Gå til innhold

Ilder som kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forelsket meg fullstendig i ilderen, men kan overhodet ingenting om dem. Syntes det er vanskelig å finne informasjon. 

Er det noen her som har ilder som kjæledyr som vil fortelle litt om dem? Hvordan er det å ha ilder kontra en liten hund/katt?

Jeg har en hund fra før av, vil disse kunne finne selskap i hverandre? Har skjønt at ildere bør ha en venn.

Jeg vil vite ALT slik at jeg kan finne ut av om dette er et kjæledyr for meg 😄 

Anonymkode: cf53e...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst; meld deg inn i gruppen "ilder" på facebook. Det er over 1700 medlemmer, og mange gode eiere og oppdrettere i gruppen som gjerne svarer på spørsmål! Jeg har ikke ilder lenger, men har hatt ilder i nesten 10 år og var aktiv i miljøet en stund, så føler jeg kvalifiserer meg til å fortelle om disse morsomme dyrene! 

Ildere er lekne, aktive og rampete! De er som kattunger hele livet, fulle av sprell. Først og fremst er de flokkdyr, så jeg anbefaler å alltid ha to stk eller flere (dersom man ønsker flokk). Dette er ikke dyr som skal leve i bur hele livet, men de aller fleste, inkludert meg, har stort bur som de er inne i om natten eller mens man er på jobb/ute av huset. Om dagen bør de få være løs så mye som mulig. De kommer seg inn overalt, så huset må sikres, vinduer må lukkes og blomsterpotter bør stå i god høyde. De er glad i å grave! Pga deres lekne natur er det viktig å ha en god lekeplass til dem i stuen (eller hvor de skal gå løs). Tunneler, kasser med spon/sand, skåler med vann, klatrestativer. Det gjelder å være kreativ. Når de er lekne så spretter de rundt mens de klukker, helt fantastisk å høre på. Når de har fått rast fra seg nok vil de aller fleste ildere være veldig kosete, og de ligger gjerne i armkroken og sover! De er veldig glad i å gå tur ute, men de må ha sele og bånd! De går heller ikke fint i bånd som hunder, men heller vimser og snuser overalt. 

Som valper biter de. MYE. De må bitetrenes som en hund, men de aller fleste vil i voksen alder begrense seg til kun lek eller dersom de blir redde. Ildere lukter ganske mye også dessverre, selv om man renser dokassen hver eneste dag. For ja - de må dotrenes fra de er valper. Pledd, leker, soveplasser, alt vil få en spesiell ilderlukt. Rommet buret står i vil også lukte. Det er dessuten vanskelig å finne pass til dem, ettersom dette ikke er dyr som bare kan settes i et bur i en uke og mates gjennom luke. Mange er dessuten redd dem, ettersom de kan være litt brå og viltre i bevegelsene. 

Jeg fikk hund noen år etter jeg fikk ilder, og disse ble aldri venner. Den eldste ilderen min tolererte at hunden gikk rundt på gulvet og bet kun dersom hunden snuste på han. Ildertispa jeg hadde derimot var livredd hunden uansett hva jeg gjorde, og angrep ved første forsøk. En hund er dessuten ikke fullverdig partner til en ilder synes jeg. "Like barn leker best"! 

Jeg avsluttet ilderholdet mitt da den siste døde og gikk totalt over til hund. Jeg synes hund er mye enklere enn ilder, for du kan ha den med deg over alt og det er lettere å få pass. Ilder kan på noen områder sammenlignes med en liten hund, men generelt er dette et dyr med mye mer instinkter enn en hund og må temmes når de er ildervalper. Dessuten så var det mye å passe på mens de var ute av buret, for eldstemann lærte seg å åpne skyvedører etter å ha sett meg åpne og lukke døren noen ganger. De er kjempesmarte, men alt skjer på egne premisser! Noen klarer å lære ilderne sine triks, men det kan ikke sammenlignes med hund. Mer katt kanskje. 

Tenk nøye gjennom valget ditt TS. Ilder er nesten en livsstil, enten går man helt bananas eller så angrer man. Dette er dyr som lever i 5-7 år og pga mangel på gode ilderhjem så bør de ikke havne til omplassering. Jeg elsket ilderne mine og morsomme år jeg hadde dem, men synes det er deilig å ikke lenger ha dem i hus. Det er krevende dyr, men de fører til enormt mye latter og kjærlighet. Spør gjerne mer spesifikt dersom det er mer du lurer på!

Anonymkode: d80e6...fbe

Skrevet

Ooog de stinker visst 0.o

Anonymkode: 9c6a3...3d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...