Gå til innhold

Sluttet med smokk - problem med innsovingen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi slutten for en uke siden med smokk. Guttungen brukte den før bare ved leggetid og han ga de selv fra seg i en fornøyelsepark. Første natten ble det litt grining, men innsåg fort at de kom ikke tilbake. Ellers har det gått fint med at han ikke spørs så mye etter de.. MEN nå den siste uken har vi møtt en helt umulius av en trassunge og innsovingen på kvelden er helt fucket. Før sovnet han på et plunk og aksepterte at det var kveld og at han skulle sove. Nå skal han alt annet enn det. Han har en kosebasme som han har brukt hele veien og som han fortsatt har med i sengen. Det har blitt mye kjefting og grining i det siste. Sovner alt for seint og tidlig opp nedte da gjør at han får for lite søvn og blir skikkelig sur og gretten.  

Kjenner det sliter på hos oss voksne også. Noen som har vært i samme situasjon? Gikk det fort over 😂

Anonymkode: 6f7c7...b64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår datter sluttet brått med smokk(samme kveld liksom). Hun var veldig lei seg ,men vi satt hos henne i innsoving,og en av oss lå inne hos henne i tilfelle hun våknet så vi kunne trøste veldig raskt. Hun våknet en del ganger ,men hver gang annerkjente vi hennes følelser for den tapte smokken,og gav henne masse kos og trøst ,snakket rolig med henne og prøvde å roe henne ned. Det ble en liten uke med denne utfordringen,men etter som dagene gikk så merket vibst hun selv akseptere at smokken var borte for godt,og at hun opplevde at hun klarte å sovne uten.....de ble det lettere. Lykke til. Det ordner seg stort sett alltid😀

Skrevet

Jeg tok smokken til datteren min da jeg visste samboeren min skulle være borte i nesten to uker. Da sov hun i samme seng som meg, jeg la meg med henne til hun sovnet de første dagene, og jeg var der hvis hun våknet om natta.

Innen han kom hjem var problemet løst, så SÅ lang tid tok det ikke!

Skrevet

Vår eldste slutta med smokk på samme måte som din. (Sendte de til kaptein sabeltann) 

Det var gråt

og veldig trist de første nettene, men han fikk sove i vår seng, og vi leste og koste med han til han var rolig. Tror det tok en uke eller to før han var tilbake i sin egen seng og sovnet som vanlig.

Anonymkode: 7f678...e60

Skrevet

Tok et par uker med uro her også, med enkelte kvelder bedre enn andre. 

Det er en sorgprosess de skal gjennom. Smokken er en trygg og fast venn som er helt borte. 

Anonymkode: e3de2...b28

• Liker 1
Skrevet

Her slutta hun også med smokk på samme måten.

Første natten var hun lei seg og spurte hele tiden etter smokken. Hun sovnet sent den første kvelden. Og kun ved at en av oss lå ved siden av henne og med alle kosedyrene. Tror vi hadde det sånn i 2-3 dager. Hun spurte etter smokken flere ganger om dagen inni mellom de 3 ukene vi hadde sommerferie men til slutt var det greit. Når hun var tilbake i barnehagen etter ferien, var det ingen problemer lenger. 

Gi det litt mer tid! Det går over men smokken er ofte en god trøst å ha om natta, så gi det tid.

Skrevet

Akkurat dette er grunnen vi aldri brukte smokk. Synes det er egentlig ganske trist for barna at dere foreldre gjør de ganske så avhengig på smokk, og plutselig bestemme at de må brått slutte med det.   

Anonymkode: 28764...1f6

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi slutten for en uke siden med smokk. Guttungen brukte den før bare ved leggetid og han ga de selv fra seg i en fornøyelsepark. Første natten ble det litt grining, men innsåg fort at de kom ikke tilbake. Ellers har det gått fint med at han ikke spørs så mye etter de.. MEN nå den siste uken har vi møtt en helt umulius av en trassunge og innsovingen på kvelden er helt fucket. Før sovnet han på et plunk og aksepterte at det var kveld og at han skulle sove. Nå skal han alt annet enn det. Han har en kosebasme som han har brukt hele veien og som han fortsatt har med i sengen. Det har blitt mye kjefting og grining i det siste. Sovner alt for seint og tidlig opp nedte da gjør at han får for lite søvn og blir skikkelig sur og gretten.  

Kjenner det sliter på hos oss voksne også. Noen som har vært i samme situasjon? Gikk det fort over 😂

Anonymkode: 31433...993

Skrevet

Hvor gammel er gutten din? Kanskje han ikke er klar for å slutte m tutten🤔

Anonymkode: 31433...993

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en overgang, når hans sovefølgesvenn gjennom hele hans korte liv er borte, nemlig smokken. 

Kjefting hjelper ikke, du kan heller ikke finne frem en ny smokk, hvilke signaler får barnet da? 

For alle blir det en tøff periode, men den går over. 

Anonymkode: 5dac3...c6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...