Gå til innhold

Samvær? Urinprøver, hasj.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Har et barn på noen mnd. Er ikke sammen med barnefar. Gikk fra han av diverse grunner, inkludert rusbruk. Han har røyket hasj i 13 år og andre substanser i helgene. Han krever nå samvær med barn. Jeg stoler ikke på at han er ansvarlig nok til å ta vare på barnet slik ting er nå. Kan jeg kreve urinprøver av far? Eller må dette gjøres frivillig? Hvilke instanser kan jeg be om hjelp? 

Mvh Siri 

Endret av Siri90
Feilstaving
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er familien hans? Er det noen hjelp å få der?

Ellers ville jeg vel begynt med barnevernet. Du kan spørre på helsestasjonen også, du er vel der iblant 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke han har krav på samvær de tre første årene. Men er ikke helt sikker 

Anonymkode: bf8fe...54a

Skrevet

Du må ta det opp med barnevernet. Barn skal jo ikke være hos foreldre som bruker rus. Ellers kan du tilby ham samvær under tilsyn? At du besøker han med babyen eller at han kommer til dere. 

Anonymkode: 13f4e...867

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke han har krav på samvær de tre første årene. Men er ikke helt sikker 

Anonymkode: bf8fe...54a

Det stemmer ikke. Det er ingen aldersgrense for krav på samvær.

• Liker 2
Skrevet

Du kan forhøre deg hos barnevernet. Be dem veilede deg videre.  Ellers så er du ansvarlig for hvem du overlater barnet til hvis du har den daglige omsorgen. Vet det er hardt å stå i dersom det er barnets far som gjerne vil ha kontakt. Det er jo i utgangspunktet positivt med kontakt mellom far og barn. Røyker han hasj mens barnet er der og gjerne har litt trafikk pga hasjkjøp er det selvsagt ikke noe barn skal oppleve, og en god grunn til å nekte samvær uten tilsyn.

Skrevet
4 timer siden, Rotemor skrev:

Hvordan er familien hans? Er det noen hjelp å få der?

Ellers ville jeg vel begynt med barnevernet. Du kan spørre på helsestasjonen også, du er vel der iblant 

Familien hans er veldig ressurssterk. Og jeg har god relasjon til dem. Men de vet ikke om problemet. Han har ikke så god kontakt med dem. Så regner med det kommer til å bli en stor sorg for dem også dersom det ikke blir samvær uten tilsyn. I tillegg må det jo komme frem hvorfor ting er slik, ennå en sorg for dem... vanskelig situasjon jeg befinner meg i...

Skrevet

Hvis dj har en god relasjon til familien hans og du stoler på dem kan du be dem om å være tilsyn? Bestemor er ansvarlig for barnet mens far får være på besøk? Noe slikt kan alltids ordnes gjennom barnevernet hvis far ikke er villig til å avlegge hyppige og jevnlige rusprøver.

Du skal ikke sende barnet ditt til noen du har god grunn til å frykte at ikke kan ta ansvar for det. Hvis far røyker hasj og misbruker andre rusmidler skal du IKKE sende barnet ditt til ham. 

Hilsen kontaktperson i barneverntjenesten

Anonymkode: 70339...43c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...