AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Postet denne i forbruker og økonomi forumet, men mulig jeg får bedre svar her inne: Jeg har fått meg en laptop for å kunne jobbe hjemmefra eller fra andre steder med ting jeg jobber med på maskina på jobb. Jeg innser at jeg er nokså analfabet på helt elementære ting, oppbygging av filer, lage mapper, hvordan holde orden/organisere ting, hvor / hvordan lagre. I tillegg er det en del programmer jeg ikke kan bruke (f.eks excel), som hittill ikke har vært så nyttig for meg, men som jeg vil trenge mer i framtiden. Jeg syns det er flaut å avdekke for sjefen/kolleger hvor lite jeg kan, kjenner meg som en slags anonym digitaper (finnes det en forening for sånne?). Det er egentlig utrolig hvor godt jeg har klart meg likevel. Det er nok en del som sitter i fingrene uten at jeg forstår det mentalt, gjør det bare automatisk. Jeg får en del nye oppgaver på jobb framover og ettersom jeg har fått denne laptopen tenker jeg det er på tide å ta grep. Er det noen som har tips til nettsider eller rimelige kurs hvor man starter på bunn - med organisering av dokumenter, filer og mappesystem, muligheter i windows 10, hvordan synkronisere mellom f.eks stasjonær maskin jobb og bærbar hjemmemaskin. Basic bruk av word. Innføring i excel. Hva er OneNote. Notepad. Er det et alternativ f.eks å betale en student for privatundervisning? Hvor finner jeg en slik - og hva må jeg regne med å betale? Jeg er alene med barn og har ikke lyst å betale for mye, og er nødt til å bruke tid på kvelder og i helger til dette. Anonymkode: 78d75...441
stan Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Sjekk på YouTube. Der er det masse kurs av ulike typer. Det kan også være lurt å lære seg noen hurtigtaster. Alt-tab skifter hvilket program som er aktivt. Ctrl C kopierer det merkede området. Ctrl V limer det som er kopiert. Disse tre gjør arbeidet mye mer effektivt Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 Sjekk det lokale biblioteket ditt, hender de tilbyr datakurs der. Her har og nav satt opp kurs, men det er kanskje kun for klienter, men kan jo være verdt å sjekke det opp. Anonymkode: cf461...d8c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Det ligger ganske mye kursmateriell på grunnleggende ting ute på sidene til Microsoft. Regner med du kan finne en del der. Anonymkode: 34e9e...554 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Skjønner det kjennes flaut altså, men hva med å bare snakke med arbeidsgiveren din? Har du fått nye arbeidsoppgaver, så er det ikke uvanlig at kurs/opplæring du trenger dekkes. Kanskje kurs som skal til for datakortet f.eks? Sjekk ut datakortet forresten, det er egentlig tester, for at folk skal få dokumentert praktisk kompetanse på å bruke data. Men det arrangeres også kurs av ulike aktører for de forskjellige modulene, og det finnes bøker også mener jeg? Ok, så googla jeg litt for deg http://www.datakortet.no/https://www.adlibris.com/no/bok/alle-modulene-for-datakortet-9788247719503?gclid=EAIaIQobChMIsPWgmNTA3QIVCKQYCh07_gqSEAYYASABEgLq5vD_BwE nettbasert kurs - http://www.aof.no/dataopplaring/datakortet-modul-1-7---office-2010-(norsk)---nettkurs/205332/kurs Anonymkode: 86bee...44a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #6 Skrevet 17. september 2018 TS tusen takk!!! 😃 jeg bretter opp ermene ! Dette skal gå bra! Anonymkode: 78d75...441
Klossmajor Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 Det du måtte finne på YouTube er jo stort sett gratis, men kvaliteten på det man finner der er veldig varierende, som regel lite strukturert og ofte utdatert. Hvis du vil ha kvalitetsikret dataundervisning på Internett og er villig til å punge ut noen tusenlapper i året vil jeg anbefale medlemskap i Lynda.com / LinkedIn Learning hvis du liker å følge film-tutorials eller Safari Books Online hvis du foretrekker å lese. Hos Lynda.com og LinkedIn Learning (LinkedIn kjøpte Lynda.com for noen år siden, så de har omtrent samme innhold) finner du kurs om det helt fundamentale for nybegynnere til kurs i dybden om programmering for profesjonelle utviklere. Det er så mye innhold der at man kan sikkert tilbringe resten av livet med alle kursene de tilbyr. Mye billigere enn å betale i dyre dommer for kursene som holdes hos Visma, Glasspaper og IGM. Bokhandlene har vel også en del enkle hefter og bøker til salgs som kan gjøre susen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå