Katra Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Jeg skal avlaste en familie ved å være en del barnevakt for deres datter i en periode, pga sykdom. Jenta er 7 år. Har dere gode tips til aktiviteter, samtaletemaer og ting jeg kan skaffe (leker, småtteri til rommet hun skal sove på, etc)? Alt av innspill for at hun skal ha det bra og føle seg hjemme her er topp! Jeg snakker godt med familien og kjenner jenta. Men vil gjerne gjøre dette så enkelt som mulig for jentas familie nå:)
Pupperulla Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Nå er min blitt 8 ,men hun liker godt å perle, tegne, slim , plastelina, små hobbyprosjekter feks lage papphus og møbler . Klipper gardiner av en gammel skjorte feks . Liker aller best når en voksen er med😉 hun elsker enhjørninger , panda og pastellfarger . Hun liker å legge puslespill, spille brettspill . Liker å se på nicelodeon på TV eller youtube på PAD/Tlf . Da gjerne folk som åpner surprisebags, lager slim ol hun er og veldig glad i å være ute på tur i skog, strand og terreng. Elsker å leke med bamser og småfigurer . 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Så godt å se at du vil gjøre ditt beste for at hun skal trives optimalt! 🙂 Har erfaring med at barn på den alderen liker å være med å lage mat som vi koser oss med etterpå. Ellers sykle sammen, eller gå tur. Stor stas å se på fine barnefilmer, og dra på teater eller kino en gang iblant! Bruker også å ta de med på togruter bare til nabobyen hvor vi spiser på café, men ikke sånn hver helg da. De elsker opplevelser i den alderen, men koser seg hjemme også. Spiller en del spill for barn passende til alderen. Så vil de også ha litt egentid, og da er det jo fint om de har litt på rommet sitt de kan holde på med. Spør henne hva hun liker. Anonymkode: 3e6d6...383
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Tja, basert på de 7-åringene jeg kjenner, så trenger du ikke tenke så mye på samtaletema i alle fall. De snakker på innpust og utpust, og tar du deg tid til å lytte og virke sånn passe interessert, så er de storfornøyd. 😛 De vil gjerne bare snakke mest mulig om det de er opptatt av selv. Ellers brettspill, om du har tid til å spille med henne vil de fleste synes det er topp. Og vil du virkelig at hun skal digge å være der så kjøper du inn ingredienser til å lage slim eller et sånt sett på lekebutikken og lager det sammen med henne. Perler og tegnesaker er fint, men anbefales å ha i stua. Lettleste bøker, noen liker å lese litt på senga f.eks. (Kan lånes på biblioteket.) Anonymkode: 44cd1...a08 1
Gjest BearMama Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 37 minutter siden, Katra skrev: Jeg skal avlaste en familie ved å være en del barnevakt for deres datter i en periode, pga sykdom. Jenta er 7 år. Har dere gode tips til aktiviteter, samtaletemaer og ting jeg kan skaffe (leker, småtteri til rommet hun skal sove på, etc)? Alt av innspill for at hun skal ha det bra og føle seg hjemme her er topp! Jeg snakker godt med familien og kjenner jenta. Men vil gjerne gjøre dette så enkelt som mulig for jentas familie nå:) Kanskje hun kan få være med å velge farger, sengetøy, interiør etc?
Katra Skrevet 17. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2018 Så mange gode svar. Takk! Utstyrsmessig, hva bruker deres syvåringer? Tenkte å hente ned en tripp trapp-stol. Men 7-åringene vil kanskje være store jenter og bruke voksenstol? Eller har vi sittepute i bilen fra før. Noe mer vi bør tenke på?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 7-åringer sitter stort sett på vanlige stoler. Skal dere på lengre bilturer vil jeg anbefale beltestol i stedet for pute, men her er det veldig forskjellig hva folk gjør, kanskje hun er vant til bare pute for alt jeg vet. De trenger vel ikke så mye utstyr egentlig... min pleier kun å ha med ipaden sin på overnatting hos mormor... Har klær og tannbørste liggende der. Om hun skal være der når hun skal på skole så har hun vel med seg sekk og sånt hjemmefra. Anonymkode: 44cd1...a08 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #8 Skrevet 17. september 2018 Det hun trenger mest av utstyr er vel klær etter vær. Unger i den alderen liker å være ute, nesten uansett vær. Evnt sykkel når det er sykkelføre, spark når det er sparkføre og ski/skøyter når det er ski/skøyteføre. Da mine var i den alderen likte de å gå på biblioteket og låne bøker. Anonymkode: b4c74...d6e
Gjest BearMama Skrevet 17. september 2018 #9 Skrevet 17. september 2018 9 timer siden, Katra skrev: Så mange gode svar. Takk! Utstyrsmessig, hva bruker deres syvåringer? Tenkte å hente ned en tripp trapp-stol. Men 7-åringene vil kanskje være store jenter og bruke voksenstol? Eller har vi sittepute i bilen fra før. Noe mer vi bør tenke på? Sitter fint på vanlig stol når de er så stor. Som andre nevner er klær etter årstid viktig. Ellers så tror jeg hun vil sette pris på å få være med å plukke ut ting til rommet, leker, spill etc sånn at hun føler seg enda mer hjemme 😊
moho Skrevet 17. september 2018 #10 Skrevet 17. september 2018 Min 7-åring er veldig opptatt med venninner så om denne 7-åringen skal være en del hos deg ville jeg forsøkt å opprette kontakt med foreldrene til de nærmeste venninnene slik at hun også kan dra på eller få besøk av en venninne også mens hun er hos deg eller du passer henne. De liker også å være sammen med meg å se på TV, perle, spille spill eller danse etter YouTube-videoer på tvn.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 Hun skal sitte i vanlig bilstol, ikke på pute. Anonymkode: a6762...6b5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 Finnes det ting i nærområdet, som hun ellers ikke får gjort pga familiesituasjonen? Er det sykdom i familien, så blir det jo ofte til at en må holde seg hjemme? Arrangementer eller noe? Hestesenter, basseng, biblioteket, skøytebane, teater, kino etc? Her i byen har f.eks både biblioteket og teateret jevnlig gratis, mindre arrangement for barn - hold øya opp for litt slikt? Eller kanskje det er turer, steder å dra til, som hun ellers ikke får gjort? Butikker, kafe? Pleier å passe en 6-åring innimellom, og da tar vi gjerne en tur til biblioteket, leser tegneserier, spiller spill osv. Også går vi til en spesiell baker etterpå, og kjøper boller og kakao At det samme skjer hver gang, er noe mange barn liker godt - skap en tradisjon for dere? Bake boller er forresten en fin aktivitet å gjøre sammen Hva med å ha juleverksted - eller planlegge å lage noe i julegave til foreldrene, som er en hemmelighet? kan dere jo jobbe med langt utover vinteren Anonymkode: 2e668...1c4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #13 Skrevet 18. september 2018 Sjuåringer liker gjerne å se på tv/film, kanskje du kan finne en serie/program som dere følger med på sammen når hun er hos deg? Det er så mye hyggeligere for barna å se sammen med noen, og da er ikke skjermtiden så "ødeleggende", men koselig og ønskelig. Enten noe med flere episoder på NRK, en serie 8Ronja Røverdatter) eller sånt som stjernekamp, skal vi danse eller lignende. Min 7-åring ser serier som "vokterne", "alle sammen sammen" og Zombielars, det er litt for avansert, men hun har eldre søsken som liker det, og for syvåringen er det stor stor stas å være inkludert, og å være den som får lov. Men egentlig liker hun "Brillebjørn, Karsten og Petra og Daniel tiger/Peppa gris. Så bare finn noe hun har lyst til, og sitt sammen med henne. I helgene kan dere gå på biblioteket og låne gode familiefilmer og ha kosestund med popcorn og film, det er det beste min 7-åring vet. Anonymkode: 7de85...a0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå