Gå til innhold

Data-analfabet - hvordan lære enkelt og rimelig, tips til nettsider for dummies, må jeg på dyre kurs? Betale noen privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg en laptop for å kunne jobbe hjemmefra eller fra andre steder med ting jeg jobber med på maskina på jobb. Jeg innser at jeg er nokså analfabet på helt elementære ting, oppbygging av filer, lage mapper, hvordan holde orden/organisere ting, hvor / hvordan lagre. I tillegg er det en del programmer jeg ikke kan bruke (f.eks excel), som hittill ikke har vært så nyttig for meg, men som jeg vil trenge mer i framtiden. Jeg syns det er flaut å avdekke for sjefen/kolleger hvor lite jeg kan, kjenner meg som en slags anonym digitaper (finnes det en forening for sånne?). Det er egentlig utrolig hvor godt jeg har klart meg likevel. Det er nok en del som sitter i fingrene uten at jeg forstår det mentalt, gjør det bare automatisk.

Jeg får en del nye oppgaver på jobb framover og ettersom jeg har fått denne laptopen tenker jeg det er på tide å ta grep. Er det noen som har tips til nettsider eller rimelige kurs hvor man starter på bunn - med organisering av dokumenter, filer og mappesystem, muligheter i windows 10, hvordan synkronisere mellom f.eks stasjonær maskin jobb og bærbar hjemmemaskin. Basic bruk av word. Innføring i excel. Hva er OneNote. Notepad. 

Er det et alternativ f.eks å betale en student for privatundervisning? Hvor finner jeg en slik - og hva må jeg regne med å betale? Jeg er alene med barn og har ikke lyst å betale for mye, og er nødt til å bruke tid på kvelder og i helger til dette. 

Anonymkode: 1123b...fca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

YouTube. 

Anonymkode: 13db4...80e

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Med mindre du har løyet på deg Excel kunnskaper i søknaden og på intervju er det arbeidsgivers plikt å gi deg opplæring. Det finnes mange e-læringskurs som arbeidsgiver kan gi deg - sørg for å få dem.

Ellers finnes sånne "for dummies" bøker i de fleste bokhandler. Prøv dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...