Gå til innhold

Bene ut kyllinglår

Anbefalte innlegg

Gjest Kyllingmannen
Skrevet

Hei,

Leste i et oppskrifthefte hvor man bruker kyllinglår, så skal man bene ut den øverste delen av kyllinglåret slik at den nederste delen blir igjen. Så skal kyllinglåret surres med hyssing før steking

Spørmålet mitt er hvordan man bener ut kyllinglåret, eventuellt bare den øverste delen.

Kyllingmannen.

Videoannonse
Annonse
Gjest chuckling
Skrevet

jeg forstår ikke. kan du tegne dette for meg? forstår du selv hva du mener?

Gjest Kyllingmannen
Skrevet

Hei,

Sikkert ikke så lett å tegne dette, men jeg kan forsøke.

Det skal gå ann å fjerne benet i et kyllinglår. Da får du et helt stekestykke uten ben som er lett å skjære opp og spise. For å få låret til å holde grei stekefasong må du knyte det opp med stekesnor.

Høres det ikke godt ut å spise lår uten det beinet alle sliter med?

Dette gjelder for kvalitetskylling som f.eks Stange eller Liveche-kylling. Hvor kjøttet er veldig godt.

Hilsen Kyllingmannen på vidda :-)

Skrevet

Det er vel bare å ta det pent og forsiktig, og bruke logikk og sunn fornuft :wink: .

Jeg bener ofte ut hel kylling, men ikke selve låret, så nå prøver jeg å se det hele for meg.

Altså: Legg låret på et skjærebrett med skinnsiden ned, og kjenn etter hvor beinet ligger i den tykkeste delen som du skal beine ut. Bruk en liten, spiss (og skarp, selvsagt!) kniv, og skjær et snitt langs beinet, til det blir "eksponert". Løsne så forsiktig med kniven rundt beinet til det er helt løst, også rundt leddet i midten av låret. Ta så låret opp, og bøy litt på leddet, så du ser hvor "midten" er. Skjær så kniven rett gjennom akkurat på det stedet leddet bøyer seg - hvis du treffer riktig, går det som smurt - og ta ut beinet av den øverste delen av låret. Bare pass på at du ikke skjærer kjøttet i to samtidig, dette er nok "the tricky part" av operasjonen. :wink:

Så er det bare å surre i vei, eller evnt. fortsette med samme prosedyre med bein nr. 2 i resten av låret.

Håper dette var til hjelp - lykke til! :)

Gjest Kyllingmannen
Skrevet

Tusen takk for godt svar!

Kanskje en god ide og fylle noe godt i gropen etter benet før man knyter igjen. Kanskje krydderost, urter etc Gorgonzola-ost osv.

Kyllingmannen

Skrevet
Tusen takk for godt svar!

Kanskje en god ide og fylle noe godt i gropen etter benet før man knyter igjen. Kanskje krydderost, urter etc Gorgonzola-ost osv.

Kyllingmannen

Absolutt, akkurat det tenkte jeg på også. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...