Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du sparer til barna dine. Sparekonto? Aksjefond? Sparer du faste summer? Ca hvor mye av netto inntekt sparer du hver måned?

Hvis du bruker aksjefond: Hvis barnet får feks 2000 i bursdagsgave, setter du da inn dette som en større sum i aksjefondet, eller putter du slike summer på konto/andre steder istedet?

Står evt kontoer i barnets navn, eller i ditt? Hvorfor?

Bruker dere noen gang av denne sparinga (til sykkel/annet dyrt utstyr), eller ser dere på denne sparinga som en økonomisk hjelp inn på boligmarkedet?

På forhånd tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer kr 300 pr mnd i vanlig sparekonto, men med god rente(som bsu, 3,4% eller noe sånt). Fast trekk. I tillegg går burdagspenger osv inn der. Sparer også kr 400 pr mnd i aksjefond. Begge konti er i barnas navn. Sparer i deres navn til summene begynner å bli større, så får vi revurdere. Har ca utbetalt 50000 i mnd(meg og mannen tilsammen).

Planen er å bruke sparekontoene til litt større ting barna trenger oppover, sykkel, ski osv, men ikke røre fondene. 

Eldstedattra er straks to år og har allerede ca 30000 tilsammen, så tror nok jeg kommer til å flytte sparingen til en felles familiekonto før de har startet på skolen om ikke noe gjør at vi må låne av dem før den tid😅

Anonymkode: 964e4...416

Skrevet

Sparer i eget navn, fordi det er ikke så veldig store summer som skal tilfør overformynderiet blir koblet inn. Og ikke minst, jeg vil ikke at barnet skal ha tilgang på pengene når hun er 18! 

Sparer alt i fond. 

Anonymkode: c01cc...138

Skrevet

Vi sparer til alle tre barna på en felles fondskonto i vårt navn. Barna har fått forskjellige summer oppigjennom årene og vi ønsker ikke at de skal merke denne forskjellen derfor så kommer vi til gi alle tre likt sum når de trenger det. I tillegg så vil vi ikke at barna skal kunne disponere kontoen selv når de fyller 18. Nå er våre barn heldige siden vi har god økonomi og vi kommer til å arve en god del etterhvert som da kommer til å gå rett til våre barn.

Anonymkode: 3ce73...191

Skrevet

Har kjøpt et hus til ham som vi pusser opp. :) Når det er er ferdig om rundt fem år vil det være verdt en god del, og så kommer vi til å leie det ut til han blir stor. Og da enten selge det, eller så flytter han inn. :)

Ellers får han alle myntene som dukker opp i lommer og sånn til sparegrisen sin, og bursdagspengene sine. (blir vel rundt 1000,- i året, så ikke mye da.) Han er 4 år nå, og blir sannsynligvis enebarn. 

Jeg og mannen er ikke veldig overbevist om at tall på et ark er veien å gå, da er det mer fornuftig med eiendom. :)

Anonymkode: c231a...0eb

• Liker 2
Skrevet

Vi sparer på egen sparekonto til barnet. 200 kr blir overført fast hver måned, og vi setter inn alt av pengegaver hn har fått til fødsel, bursdager, jul, påske, 17. mai, sommerferie osv.

På seks år har det blitt over 170 000 kr, så jeg satte litt av det på en tom konto jeg ikke brukte lenger, sånn at overformynderiet ikke skal bli innblandet.

Anonymkode: 76d77...8e2

Skrevet

Sparekonto i mitt navn. Overfører 200-300kr til den kontoen hver måned samt mye av det hun får til bursdag, jul osv. 

Skrevet

Vi sparer barnetrygden - halvparten på konto, halvparten i fond. Kontoene er i deres navn, men det vil vi gjøre noe med før de blir myndige, så de ikke får tilgang på pengene. Planen er å bruke av disse pengene for å betale for førerkort, ellers blir det egenkapital. Fond står på oss, men sparemål til hvert enkelt barn.

Anonymkode: 7ca7e...7b3

Skrevet

sparer 970 kr (barnetrygden) i fond i mitt navn. Pengene er øremerket egenkapital til henne. 

også har hun en egen sparekonto hvor bursdags og dåp penger osv går inn. 

Skrevet

Eg tenkte spare 200 kr til ho i månaden. 2 400 kr i året x 18 = 43 200kr. Tanken er at det skal gå til lappen. Synest det er litt synd at boligmarkedet har blitt som det er, det er kun barn av "rike" foreldre som kan skaffa seg bolig i ung alder. Det føre til falsk utvikling i samfunnet der det kan sjå ut som unge kjem seg inn på boligmarkedet, men i grunnen er det foreldra som har ordna det. Det er vel ein anna diskusjon. Må høyra med mannen min om vi skal laga BSU konto til ho, renta er definitivt betre. Lappen skal ho definitivt få.

Anonymkode: 5c3db...21a

Skrevet

Jeg sparer 500kr i måneden til henne på en sparekonto. I tillegg går bursdagsgaver inn der. Jeg har aldri tenkt på overformynderiet. Hvor mye kan jeg spare i hennes navn før staten blander seg inn?

• Liker 1
Skrevet

Har barn på 15 og 17, spart barnetrygd siden første utbetaling når de var små. Det er kjøpt leilighet til begge (Oslo) som leies ut til de blir gamle nok til å flytte inn , om de ønsker. Leie inntekt fra begge går inn på hvert barn sin konto, sånn at den dagen de skal studere så trenger de ikke studielån om de ikke ønsker . Begge leilighetene er tre roms så de kan eventuelt leie ut et rom til en studie venn eller lignende om det er ønskelig når den tid kommer for å spe på økonomien ved studier

Anonymkode: ac666...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...