Gå til innhold

Sortere klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tøymyknertråden. 

Uansett hvordan sorterer dere klær? 

Jeg vasker undertøy fpr seg selv, men med kun 2 personer blir det så liten cits å sortere hvitt undertøy for seg og mørkt undertøy fpr seg. Gjør dere det? Vasker dere sokker sammen med undertøy. 

Og håndkler. 

Kjøkkenkluter, gulvfiller, oppvaskhåndkler, vaskekluter og fille brukt til å vaske bad med. Vasker dere dette sammen? 

Og en vask med kun bukser osv blir ofte litt lite klær og mange vasker. 

Hva er nødvendig å sortere egentlig? 

Anonymkode: f14ff...09f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sorterer 40 mørk, 40 lys, ull, undertøy og håndklær/ kjøkkenhåndklær blir vasket sammen, mopper/kjøkkenkluter blir vasket for seg, sengetøy for seg selv. Baderomskluter blir kastet. (Bruker engangs)

Anonymkode: d51eb...93a

Skrevet (endret)

Alt av klær som vaskes sorterer vi på forhånd. Vi kaster mørke klær i en kurv og lyse klær i en annen kurv. 

Jeg er spesielt streng med dette og prøver å vaske alt selv på grunn av tidigere erfaring. Når andre i husholdningen vasker tøy, kommer de tilbake med rosa tøy som originalt var hvitt og svarte tøy som har fått en ny farge, brun. 

Kluter og lignende vasker vi sammen siden de vanligvis ikke blir misfarget.

I tillegg synes jeg det er gøy å vaske klær siden jeg får velge hvilke tøymykner som skal brukes og hvor mye av den som helles i vaskemaskinene. Hver gang jeg vasker dem, bruker litt mer enn anbefalte dosen av tøymykner for at de skal lukte godt og fresht samt holde seg myke. 

EDIT: Forresten håndkle og sengetrekk vaskes for seg siden de tar lengre tid for å tørke. I tillegg, hvis man vasker små ting med store ting som sokker med laken, har det for seg at de krumler inn i trekkene og blir ikke vasket skikkelig. 

Endret av soraa
Skrevet

Lyse klær i en dunk,   Mørke klær i en dunk  og Røde klær i en dunk. Vaskes på 40 grader.

Håndklær for seg selv, eventuelt med sengetøy. Vaskes alltid på 60 eller 90 grader.

Truser og sokker vaskes sammen på 60 grader.

Ull for seg selv som regel på 30 grader.

Anonymkode: b4fa8...e27

Skrevet

Håndklær, sengetøy og truser på 60 grader.

Ulltøy og BHer på ullvask 30C.

Sokker, bukser og det meste annet på mørk 40 grader.

Av og til: fine bluser på finvask 30 grader.

En sjelden gang: noe på hvit 40 grader.

Har to skittentøydunker.

Anonymkode: 3a042...336

Skrevet

- Farger går sammen (ikke hvit og svart)

- Truser og sokker 

- Håndklær og sengetøy 

- Ull

- Svarte bukser for seg selv, og blåe bukser for seg selv

Nå er jo jeg ganske uerfaren på dette område, men jeg prøver meg fram.

Anonymkode: bd480...84b

Skrevet

Jeg sorterer 
-hvite klær
-andre klær
-sengetøy
-håndduker
-ulltøy

Skrevet

-Sorte klær

-Hvite klær

-Lyse farger

-Mørke farger

-Fargede undertøy/sokker/håndklær/sengetøy

-Hvite undertøy/sokker/håndklær/sengetøyr

Vasker ikke ull for seg selv, men bruker Milo hvis det er med ull i en vask

Anonymkode: e944a...ad4

Skrevet

Jeg har bare plass til 2 dunker, 60 og 40.

60 er alt som brukes til å vaske/tørke med, pluss undertøy. Sengetøy i egen maskin pga tørkekapasitet.

40 er alt av klær som ikke er truser. Har jeg ekstra mye 40 skiller jeg mørkt og lyst.

Vi er bare to, så det blir begrenset med klesvask. 

Anonymkode: 54bfd...42e

Skrevet

Farget 40 grader

Hvitt 40 grader

Håndklær, undertøy, sokker, kluter (sorterer ikke etter farge)60 grader, 90 innimellom

Sengetøy 60 grader

Ull 30/40 grader

Skrevet

Farget 40, Lyst 40, lyse håndklær + lyst undertøy 60, innimellom 90, mørke håndklær + mørkt undertøy 60, innimellom 90. Sengetøy 60, ull 30/40. 

Spørs helt på undertøyet forsåvidt, det lyse er hovedsakelig mitt så om det blir tatt med det mørke skaper det ikke noe ramaskrik. 

Skrevet

Jeg sorterer først ved hjelp av skittentøykurver:
- Mørk 60 (truser, sokker og håndklær)
- Lyst 60 (truser, sokker og håndklær)
- Mørk 40 (resten utenom ull og treningsklær)
- Lyst 40 (resten utenom ull og treningsklær)
- Ull og treningstøy

Så sorteres Lyst og Mørk 40 alt etter som hva slags type klær. Jeans for seg. Bomullsgensre som ligner for seg. Penere plagg for seg.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av tøymyknertråden. 

Uansett hvordan sorterer dere klær? 

Jeg vasker undertøy fpr seg selv, men med kun 2 personer blir det så liten cits å sortere hvitt undertøy for seg og mørkt undertøy fpr seg. Gjør dere det? Vasker dere sokker sammen med undertøy. 

Og håndkler. 

Kjøkkenkluter, gulvfiller, oppvaskhåndkler, vaskekluter og fille brukt til å vaske bad med. Vasker dere dette sammen? 

Og en vask med kun bukser osv blir ofte litt lite klær og mange vasker. 

Hva er nødvendig å sortere egentlig? 

Anonymkode: f14ff...09f

Jeg vasker både kjøkkenhåndklær, kluter, håndklær, truser, trøyer og sokker sammen.  Gulvkluter tar jeg for seg selv. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håndklær, sengetøy og truser på 60 grader.

Ulltøy og BHer på ullvask 30C.

Sokker, bukser og det meste annet på mørk 40 grader.

Av og til: fine bluser på finvask 30 grader.

En sjelden gang: noe på hvit 40 grader.

Har to skittentøydunker.

Anonymkode: 3a042...336

Nøyaktig samme gjør vi. Bortsett fra at de to nederste slett ikke er så sjelden. 

Skrevet

Jeg har tre skittentøyskurver: 1 til kokvask (håndklær, truser og mørke sokker) 1 til hvite klær (inkl hvite sokker som kokes når det er mange nok) og 1 til farga klær. Det er stort sett bare meg som vasker klær, så det går fint med kun 1 til farga klær, der legges også ullklær. Håndvask har vi vel ikke lengre, unntak er noen få bh-er. Sengetøy taes av og legges rett i maskina for koking. 

Kjøkkenkluter og oppvaskhåndklær kokes sammen med vanlige håndklær og undertøy. Gulvkluter og andre støvkluter vaskes for seg selv med jevne mellomrom. 

Skrevet

60 grader kulørt

60 grader lyst/hvitt

40 grader kulørt

40 grader lyst/hvitt

30 grader pentøy (vaskes sjelden)

30 grader ull

mange bokser men pentøy er sjeldent til vask og ull er startsett kun i vinterhalvåret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...