Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg går nå i tiende klasse og har tenkt litt på hva jeg vil bli. 

Jeg kom fram til to yrker som er intressetante: Lege og lærer.

Jeg har aller mest lyst til å bli lege ettersom det er en meningsfull jobb. Men jeg er kjempedårlig i matte, jeg mestrer alle fag utenatt matte. Jeg har karakter 3 i matte(!) Det er ikke det at jeg ikke gidder å pugge på matte men jeg klarer aldri å huske alle formelene, jeg glemmer liksom dagen etter. 

Så vil jeg bli lærer, det er spennende å lære bort. Jeg er glad i å lære nye ting, og det gir meg mye å kunne hjelpe andre til å mestre vanskelige oppgaver. Men lærer er liksom backup yrke. 

Så spørsmålet mitt til dere er: Bør jeg ta realfag og ha den vanskeligste matte? Jeg glemmer jo alt med engang, men lege er min drømmeyrke. Eller bør jeg bli lærer og gi opp min drøm for godt? 

Jente, 15 år

Anonymkode: 49c65...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du skal snakke med rådgiver, læreren din og foreldrene dine. Det er de som kjenner deg best og vet hva du klarer.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke bestemme deg enda for om du vil ta realfag. Gjør ferdig 10. klasse, ta VG 1 stud spes og så bestemmer du deg.

Og forøvrig krever opptak til lærerstudiene 4 i matematikk.

• Liker 4
Skrevet

Snittet på medisinstudiet er vel godt over 5 for søkere med førstegangsvitnemål, ser du det som en mulighet for deg? 

Du må ha gode matteferdigheter som lærer også (minst 4 i matte, 3 i norsk og 3,5 i snitt) 

Anonymkode: 2c25f...e37

Skrevet

Jeg er lege, men ville valgt lærer om jeg hadde valgt på nytt. Tenk deg godt om! Det er MYE jobb, mye ansvar , ugreie arbeidstider, jobbe jul og påske og 17 mai og alle dager du helst vil ha fri, iallefall når du har fått barn. Ubetalt tariffestet overtid (!) Osv osv. Nå skal jeg jobbe 55 t uke. Gleder meg. 

Anonymkode: b065f...d4a

• Liker 6
Skrevet

Det hjelper ikke å pugge matte, du må jobbe jobbe jobbe. Med oppgaver. Da husker du formlene, fordi de sitter i fingrene.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snittet på medisinstudiet er vel godt over 5 for søkere med førstegangsvitnemål, ser du det som en mulighet for deg? 

Du må ha gode matteferdigheter som lærer også (minst 4 i matte, 3 i norsk og 3,5 i snitt) 

Jeg har godt over 3,5 i snitt men matte er det eneste faget jeg har såpass dårlig karakter i😕

Anonymkode: 49c65...cf6

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS går i 10. klasse. Det er rundt 4 år til hun går ut av videregående. Det er lurt å ikke trekke slutninger om potensialet allerede nå. En ting er evner, men potensialet avhenger også av målsetninger og motivasjon. Uansett er det jo viktige spørsmål å stille seg selv underveis, og det er viktig å være realistisk som du oppfordrer til her. 

Jeg ville uansett ikke ha bestemt meg på ungdomsskolen. Hvis medisinstudiet er aktuelt ville jeg ha jobbet for å få gode nok karakterer til å komme inn på dette. Hvis du heller vil bli lærer, eller noe annet, når den tid kommer er det ikke farlig å ha bedre karakterer eller en mer kompleks fagsammensetning enn man egentlig hadde trengt. 

Anonymkode: 5eb6f...427

• Liker 2
Skrevet

Du må ha godt over 5 i snitt og ta alt av realfag for å få realfagspoeng for å komme inn. Du må stå på på vgs hvis du vil bli lege

Anonymkode: b3222...de5

Skrevet

Ikke gi opp drømmen! Med hardt arbeid er alt mulig😊

Anonymkode: e3f19...8fc

Skrevet

Du kan bestemme og ombestemme deg senere. Det viktigste er at du jobber hardt og får de beste karakterene du kan få, slik at du får muligheten til å velge. Begge yrkene har sine fordeler og ulemper. 

Anonymkode: c394c...379

Skrevet

Velg T-matte første året på VGS og ta det fra der. Pass på å jobbe hardt med alle avgangsfagene det første året. Det finnes mange andre yrker som kanskje ikke er aktuelle for deg nå, men om fire år kan interessene dine ha endret seg mye.

• Liker 3
Skrevet

Lege er ett pugge studie. Du har en enorm mengde med materiale du må kunne på rams. Klarer du det når du ikke husker enkle formler? 

Anonymkode: 0cabb...392

Gjest missmarthe
Skrevet

Bli lærer!

Norges best betalte deltidsjobb 😎

Men du trenger jo ikke å velge enda da, du må uansett ta samme VGS 😁

Skrevet

Hva er det du liker ved legeyrket? Hvordan tror du det er å jobbe som lege? Og hva med lærer? Før du velger utdanning videre bør du sette deg mer inn i hvordan arbeidshverdagen til de ulike yrkene er. Det er lenge til du trenger å velge enda. Så får du heller gjøre så godt du kan frem til da.

Anonymkode: 24c41...d37

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lege, men ville valgt lærer om jeg hadde valgt på nytt. Tenk deg godt om! Det er MYE jobb, mye ansvar , ugreie arbeidstider, jobbe jul og påske og 17 mai og alle dager du helst vil ha fri, iallefall når du har fått barn. Ubetalt tariffestet overtid (!) Osv osv. Nå skal jeg jobbe 55 t uke. Gleder meg. 

Anonymkode: b065f...d4a

Alt det der gjelder for lærere også, utenom at vi har fri røde dager.

Anonymkode: 434fb...1d2

• Liker 2
Skrevet

Ofte løser mageproblemer seg opp på vgs, man er litt mer voksen og plutselig kommer lyset. Søk studiespes, så har du 3.5 år på å bestemme deg.

Anonymkode: 294df...9fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en lærerstudent på IB skoler og anbefaler aldri folk til å bli lærer, hvis de liker kun å lære bort men ikke er glad i barn og ungdommer. Det handler mye mer en det, du må være som en forelder for småbarn i grunnskolealder eller bruke flere timer på å kjefte de store VGS elevene som aldri vil høre på deg. Det er en yrke man kan fort bli utbrent hvis man ikke elsker det, fordi man må konstant jobbe både på skolen og hjemme. Du må ha ansvar for hver eneste elev sin utvikling, foreldremøter, skolemøte, avslutninger, rette lekser, lage oppgaver m.m. Jeg er ikke ennå en grunnskolelærer, men jeg kjenner mange som har nesten aldri tid til familien sin pga. at de jobber ca. 42-60 timer i uken.

Anonymkode: 1fa75...fdb

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke.. Det er enormt stor forskjell på arbeidstid. Lærere jobber mye, ja, men de har langt større grad av fleksibilitet enn i alle fall sykehusleger har. Fastleger har mer fleksibilitet, men jobber enda flere timer i uka (og er selvstendig næringsdrivende).

Anonymkode: a4646...b6c

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er neppe på våken jobbing 19 timer i strekk og så får ansvar for om noen overlever eller ikke. Sikkert travel som lærer, men det er rimelig stor forskjell i ansvar og pålagt arbeidstid fra en lege. 

Anonymkode: 4d159...7ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...