om morgenen før jeg kan være sosial), så ser jeg ikke poenget. De klarer jo fint å være borte hos hverandre klokka 07.00 presis, dersom det skulle være ønskelig.

Til deg oppe i tråden som hadde en 1. klassing som ikke tør å overnatte hos andre bortsett fra hos en konkret person: Dette barnet bør få bli med i fritidsaktiviteter der man har overnattingsturer som en del av programmet, for eksempel speider. I alle fall på de første turene kan en forelder være med, slik at man blir tryggere på omgivelsene og folkene. Men det er en utrolig viktig trenings-sak for de små. Jeg kjenner til par som ble separert da de aldri fikk noe tid på tomannshånd, og barna overnattet aldri borte før de var ti år minst. Dette paret ble sammen igjen da, men jeg vil sterkt anbefale at dere øver barnet på dette gradvis.

Men over her igjen. Barna våre får selvsagt overnatte med de fritidsaktivitetene de er med på, og der involverer vi voksne oss også. Har man med en bamse, så kan det hjelpe noe på tryggheten. Barna får også overnatte hos søskenbarn og tanter/besteforeldre.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har akkurat begynt i speideren og skal på sin første overnatting til helgen. :) Planen er at jeg blir der til han sovner, så får vi se hvordan det går. Han har flere gode venner der, men jeg regner med å bli ringt etter utpå natten.

Ellers overnatter han ganske ofte hos mormor. Hun sover sammen med ham, så det er trygt. ;) Så alenetid med mannen er ikke noe problem, men det er helt klart en fordel for ham selv om han tør å overnatte litt forskjellige steder etter hvert.

Til det første avsnittet ditt: Hovedpoenget er vel å ligge og prate sammen etter de har lagt seg. 😛 De som har overnattet mest her bor vegg i vegg med oss. Det er veldig enkelt da, de tar bare kveldsstellet hjemme, også kommer de klare for senga og har med eget sengetøy. Blir nesten ikke noe ekstraarbeid på meg. :)

Anonymkode: 7fa05...590

• Liker 1
Skrevet

Min 5 åring sover fra tid til annen hos nabojenta. Foreløpig er det kun den veien, dvs. naboen har ikke sovet hos oss enda. Naboen er halvannet år yngre. 

Skrevet

Overnattingsbesøk handler på ingen måte om at det er praktisk for barn som bor langt fra hverandre. Det er samvær på en helt annen måte enn å skulle avbryte på kvelden, gå hjem og legge seg og så komme tilbake neste dag. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg vil ikke ha overnattingsbesøk. Synes det er greit at ungene går hjem om kvelden og sover hjemme.

Anonymkode: 55940...143

Skrevet

hyggelig m overnatting, men de på 6 er ofte litt små. de får hjemlengsel, så da må man være kjent m foreldre og barnet først, mener jeg. jeg har en på 6 som har hatt overnatting, og de sovnet ikke før 12. da ble det problematisk å få tilbake 

Anonymkode: 07e1e...84a

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke det samme i det hele tatt? Å ligge og snakke litt etter at man har lagt seg, øve på å være litt mer selvstendig, våkne opp sammen, se litt på TV eller serier i senga eller med dyna i sofaen osv. osv. Husker du ingen ting om hvordan det var å være barn? Selv om du kanskje ikke ser poenget, kan det godt hende barna gjør det.

Anonymkode: f5c7d...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...