AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Har en sønn som om noen måneder er ferdig utdannet elektriker. Han håper nok på å få fortsette i firmaet han er lærling i, og kan selvsagt være så heldig. Tror han er godt likt og flink i "jobben" sin. Men, som mor, tenker jeg jo også inni meg at det kan faktisk skje at han ikke får fortsette. Så jeg har kikket på stillingsannonser, og de fleste firma skriver "noen års erfaring" under kvalifikasjoner. Så spørsmålet går til dere som er unge og nyutdannet : er bemanningsbyrå et sted å begynne for å få erfaring inn på CV ? Ser at flere bemanningsbyråer søker nettopp elektrikere for kortere og lengre oppdrag, og tenker at da får han i det minste erfaring, om ikke økonomisk trygghet. Og hvordan er det da med arbeidsledighetstrygd i de periodene han ikke har jobb ? Jeg håper ikke jeg oppfattes pessimistisk. Prøver bare å tenke litt i forkant, og sier selvsagt ikke dette til han. Han trenger støtte og motivering nå som fagprøven nærmer seg, og føler nok på usikkerheten selv, fordi om han ikke sier så mye. Anonymkode: 924e7...989
solmåneogstjerner Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Han må søke på jobber selv om han ikke oppfyller alle 'kravene'. De skriver nesten alltid at man må ha erfaring, men folk får jo jobb uten også. Og egentlig har han jo to års erfaring når han er ferdig med læretiden. Bemanningsbyrå går også an å jobbe gjennom. Bare han får jobb, så er jo alt bedre enn ingenting. Men tror ikke du trenger å bekymre deg for dette. Det virker som det er forholdsvis lett å få jobb som elektriker nå. Kanskje litt avhengig av hvor han bor. Han får dagpenger når han ikke har jobb, så lenge han er registrert på nav og sender inn meldekort. Det er vel 65 % av lønnen han har hatt som de vanligvis beregner ut fra fjoråret, men de kan også bruke et annet grunnlag i noen tilfeller dersom det blir urimelig (slik var det ihvertfall tidligere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå