AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Er det noen her som vet sånn omtrent hvor lang tid det tar før man får dommen etter en rettssak? Jeg forstår at det sikkert avhenger av mange faktorer, men her er det snakk om en en anmeldt voldtekt hvor to vitner er innkalt og gjerningspersonen nekter straffskyld. Er det sånn at man får dommen samme dag, eller er det snakk om å vente dager/uker? Anonymkode: cb718...a98
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Spør advokaten din? Anonymkode: 91f71...9d3 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Vanligvis har dommeren to uker på seg. I kompliserte saker skjer det at denne fristen forlenges, men neppe i din sak slik du beskriver den. Anonymkode: 635d7...c56
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Har skyldspørsmålet blitt avgjort da? Av det du skriver, de skal kalle inn vitner etc. så virker det jo ikke sånn. Først må skyldspørsmålet avgjøres, deretter er det domsavsigelse. Anonymkode: 03f23...b0b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har skyldspørsmålet blitt avgjort da? Av det du skriver, de skal kalle inn vitner etc. så virker det jo ikke sånn. Først må skyldspørsmålet avgjøres, deretter er det domsavsigelse. Anonymkode: 03f23...b0b Er ikke skyldspørsmålet en del av domsavsigelsen? Anonymkode: c5081...28e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke skyldspørsmålet en del av domsavsigelsen? Anonymkode: c5081...28e Kommer jo an på hvor alvorlig sak det er, men er det en voldtektssak så er det meget mulig det settes av en egen rettssak til domsavsigelse. Anonymkode: 03f23...b0b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Vi er ikke i gang med rettssaken enda, men han nekter skyld i avhør. Kan selvfølgelig spørre advokaten senere, men tenkte kanskje noen her hadde erfaring med dette. Om det var vanlig å måtte vente lenge. For jeg ser jo for meg evt uker å vente vil bli et helvete 😥 Anonymkode: cb718...a98
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke i gang med rettssaken enda, men han nekter skyld i avhør. Kan selvfølgelig spørre advokaten senere, men tenkte kanskje noen her hadde erfaring med dette. Om det var vanlig å måtte vente lenge. For jeg ser jo for meg evt uker å vente vil bli et helvete 😥 Anonymkode: cb718...a98 Hvis det ikke er kommet til rettssak vil det ta lang tid. Det er kø i rettsvesenet, som alle andre steder, og da blir det ventetid. Men hvis det ikke er klart at det blir rettssak enda, så kan det være at saken blir henlagt også. Hvis politiet ikke er ferdig med etterforskningen vil det ta enda lenger tid. Du må nok vente i alle fall uker, om ikke måneder. Anonymkode: c5081...28e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er kommet til rettssak vil det ta lang tid. Det er kø i rettsvesenet, som alle andre steder, og da blir det ventetid. Men hvis det ikke er klart at det blir rettssak enda, så kan det være at saken blir henlagt også. Hvis politiet ikke er ferdig med etterforskningen vil det ta enda lenger tid. Du må nok vente i alle fall uker, om ikke måneder. Anonymkode: c5081...28e Takk for svar. Ja, det forstår jeg. Men jeg tenkte mest på hvor lang tid det tar fra rettssaken er ferdig til dommen kommer. Anonymkode: cb718...a98
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 I mitt tilfelle kom dommen innen en uke etter rettsaken. Voldtektssak. Anonymkode: b335b...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er kommet til rettssak vil det ta lang tid. Det er kø i rettsvesenet, som alle andre steder, og da blir det ventetid. Men hvis det ikke er klart at det blir rettssak enda, så kan det være at saken blir henlagt også. Hvis politiet ikke er ferdig med etterforskningen vil det ta enda lenger tid. Du må nok vente i alle fall uker, om ikke måneder. Anonymkode: c5081...28e Uansett fungerer ikke rettsvesenet i voldtektssaker. Voldtektsmennene slipper nesten alltid unna, kvinner er fullstendig rettsløse. Anonymkode: 79904...21d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som vet sånn omtrent hvor lang tid det tar før man får dommen etter en rettssak? Jeg forstår at det sikkert avhenger av mange faktorer, men her er det snakk om en en anmeldt voldtekt hvor to vitner er innkalt og gjerningspersonen nekter straffskyld. Er det sånn at man får dommen samme dag, eller er det snakk om å vente dager/uker? Anonymkode: cb718...a98 Før du får en dom, så skal dommeren/dommerne ha tid til å bedømme saken og å skrive dommen. En dom kan være på alt fra noen få sider til mange hindrede sider. Det vanligste er dog mellom 10 - 50 sider, røflig. I straffesaker så kommer gjerne dommen etter noen få dager. Hoveddommeren opplyser når sluttprosedyren er ferdig når tid man kan forvente at dom vil foreligge. Anonymkode: b1735...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er kommet til rettssak vil det ta lang tid. Det er kø i rettsvesenet, som alle andre steder, og da blir det ventetid. Men hvis det ikke er klart at det blir rettssak enda, så kan det være at saken blir henlagt også. Hvis politiet ikke er ferdig med etterforskningen vil det ta enda lenger tid. Du må nok vente i alle fall uker, om ikke måneder. Anonymkode: c5081...28e Vet du hva du svarer på? Kø i rettssystemet gjelder ikke for voldtektssaker/straffesaker det er prioriterte saker. Offerets advokat får beskje straks det er tatt en avgjørelse på henleggelse eller rettssak. Offeret får da også raskt tilsendt brev om ståa i saken. Anonymkode: b1735...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva du svarer på? Kø i rettssystemet gjelder ikke for voldtektssaker/straffesaker det er prioriterte saker. Offerets advokat får beskje straks det er tatt en avgjørelse på henleggelse eller rettssak. Offeret får da også raskt tilsendt brev om ståa i saken. Anonymkode: b1735...1fb Jo, kø gjelder absolutt for straffesaker også, selv om den ikke er like lang som for sivile saker. Anonymkode: c5081...28e 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Uansett fungerer ikke rettsvesenet i voldtektssaker. Voldtektsmennene slipper nesten alltid unna, kvinner er fullstendig rettsløse. Anonymkode: 79904...21d Jeg er ikke enig. Som med andre saker så kommer det alltid til dette med bevis. Er det vanskelig å bevise, er det vanskelig å dømme noen. Ofte kan det være mye følelser, sjalusi og hevnmotiver involvert i en slik sak som gjør at man må være forsiktig med å ta folk på ordet. Man er alltid uskyldig til det motsatte er bevist. Mann eller kvinne spiller ingen rolle. Skal man dømme uten bevis, er det den mistenkte som er rettsløs istedet. Jeg mener det er bedre at en skyldig slipper unna straff, enn at noen blir uskyldig dømt. Anonymkode: df531...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #16 Skrevet 18. september 2018 I noen tilfeller tar det et par tre uker, andre flere måneder. Og kjenner til et tilfelle det tok en uke. Anonymkode: 48469...232
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #17 Skrevet 18. september 2018 På 17.9.2018 den 0.31, AnonymBruker skrev: Uansett fungerer ikke rettsvesenet i voldtektssaker. Voldtektsmennene slipper nesten alltid unna, kvinner er fullstendig rettsløse. Anonymkode: 79904...21d Desverre veldig sant men det betyr ikke at det ikke er noe poeng i å anmelde. Veldig viktig å anmelde! Anonymkode: 48469...232
Rotemor Skrevet 18. september 2018 #18 Skrevet 18. september 2018 På 17.9.2018 den 0.44, AnonymBruker skrev: Vet du hva du svarer på? Kø i rettssystemet gjelder ikke for voldtektssaker/straffesaker det er prioriterte saker. Offerets advokat får beskje straks det er tatt en avgjørelse på henleggelse eller rettssak. Offeret får da også raskt tilsendt brev om ståa i saken. Anonymkode: b1735...1fb Jeg ventet i 10 måneder på tingretten og deretter tre uker på dommen. Dernest var det lagmannsretten ett år senere. Da kom dommen på stedet. Selve politietterforskningen brukte de ca 6 måneder på. Ts: Du har krav på gratis bistandsadvokat. Han eller hun skal informere deg underveis. Men vet du om det blir rettsak enda?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå