Bbwifey! Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Jeg har begynt på 2.året på sykepleierutdanningen og er veldig usikker på om jeg skal fortsette. Jeg har til nå jobbet på 3 forskjellige institusjoner, et langtids sykehjem, en korttids/rehabilitering/kartlegging avdeling, og en medisinsk avdeling på sykehus og har mistrives alle stedene. Syns det er alt for mye stress, mye urettferdighet overfor både pasienter og ansatte og det å jobbe turnus gjør meg helt utmattet, ihvertfall under disse forholdene. Det jeg lurer på, er om det er slik generelt i hele helsevesenet for en sykepleier? For da tror jeg kanskje ikke det er noe for meg.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Ja det er stort sett slik over hele linja. Altså turnus og mye stress. Anonymkode: 417e0...764 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Er litt bekymret for det samme. 2 årsstudent her og. Gått ned flere kilo i sykehuspraksis siden det er konstant gåing og løping, jeg rekker ikke spise mer enn noen skiver i lunsjen, så det blir alt for lite kalorier i forhold til aktivitetsnivå. Dritsulten og veldig trøtt hver dag jeg kommer hjem, så er man hjemme fra jobb kl 23 og har ting å gjøre før man kan legge seg, og skal opp igjen kl 06 dagen etter, huff. Hvor godt trives du ellers da, med selve jobben og oppgavene? Jeg tenker det kan veie opp, det gjør det hos meg, enn så lenge. Håper på noen solskinnshistorier i tråden. Anonymkode: 8fa2d...23d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Hm. Samboeren min jobber som sykepleier på et stort sykehus. Han sier han begynte å tvile allerede etter første året på studiet, men fullførte på ren trass. Han angrer nå etter å ha jobbet i 3 år, og prøver å se seg om etter ny jobb, mye på grunn av det som TS skriver. Det er dessverre ikke så lett å finne jobber uten de typiske sykepleieroppgavene og turnusen som hører med. Anonymkode: d0e7f...69c 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Jeg går 3. Året. Skal fullføre og jobbe to år etter det, og så blir det et annet fag. Anonymkode: d020b...b6d
Bbwifey! Skrevet 16. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2018 Takk for svar! Kjenner jo på kroppen alt som 24 åring at dette tåler jeg ikke, hvordan blir det når jeg blir 30, 40, og 50 år?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Jeg anbefaler deg å ikke slå i fra deg det å være sykepleier, hvis det er det du virkelig ønsker å bli - men det avhenger hva du vil jobbe med og hvor. Husk på at det er mange som tar videreutdanning innenfor noe (f.eks helsesøster eller administrasjon). De jobber ikke turnus, men fem dager i uken. Vet av flere som jobber som helsesøster på skoler, og ei som jobber med administrative/praktiske på en avdeling på et sykehus (hun jobber man-fre). Anonymkode: f7c7b...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 Men sånn generelt for sykepleiere er det slik du beskriver. Anonymkode: f7c7b...e1d 3
Bbwifey! Skrevet 16. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er litt bekymret for det samme. 2 årsstudent her og. Gått ned flere kilo i sykehuspraksis siden det er konstant gåing og løping, jeg rekker ikke spise mer enn noen skiver i lunsjen, så det blir alt for lite kalorier i forhold til aktivitetsnivå. Dritsulten og veldig trøtt hver dag jeg kommer hjem, så er man hjemme fra jobb kl 23 og har ting å gjøre før man kan legge seg, og skal opp igjen kl 06 dagen etter, huff. Hvor godt trives du ellers da, med selve jobben og oppgavene? Jeg tenker det kan veie opp, det gjør det hos meg, enn så lenge. Håper på noen solskinnshistorier i tråden. Anonymkode: 8fa2d...23d Jeg syns for øyeblikket at oppgavene og jobben ikke veier opp for stresset og turnusen. Jeg trodde at "sykepleie" skulle gi meg mye mer tilbake, i form av glede, føle man har gjort en god gjerning, takknemlighet osv, men må ærlig innrømme at de små øyeblikkene drukner i utakknemlige pasienter, sjefer og pårørende! Føler jo at jeg oftere gjør pasientene mer vondt en godt. 1
Bbwifey! Skrevet 16. september 2018 Forfatter #10 Skrevet 16. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler deg å ikke slå i fra deg det å være sykepleier, hvis det er det du virkelig ønsker å bli - men det avhenger hva du vil jobbe med og hvor. Husk på at det er mange som tar videreutdanning innenfor noe (f.eks helsesøster eller administrasjon). De jobber ikke turnus, men fem dager i uken. Vet av flere som jobber som helsesøster på skoler, og ei som jobber med administrative/praktiske på en avdeling på et sykehus (hun jobber man-fre). Anonymkode: f7c7b...e1d Jo, men jeg syns i hovedsak grunnutdanningen er vanskelig nok og har igrunn ikke lyst til å videreutdanne meg. Syns det skulle vært tung å bli ferdig utdannet, lide meg igjennom noen år med turnus før jeg må begynne på skole IGJEN! Selvfølgelig, jeg er noe demotivert for øyeblikket, men likevel.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 2 minutter siden, Bbwifey94 said: Jeg syns for øyeblikket at oppgavene og jobben ikke veier opp for stresset og turnusen. Jeg trodde at "sykepleie" skulle gi meg mye mer tilbake, i form av glede, føle man har gjort en god gjerning, takknemlighet osv, men må ærlig innrømme at de små øyeblikkene drukner i utakknemlige pasienter, sjefer og pårørende! Føler jo at jeg oftere gjør pasientene mer vondt en godt. Det hørtes ikke hyggelig ut. Hadde samme opplevelse på sykehjem, men syns pasientene på sykehus har vært takknemlige og stort sett koselige. Det kan rett og slett være at du har vært uheldig med praksisplassene, og isåfall er det synd om det skal ødelegge når du kanskje hadde trivdes godt et annet sted. Tror det er lurt å fullføre uansett, når du først har kommet så langt. Så kan du jo alltids videreutdanne deg Anonymkode: 8fa2d...23d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 3 minutter siden, Bbwifey94 said: Jo, men jeg syns i hovedsak grunnutdanningen er vanskelig nok og har igrunn ikke lyst til å videreutdanne meg. Syns det skulle vært tung å bli ferdig utdannet, lide meg igjennom noen år med turnus før jeg må begynne på skole IGJEN! Selvfølgelig, jeg er noe demotivert for øyeblikket, men likevel. Så ikke dette før nå. Og ser den. Men håper fortsatt du klarer å fullføre. Kjenner to sykepleiere som jobber man-fre uten turnus, og de har ikke videreutdanning. Anonymkode: 8fa2d...23d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 Har fullført helsesekretær utdanning på videregående nå og 4 i en klasse av 13 var tidligere sykepleiere, 3 var hjelpepleiere og selv læreren vår var tidlgiere sykepleier. Stress og turnus var grunnen til at de omskolerte seg! Anonymkode: c3bc4...822 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 Hva med å jobbe i psykiatrien? Det ble redningen for meg! Det er spennende, rolige dager og man kan finne på mye koselig med pasientene. Ikke så veldig faglig utfordrende, men kjempefint er det. Eller kanskje du kan jobbe med psyk. utviklingshemmede? Man har så utrolig mange muligheter! Kosmetisk sykepleier også, eller du kan jobbe på poliklinikk? Det er dagjobb og ikke fullt så hardt. Håper du finner ut av det, lykke tilAnonymkode: cf9a7...af2 3
Bbwifey! Skrevet 16. september 2018 Forfatter #15 Skrevet 16. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fullført helsesekretær utdanning på videregående nå og 4 i en klasse av 13 var tidligere sykepleiere, 3 var hjelpepleiere og selv læreren vår var tidlgiere sykepleier. Stress og turnus var grunnen til at de omskolerte seg! Anonymkode: c3bc4...822 Det er litt jeg lurer på om jeg har lyst til å bytte over og! Godt å høre at jeg ikke er alene på dette. Liker du yrket ditt? Kan du fortelle meg litt om din opplevelse av det?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 Gikk to år på sykepleien. Hatet det. Prøvde å overbevise meg selv om at det var det jeg ville. Ville være et av de flotte, gode menneskene som jobbet for å pleie de syke. Jeg fikk nok. Hatet turnus, hatet den lave lønnen sett opp mot belastningen, fikk nok av medisiner, stress, mas, jag, utakknemlighet. Det var ikke noe for meg. Sluttet da jeg skjønte at dette var noe jeg ikke maktet å bruke resten av livet mitt på. Anonymkode: a9e02...b90 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #17 Skrevet 16. september 2018 8 timer siden, Bbwifey94 skrev: Takk for svar! Kjenner jo på kroppen alt som 24 åring at dette tåler jeg ikke, hvordan blir det når jeg blir 30, 40, og 50 år? Hva er tungt ? Hva betyr å jobbe turnus egentlig ? Anonymkode: 7cbce...493
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #18 Skrevet 16. september 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk to år på sykepleien. Hatet det. Prøvde å overbevise meg selv om at det var det jeg ville. Ville være et av de flotte, gode menneskene som jobbet for å pleie de syke. Jeg fikk nok. Hatet turnus, hatet den lave lønnen sett opp mot belastningen, fikk nok av medisiner, stress, mas, jag, utakknemlighet. Det var ikke noe for meg. Sluttet da jeg skjønte at dette var noe jeg ikke maktet å bruke resten av livet mitt på. Anonymkode: a9e02...b90 Så hva blir det nå? Anonymkode: 7cbce...493
Bbwifey! Skrevet 16. september 2018 Forfatter #19 Skrevet 16. september 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er tungt ? Hva betyr å jobbe turnus egentlig ? Anonymkode: 7cbce...493 Jeg skrev det i "toppinnlegget" mitt. Det er for mange oppgaver, fordelt på for lite personal, på for lite tid. Det å jobbe turnus vil si og jobbe dag, kveld og nattevakter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #20 Skrevet 16. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er tungt ? Hva betyr å jobbe turnus egentlig ? Anonymkode: 7cbce...493 At man jobber forskjellige vakter. En dag kan man jobbe dag. En annen dag kan man jobbe kveld, og den tredje dagen kan man jobbe natt. Også kan man ha fri i noen dager. De som ikke jobber turnus, jobber gjerne fra 08-16 hver ukedag. Anonymkode: f7c7b...e1d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå