Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig startet i ny jobb i staten, og de fleste der er organisert - enten i en underorganisasjon av ys eller lo. Men hva skal jeg velge? Føler jeg burde organisere meg, men begge sider har jo gode argumenter for hvorfor jeg burde velge dem. Har en samfunnsfaglig bachelor og det er en kontorjobb im det har noe å si😉 alle tips tas imot med takk!!

Anonymkode: ebb2e...1ba

Skrevet

Sjekk litt hvordan fordelingen er på arbeidsplassen. Antall er ofte viktig når det gjelder fagforeninger. 

Anonymkode: ba713...604

• Liker 1
Skrevet

Ys og LO er jo ofte "mot" hverandre, så det kommer an på hva slags jobb du har. Hør med de andre på jobben hvor de er organisert

Anonymkode: eab24...5d2

Skrevet

Du må jo melde deg inn i fagorganisasjonen som ditt yrke/din bransje tilhører.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Dette. 

Skrevet
8 minutter siden, Jerry Lee skrev:

1 minutt siden, smilo skrev:

Dette. 

På større arbeidsplasser kan det være to fagforeninger for et og samme yrke, ofte er det et underforbund av YS, og et underforbund av LO (evt. UNIO og/eller Akademikerne noen steder i tillegg), og medlemmene er ofte fordelt mellom disse, så det er ikke nødvendigvis så veldig lett valg. 

Til syvende og sist så anbefaler jeg bare TS å velge ett va dem hvis de virker like gode. Man kan også se på forsikringsordninger andre avtaler de har, hvis ellers alt virker like bra. Et sted må man lande, så får man heller bytte senere hvis det viser seg å være dårlig valg. 

Anonymkode: f9bf8...16d

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar😄 Det er som anonym over skriver to fagforeninger for samme yrke, og i tillegg er det ca 50/50 med medlemmer der jeg jobber. Vanskelig å velge😅

Ts

Skrevet

Da sjekker du hvilke fordeler hvert enkelt fagforbund kan gi. Har de forskjellige fagforbundene hver din tariffavtale med arbeidsgiver? Sjekk forskjellene på dem også. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, smilo skrev:

Da sjekker du hvilke fordeler hvert enkelt fagforbund kan gi. Har de forskjellige fagforbundene hver din tariffavtale med arbeidsgiver? Sjekk forskjellene på dem også. 

Ja. Og sjekk i tillegg hvor fornøyde kollegene dine er med sine fagforeninger, inkludert den som er tillitsvalgt + lønnsforhandlingene lokalt. Ikke alle tillitsvalgte er like flinke!

Anonymkode: 8cb5c...d20

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar😄 Det er som anonym over skriver to fagforeninger for samme yrke, og i tillegg er det ca 50/50 med medlemmer der jeg jobber. Vanskelig å velge😅

Ts

Da ville jeg hvis jeg var deg tenkt på. Ønsker du et fagforbund som er nær knyttet opp mot AP og arbeiderbevegelsen så bør du velge LO forbundet. 

Ønsker du heller et forbund som ikke er knyttet opp mot AP og arbeiderbevegelsen så bør du heller velge YS forbundet.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk hvilken politikk de står for, hvem er tillitsvalgt, lønn, om de har gode avtaler på forsikring osv. 

Anonymkode: 6f20f...cb5

Skrevet

Det aller viktigste er å sjekke hvem de tillitsvalgte er. Jobber de for deg når du trenger dem? Er de personer som står på og får ting gjort, eller liker de bare tittelen? Tro meg, det finnes litt av hvert. Du vil ha en som virkelig representerer deg om du skulle komme i en situasjon hvor du vil trenge det.

Anonymkode: 9aeaa...946

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det aller viktigste er å sjekke hvem de tillitsvalgte er. Jobber de for deg når du trenger dem? Er de personer som står på og får ting gjort, eller liker de bare tittelen? Tro meg, det finnes litt av hvert. Du vil ha en som virkelig representerer deg om du skulle komme i en situasjon hvor du vil trenge det.

Anonymkode: 9aeaa...946

Der er sannheten. Valgte et uavhengig fagforbund da jeg synes de ikke skal støtte kun et politisk parti. Men når tillitsvalgte legger seg langflat etter ledelsen, så hjelper det lite.

Anonymkode: 30261...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...