AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Har oppdaget at mannen har åpnet mine brev i mange år, og at jeg som følge av dette har fått veldig mye gjeld i mitt navn. Det meste har gått til rettslig gang. Jeg vet at jeg på grunnlag av dette nok kunne anmeldt han, og han ville nok fått fengsel. Men vi har barn, og jeg vil ikke gjøre det mot dem. Men jeg vil skilles. Jeg er uten jobb, da vi begge var enig om at jeg skulle være hjemme med barna. Han tjener godt, men vi eier ikke huset. Han sier at han skal ha barna 50/50, og da har jeg jo lest meg frem til at jeg ikke får noe som helst støtte. Barna har ikke plass i barnehage, siden avtalen var at jeg skulle ha dem hjemme. Jeg har som følge av dette ikke jobb. Derfor har jeg selvfølgelig ikke penger til å betale gjelden. Er det noen som kan komme med noen råd? Det er tungt og vanskelig, så jeg setter pris på om jeg kan få slippe unødvendige kommentarer. Anonymkode: 7af41...147
ViljaH Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Du må prøve å få dumpe gjelden over på ham, hvis det er slik at han har tatt opp gjeld i ditt navn uten ditt samtykke. Krev at han tar den gjelden når dere fordeler boet. Det er mulig det må anmeldelse til for å klare det, jeg vet ikke. Hør med advokat? Jushjelpen er gratis. Du kan vel også få oppnevnt advokat pga lav inntekt. Ditt største mål må være å ikke måtte dra på stor gjeld andre har tatt i ditt navn i årene fremover. Det vil gjøre alt mye vanskeligere. Ellers kan du få hjelp av NAV i din situasjon, overgangsstønad og slikt, mens du justerer livet ditt til å forsørge deg og dine barn selv. Bruk den tiden godt, utdannelse for eksempel. Du får én sjanse med overgangsstønad. 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har oppdaget at mannen har åpnet mine brev i mange år, og at jeg som følge av dette har fått veldig mye gjeld i mitt navn. Det meste har gått til rettslig gang. Jeg vet at jeg på grunnlag av dette nok kunne anmeldt han, og han ville nok fått fengsel. Men vi har barn, og jeg vil ikke gjøre det mot dem. Men jeg vil skilles. Jeg er uten jobb, da vi begge var enig om at jeg skulle være hjemme med barna. Han tjener godt, men vi eier ikke huset. Han sier at han skal ha barna 50/50, og da har jeg jo lest meg frem til at jeg ikke får noe som helst støtte. Barna har ikke plass i barnehage, siden avtalen var at jeg skulle ha dem hjemme. Jeg har som følge av dette ikke jobb. Derfor har jeg selvfølgelig ikke penger til å betale gjelden. Er det noen som kan komme med noen råd? Det er tungt og vanskelig, så jeg setter pris på om jeg kan få slippe unødvendige kommentarer. Anonymkode: 7af41...147 Hvordan har hans håndtering av post ført til gjeld for deg? Anonymkode: 58a6f...ca2 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har hans håndtering av post ført til gjeld for deg? Anonymkode: 58a6f...ca2 Uten å være ts antar jeg at hun mener at han har tatt opp gjeld i hennes navn og fjernet bevisene - altså regningene i posten. Vilja kommer med mange gode råd syns jeg. Håper jeg kan gi noen fler etter å ha jobbet med inndrivning av gjeld i flere år. For det første vil jeg virkelig anbefale deg å anmelde!! Det skal utrolig mye til for å få fengselsstraff for dette i Norge om ikke beløpene er helt hinsides (millionklassen). Om du leverer anmeldelse og beskjed om at du er svindlet til stedene med lån vil du antagelig bli kvitt alt. Har han hatt tilgang til passord til bankid er det veldig viktig at du ikke har delt dette med han selv - i så fall har du ikke rett på noe som helst. Tenk på deg og barna dine her! Anmeld han!! Straffen han får blir jo uansett mye mildere enn straffen du fikk for å forelske deg i han..bedre for barna at mamma har det bra enn at pappa ha det konge og mamma er tynget ned av gjeld. Siden du har passet barna og ikke jobbet har vel han noe forsørgeransvar ved skilsmisse også? Kontakt advokat, så kan du få hjelp til både det økonomiske og det praktiske rundt skilsmissen. Sender en klem og ett lykke til ts💞 Anonymkode: d108e...e35 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Anmeld mannen så du ikke blir sittende med gjeld i mange år fremover, skaff barnehageplass, skaff deg jobb og så kan du komme deg på fote på egenhånd. Anonymkode: 59f1b...706 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Og forresten, du bør vurdere å legge inn en frivillig kredittsperre så han ikke kan ta opp flere lån i ditt navn. Anonymkode: 59f1b...706 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/ektefellebidrag Anonymkode: d108e...e35
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 Ikke vær snill mot denne mannen. Han er ikke snill mot deg, og det er bare å anmelde. Virkelig. Anonymkode: 6906b...049 5
ViljaH Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/ektefellebidrag Anonymkode: d108e...e35 Ektefellebidrag har jeg lest at kun brukes i sjeldne tilfeller i Norge. For eksempel der kona har vært hjemmeværende med hus og barn i 30 år, og er 59 år når de skilles, og har liten sjanse på arbeidsmarkedet. Jeg har ikke bakgrunn i jus. Jeg vil tro TS er for ung og har vært hjemme for kort tid til å få dette. Hovedregel er at alle har ansvar for å forsørge seg selv.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 3 minutter siden, ViljaH skrev: Ektefellebidrag har jeg lest at kun brukes i sjeldne tilfeller i Norge. For eksempel der kona har vært hjemmeværende med hus og barn i 30 år, og er 59 år når de skilles, og har liten sjanse på arbeidsmarkedet. Jeg har ikke bakgrunn i jus. Jeg vil tro TS er for ung og har vært hjemme for kort tid til å få dette. Hovedregel er at alle har ansvar for å forsørge seg selv. Vet det, tenkte heller at det kunne være en vei utenom anmeldelse - at mannen går med på det mot at hun ikke anmelder feks. Greit å vite at det finnes i loven☺️ Anonymkode: d108e...e35 2
ViljaH Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet det, tenkte heller at det kunne være en vei utenom anmeldelse - at mannen går med på det mot at hun ikke anmelder feks. Greit å vite at det finnes i loven☺️ Anonymkode: d108e...e35 Risikoen er jo at han går med på det en stund, mens han rydder unna bevis og slikt, så kutter han avtalen. Jeg ville nok gått for en permanent løsning, som at han tar over all gjelden mot å ikke bli anmeldt. 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet det, tenkte heller at det kunne være en vei utenom anmeldelse - at mannen går med på det mot at hun ikke anmelder feks. Greit å vite at det finnes i loven☺️ Anonymkode: d108e...e35 Dårlig deal, men en gang han gifter seg igjen bortfaller ektefellebidrag (som jeg heller ikke tror ts kommer til å få). Så med en gang den avtalen er på plass er det bare for mannen å gifte seg proforma, så bortfaller bidragsplikten. Anonymkode: 59f1b...706 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 Nok en grunn til at ekteskap må avskaffes. Anonymkode: 8adaa...64f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 Her må du forklare litt om hva som har skjedd. Hvis det er som en annen sier her at mannen din har tatt opp lån i ditt navn uten din vitende og vilje så er det ulovlig. Har han kun åpnet posten din og på den måten hindret deg i å se gjeld du har, og som han har unnlatt å betale for eksempel, så er det en litt annen sak som neppe vil kunne få noen rettslige konsekvenser. Angående 50/50 på barna så tenker du veldig feil. Det skal ikke være økonomiske grunner for at far og barn ikke ser hverandre. Det blir helt feil at du skal ha barna mest fordi han da må betale deg bidrag. Det er ikke slik et samvær skal være. Man hindrer ikke samvær på den. Barn har alltid like stor rett på begge foreldrene sine. Hadde det vært greit for deg hvis det var omvendt? Du fikk se barna dine mye mindre fordi mannen din ville kreve bidra av deg? Anonymkode: c9e4d...a75 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har oppdaget at mannen har åpnet mine brev i mange år, og at jeg som følge av dette har fått veldig mye gjeld i mitt navn. Det meste har gått til rettslig gang. Jeg vet at jeg på grunnlag av dette nok kunne anmeldt han, og han ville nok fått fengsel. Men vi har barn, og jeg vil ikke gjøre det mot dem. Men jeg vil skilles. Jeg er uten jobb, da vi begge var enig om at jeg skulle være hjemme med barna. Han tjener godt, men vi eier ikke huset. Han sier at han skal ha barna 50/50, og da har jeg jo lest meg frem til at jeg ikke får noe som helst støtte. Barna har ikke plass i barnehage, siden avtalen var at jeg skulle ha dem hjemme. Jeg har som følge av dette ikke jobb. Derfor har jeg selvfølgelig ikke penger til å betale gjelden. Er det noen som kan komme med noen råd? Det er tungt og vanskelig, så jeg setter pris på om jeg kan få slippe unødvendige kommentarer. Anonymkode: 7af41...147 Saker av denne typen har desverre mange av landet krisesentre mye erfaring med. Ta en telefon til et krisesenter på dagtid til uken og spør slik du gjør i tråden her. http://www.krisesenter.com/finn-ditt-senter/ Link til alle landet krisesentre. Anonymkode: d359d...999 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nok en grunn til at ekteskap må avskaffes. Anonymkode: 8adaa...64f Hæ? Denne type svindel skjer oftere utenfor ekteskap så skjønner ikke hvorfor du mener ekteskap har direkte årsak ledd svindel. Er du bare imot siden du ikke finner deg noen å gifte deg med selv? Anonymkode: 53508...3db 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #17 Skrevet 16. september 2018 Ta gå til advokat og lag et juridisk bindende gjeldsbrev han må signere. Google gjeldsbrev. Gi han ultimatum at enten ordner dere det juridisk ellers blir det anmeldelse og flere år i fengsel. Barna overlever det om det er sånn det må bli. Eksempel på gjeldsbrev Jeg erklærer herved at fra dato skal det uten unntak trekkes fast beløp på minimum xxxx eller mer ved mulighet fra min konto xxxxxxxxx til navns konto xxxxxx hvor totalen utgjør xxxxx kroner før avtalen opphører. Signatur signatur Vitne til kontrakt Anonymkode: 53508...3db
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #18 Skrevet 16. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Denne type svindel skjer oftere utenfor ekteskap så skjønner ikke hvorfor du mener ekteskap har direkte årsak ledd svindel. Er du bare imot siden du ikke finner deg noen å gifte deg med selv? Anonymkode: 53508...3db Nei, jeg er imot fotdi det er falsk trygghet. Folk her inne bruker det som et argument at de er tryggere på partner om han vil gifte seg. Svindelen satt til side, så har hun likevel gått i fella. Jeg hadde ikke giftet meg uansett hvor mange som hadde stått i kø. Samboeren min holder i massevis. Anonymkode: 8adaa...64f
Invicta Skrevet 16. september 2018 #19 Skrevet 16. september 2018 Jeg vil anbefale å kontakte en advokat. Dette vil ha store konsekvenser for ditt og dine barns liv. Jeg vil også anbefale å prøve å snu litt på måten du tenker på: Om du anmelder er det ikke du som «gjør noe mot barna dine», det er han. Når man gjør noe galt får det ofte en konsekvens, og den synes jeg faktisk han skal ta ansvar for helt selv. 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #20 Skrevet 16. september 2018 TS her. Jeg har nok vært uklar på hva som har skjedd: han har ikke tatt opp lån i mitt navn. De tok vi opp sammen for mange år siden. Det var små summer den gang. Han sa at han skulle betale det, og jeg trodde det var ordnet for mange år siden. For 3 år siden logget jeg meg inn på det offentlige, og fant at det ikke var betalt noe, og gjelden var stor. Jeg ville dra der og da, men han lovet dyrt og hellig at han skulle betale det. Så nylig fikk jeg meg digital postkasse, og da haglet det inn med brev. Der var referat fra forliksråd møter som jeg har fått innkallelse til, som han aldri har vist meg. Det var mange hundre tusener i gjeld. Han har tydelig kommunisert med innkrevere i mitt navn, men fra egen Mail adresse. Altså begitt seg ut for å være meg. Han sier så klart at han skal ordne opp i det, men jeg kan jo ikke stole på det mer. Han sier også at jeg har vært med på alt, noe som blir ord mot ord. Til deg som svarte på barnefordeling: det var en dårlig formulering av meg. Det er ikke pga bidrag. Men pga at jeg ikke klarer å være 50% av tiden uten barna mine, som er det eneste som holder meg oppe nå. Hadde jeg vært sterk og tøff, hadde jeg stukket for lenge siden. De er jo som sagt også grunnen til at jeg ikke tør anmelde. Jeg vil at de skal ha sin pappa. Håper spørsmålene mine var mer klare nå. TS Anonymkode: 7af41...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå