AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Når jeg en gang var tyve begynte jeg å studere og tok det nok ikke fult så seriøst som jeg kanskje skulle ha ønsket. Jeg strøk på noen eksamener, og droppa ut. Resultatet var at jeg nok var endel studiepoeng unna, men ok, jeg begynte å jobbe så har ikke tenkt særlig over det. Så etter en stund vil jeg ta opp studier igjen, og starter på en ny bachelor. Studiet går veldig greit, og lånekassen gir meg fult støtte. Men, det var helt til våren 2018, da gikk ikke eksamenene helt som forventet og jeg klarte å stryke i to(!) fag (15sp). Jeg tenkte aldri over den forsinkelsen fra gammelt av, hadde vel egentlig glemt den litt, min egen feil men, sånn er det nå.. Uansett, sum summert så er jeg nå altså 67sp forsinket. Etter å ha studert to år, fire semester, så har jeg ett år igjen av min bach. Men fikk avslag fra lånekassen på søknad om stipend, som jeg er avhengig av. Jeg ble litt sjokka og har klaget på det hele, men fikk endelig avslag i går (ja på en lørdag). I brevet står det også spesifisert at jeg først kan søke om nytt stipend semesteret etter jeg har hentet meg inn igjen. Dvs Januar 2019.. På lånekassen sine sider leser jeg følgende: "Består du konteeksamen eller utsett eksamen i august/september, kan du sende oss ein e-post frå Dine sider der du ber om at søknaden din blir behandla på nytt. Du må sende inn dokumentasjon på at du har bestått ein konteeksamen eller utsett eksamen, og kor mange studiepoeng eksamenen var på. Eksamenen må vere knytt til det føregåande semesteret." Hentet fra https://www.lanekassen.no/nn-NO/stipend-og-lan/hoyere-og-annen-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/studieprogresjon/ Så min utfordring er at mine konteeksamener er 1 og 2 Oktober. Festlig. Noen med erfaring her? Jeg håpte nesten litt på at disse resultatene gikk inn automatisk, så det ble automatikk i hele min søknad. Så hvis jeg sender inn ny søknad etter resultatet på konteeksamenene mine er gått inn, at den søknaden ble automatisk godkjent. Men blir jo litt urolig når lånekassen skriver spesifikt i avslaget at stipend kan først søkes igjen semesteret etter at jeg har hentet inn forsinkelsen. I tillegg til at det står at det er gyldig med konteeksamener i september og august.. Jeg har også lest noen gamle forumstråder hvor studenter har hatt konteeksamen i august og september, og likevel fått avslag, da begrunnet i at konteeksamen må ha skjedd før ordinær semesterstart. Dette motstrider jo med ovennevnte utdrag fra lånekassen sine sider, men jeg vet jo ikke om det er noe nytt... Så... Noen med erfaring eller har peiling? Anonymkode: 8ab61...ba8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Eventuelt er det noen av dere som har hatt en konteeksamen tidligere som kan sjekke hvilket semester den kom under på lånekassen sine sider? Lånekassen legger resultater under vår eller høst på det aktuelle år, eksamener tatt utenom ordinær eksamensperiode, hvordan legges de inn? Noen som har bry til å gå inn på sine egne sider og opplyse meg? Anonymkode: 8ab61...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå