AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Hei, Jeg har leid en hybel i et par år, der husleien lå på 2500 kr, og depositum var 1. mnd husleie (2500 kr). Før jeg skulle flytte ut, så fikk jeg en grundig liste over punkt som måtte gjøres, med mange områder som skulle vaskes. Greit nok, det er helt OK. Det ble kluss med transport / kjøring av flyttelass, så måtte flytte ut en dag tidligere - så det ble mye stress med vaskingen. Hadde vasket alt, utenom 2 punkter - som utleier ga merking på. Dette var støv på toppen av en kommode, samt vasking av en ventil på badet. Tørking av støv ville tatt 15 sekunder, mens det å rense ventilen tar rundt 5 minutter. Når jeg nå skulle få tilbake depositum, så mener huseier at han måtte leie inn vasker til å ordne mangel, og mener at hele depositumet på 2500 kr gikk til det? Det er jo helt latterlig. For 2500 kr kan du leie inn profesjonell rengjører til å ta flyttevasken på en HEL LEILIGHET på 60 kvadrat. I mitt tilfelle var det snakk om 10 m^2 hybel, med to punkter som tilsammen ville tatt 5-6 minutter. For min del høre dette ut som ren svindel? Anonymkode: d8cd6...b14 2
studerende Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 (endret) Har du betalt depositum til en egen depositumskonto eller inn på huseiers konto? Endret 16. september 2018 av studerende 4
Gjest Reputation Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Hvis disse oppgave ville tatt 5 minutt og 15 sekund, hvorfor gjorde du det bare ikke selv? Håpet du at det ikke ville bli lagt merke til?
nordlending Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 2500 for rundvask av ei 60 kvm leilighet? 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har leid en hybel i et par år, der husleien lå på 2500 kr, og depositum var 1. mnd husleie (2500 kr). Før jeg skulle flytte ut, så fikk jeg en grundig liste over punkt som måtte gjøres, med mange områder som skulle vaskes. Greit nok, det er helt OK. Det ble kluss med transport / kjøring av flyttelass, så måtte flytte ut en dag tidligere - så det ble mye stress med vaskingen. Hadde vasket alt, utenom 2 punkter - som utleier ga merking på. Dette var støv på toppen av en kommode, samt vasking av en ventil på badet. Tørking av støv ville tatt 15 sekunder, mens det å rense ventilen tar rundt 5 minutter. Når jeg nå skulle få tilbake depositum, så mener huseier at han måtte leie inn vasker til å ordne mangel, og mener at hele depositumet på 2500 kr gikk til det? Det er jo helt latterlig. For 2500 kr kan du leie inn profesjonell rengjører til å ta flyttevasken på en HEL LEILIGHET på 60 kvadrat. I mitt tilfelle var det snakk om 10 m^2 hybel, med to punkter som tilsammen ville tatt 5-6 minutter. For min del høre dette ut som ren svindel? Anonymkode: d8cd6...b14 Svindel? Nei, det er dårlig utvasking og bortforklaringer til tusen. Anonymkode: d45dd...f8b 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Hvis det bare hadde tatt fem minutter og femten sekunder hvorfor gjorde du det ikke selv? Ikke huseiers problem at du ikke satt igang med vasking før dagen før utflytting. Og selvom det høres mye ut å trekke 2500 kr for vask som er unnagjort så fort så er det ikke sånn at man kan leie et vaske firma og betale 200 kr for 15 minutter. De skal ha for utrykning, oppmøte, kjøretillegg osv så minst 1000 kr på det med et vaskefirma (ikke alle ønsker å benytte seg av svart arbeid og vaskedame fra Finn) og resten antar jeg huseier ville ha i kompensasjon for tapt leie inntekt siden leiligheten ikke var klar når den skulle. Anonymkode: a8eaf...463 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Utleier brukte sikkert pengene på øl og sprit. Han har uansett ikke rett til å bare ta pengene uten videre. Dersom han mener vasken ikke er i henhold til avtale må han si fra slik at du får mulighet til å rette. Omtrent 90% av alle utleiere mener vasken ikke er bra nok. Noen fordi de forventer industriell nedvask, eller så har de allerede bestemt seg for å ta depositumet på forhpnd til oppussign og finner er hvilken som helst grunn til å ta pengene. TS: Dette må du gjøre. Du kontakter banken der deposiutmskontoen er og krever å få utbetalt pengene. Banken gir utleiere 5 uker på å reise sak i forliksrådet/HTU. Dersom utleier ikke gjør det vil pengene utbetales til deg. Dersom utleiere reiser sak, må han betale rettgebyret for behandling i foliksrådet. Der vil du kunne si din mening, og min erfaring er at du garantert kommer til å vinne. Husk å kreve sakskosntader. Dersom du ikke har pengene på depositumskonto. Kan du reise sak hos forliksrådet og kreve pengene tilbakebetalt umuddelbart. Avgjørelen fra forliksrådet sendes til namsmannen som kan ilegge tvangstrekk i lønnen hos utleier eller tvangsselge boligen. Anonymkode: b304b...655 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 5 minutter siden, Reputation said: Hvis disse oppgave ville tatt 5 minutt og 15 sekund, hvorfor gjorde du det bare ikke selv? Håpet du at det ikke ville bli lagt merke til? Fordi klokken var 16.00 på en Fredag, og utleier måtte dra. Jeg på den annen side skulle flytte til en annen by samme helg. Anonymkode: d8cd6...b14
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Hvis noen nedvasker en leilighet på 60 kvm for 2500 kr så vil jeg gjerne vite hvem. Skulle ha vasket rundt til jul.. Anonymkode: dec1c...8f0 10
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 Anonymkode: b304b...655 har forklart godt hvordan du skal gå frem. Til neste utflytting: du møter husvert og SAMMEN går dere gjennom boligen. Du retter mangler før du overlater nøklene til husvert. Sammen signerer dere depositumskjema samtidig som du overlever nøkler. Å dra fra en bolig uten at du sammen med husvert har sett over den er et sjansespill. Da risikerer du slikt som dette. Jeg mener selvsagt at det er drøyt å ta depositumet for disse småfeilene - som sikkert er forglemmelser fra din side. Så da får du bestride saken.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi klokken var 16.00 på en Fredag, og utleier måtte dra. Jeg på den annen side skulle flytte til en annen by samme helg. Anonymkode: d8cd6...b14 Mener du at dere var der samtidig og at han i ettertid har nye klager på vaskingen din eller mener du at du godtok dette da dere var der? Det er ikke ditt problem at husvert måtte dra - du skal ha sjanse til å utbedre før depositumet tas.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 Det er heilt normalt å få moglegheita til å retta opp feil om vasken ikkje er god nokk. Vi måtte ein gong komma tilbake og vaska litt betre, det var heilt greitt! Eg synest det er litt merkelig at han går rett på depositumet ditt. Asshatt! Anonymkode: 2ef8d...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 Min sønn leide vaskebyrå for 2500 kr som vasket ned en 3-roms leilighet. Middelstor by med stor konkurranse mellom vaskebyråene. Så at man får vasket ned en hel leilighet så billig, det stemmer. Anonymkode: 41a2d...73d
Hengebuksvinet Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 Svar fra annen utleier. Har du betalt inn til depositumkonto? Dvs at begge må signere for å få ut penger? Ga han deg en får sjanse til å rette opp manglene? Uansett. Om dette er det eneste han har å utsette på vask, høres det helt urimelig ut. Rensing av ventil har jeg f.eks. aldri forforventet at leieboer skulle ta. Og litt småtteri vil det alltid være, da alle prioriterer litt ulike ting på vask. Jeg holdt tilbake depositum en gang.æ, og da var det langt større mangler enn dette. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 Det at det ville tatt han 5 min er helt uvesentlig. Jeg er drittlei av å vaske etter leietakere som ikke har vasket godt nok etter seg. Jeg gidder ikke det mer, hvis noe er dårlig vasket så bestiller jeg et byrå til å gjøre det ( om de ikke retter det selv),og det er klart at de tar litt for oppmøte. Så selv om det ville tatt DEG 5 min, så tar det lengre tid for andre. Anonymkode: a1719...a2a 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 Har du ikke en kompis i den byen som kan reise bort og vaske det smågreiene? Man har krav på å gjøre det selv før det leies inn vaskere. Jeg ville enten sagt at du kan sende bort en kompis og spørre hvilken dag det passer, eller si at du kan bestille vaskere og betale det selv. Kanskje han ikke gidder når han ikke får pengene dine selv Når det er sagt så er det veldig sært for en jobbende mann med leieinntekter å kreve 2500kr. Det er småpenger når man er voksen og etablert.... Anonymkode: 9995d...18f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå