Gå til innhold

Hva er vitsen med "follow loops" på Instagram? Å få en haug med følgere som bare følger for å følge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt Instagram-konto siden 2012. Opprettet den for å dele bilder med venner og familie, samt at jeg følger en del kjendiser, medier etc. der. Jeg har åpen konto, men har aldri hatt noe mål om å få en stor følgerskare og har i dag i underkant av 300 følgere. For et par-tre uker siden begynte en gammel venninne av meg å følge meg, hun hadde akkurat opprettet kontoen, og jeg fulgte henne tilbake. Hun driver mest og pusher "followloops" og har i løpet av de få ukene hun har vært medlem fått nesten 5000 følgere. Hun følger omtrent like mange. Hun legger ut et og annet personlig, men i hovedsak er innleggene hennes relatert til disse "followloopene".

Til tross for at hun har mange følgere får hun veldig lite respons på det hun legger ut. 8-10 likes og en eller ingen kommentarer. Sist uke la hun ut en giveaway og var såååå entusiastisk. Det innlegget har fått 9 likes. Det virker for meg som om disse følgerne hun har fått via disse "followloopene" bare følger for å følge, ikke fordi de er interessert i å følge henne. Strengt tatt tror jeg ikke det er mange utenom venner og familie som finner det interessant å følge henne - alenemor i lavinntektstyrke med lite å dele bortsett fra dårlige bilder fra hverdagen har vel ikke den store appellen til massene.

Anonymkode: a3f23...95a

Skrevet (endret)

Det er faktisk gjort en del forskning på ting som dette, og det viser seg at veldig mange av de som er "likes" og "follower"-hordere, har narsisistiske trekk. Det er viktig for dem at folk ser dem og liker det de driver med, rett og slett.

Dette gjelder mennesker som stort sett har bilde av seg selv i alt de legger ut også... Har de fått en bukett? Da må de legge ut et bilde av seg selv med buketten, istedenfor å bare legge ut bilde av selve buketten. Har de en fin dag? Da må de legge ut et bilde av seg selv... Er de triste? Da må de legge ut bilder av seg selv, osv. Det er en måte å få oppmerksomhet på, som ofte kan slå litt feil, i og med at de fleste syns sånne personer blir veldig irriterende i lengden.

Jeg tror at sånt også kan komme av at man føler seg ensom, og vil bli sett og anerkjent på den måten, rett og slett for å "være med", men det er ikke noe jeg har sett noe forskning på. Kun et anekdotisk inntrykk.

Litt enkelt lesestoff om det, for de som er interessert:

https://socialmediapsychology.eu/2016/11/22/me-and-my-followers-narcissists-on-social-media/

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar, @Yme! Mye av det du skriver stemmer med hennes opptreden i sosiale medier.

Kikket innom profilen i går kveld og hun er med på samtlige bilder hun har lagt ut som ikke er relatert til followloop oppleggene, flertallet er selfies og det er mye selvskryt av hvor ambisiøs hun er på både egne og barnas vegne. Jeg blir mest flau på hennes (og barnas) vegne. 

TS

Anonymkode: a3f23...95a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...