SPOCA Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 (endret) Noen her som har fått med seg kampanjen til NOAH, der de krever ny hundelov? Jeg kom over denne i stad, hvor man kan lese følgende: Sitat "Visste du at din hund kan bli avlivet om den hopper opp på feil person for å hilse? Etter hundeloven defineres et "angrep" bl.a. som å "hoppe opp på". Mange vet ikke hvor urimelig hundeloven kan tolkes før de opplever det selv." De ønsker derfor ny hundelov. Det er hundelov, og referer blant annet til paragraf 18 i denne hundeloven (slik jeg har forsått det de ønsker å endre hele eller deler). Denne lyder som følger: Sitat § 18.Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt. De referer spesielt til Bob-saken. Er jeg den eneste som reagerer på dette? Jeg mener derimot at hundeloven er viktig, men at den muligens kanskje tolkes for strengt. Og hvis den gjør det, er det i så fall ikke selve loven som er problemet, men tolkningen av den. Jeg kan for lite om Bob-saken til å ta stilling til den, men jeg synes det er bekymringsverdig at man ønsker å fjerne en lov som skal beskytte andre dyr og mennesker. Utifra det jeg har lest i saken (som kun er det jeg har fått vite via media), handlet saken rundt Bob om mer enn bare at hunden hoppet på andre, men at den ble oppfattet som aggresiv. I følge dommen heter det seg: Sitat – Politidirektoratets vedtak er i henhold til lovens intensjon. Det er reell og ikke ubetydelig risiko for nye angrep, og avliving er ikke et uforholdsmessig tiltak, konkluderer Høyesterett. Personlig synes jeg NOAH tar lett på denne saken, hunden hoppet faktisk opp på 5 mennesker og en barnevogn. Nå sier ikke jeg at det å avlive Bob er nødvendigvis det riktige, men jeg synes NOAH ser ut til å ta veldig lett på saken: Sitat – Hvis det Bob har gjort er definisjonen på et angrep, så angriper tusenvis av hunder mennesker hver dag. Dette er ikke et angrep i den forstand, sier Martinsen. Andre som har sett kampanjen? Forøvrig, jeg har selv kjæledyr (dog ikke hund), og jeg ønsker ikke å avlive dyr unødig, bare så det er sagt. Endret 15. september 2018 av SPOCA 1
Gjest Newroz Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Jeg har ingen problemer med bestemmelsen slik den står i dag, men slik jeg har forstått blant annet Bamse og Bob saken så blir regelen tolket veldig strengt.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 På 16.9.2018 den 1.55, SPOCA skrev: Noen her som har fått med seg kampanjen til NOAH, der de krever ny hundelov? Jeg kom over denne i stad, hvor man kan lese følgende: De ønsker derfor ny hundelov. Det er hundelov, og referer blant annet til paragraf 18 i denne hundeloven (slik jeg har forsått det de ønsker å endre hele eller deler). Denne lyder som følger: De referer spesielt til Bob-saken. Er jeg den eneste som reagerer på dette? Jeg mener derimot at hundeloven er viktig, men at den muligens kanskje tolkes for strengt. Og hvis den gjør det, er det i så fall ikke selve loven som er problemet, men tolkningen av den. Jeg kan for lite om Bob-saken til å ta stilling til den, men jeg synes det er bekymringsverdig at man ønsker å fjerne en lov som skal beskytte andre dyr og mennesker. Utifra det jeg har lest i saken (som kun er det jeg har fått vite via media), handlet saken rundt Bob om mer enn bare at hunden hoppet på andre, men at den ble oppfattet som aggresiv. I følge dommen heter det seg: Personlig synes jeg NOAH tar lett på denne saken, hunden hoppet faktisk opp på 5 mennesker og en barnevogn. Nå sier ikke jeg at det å avlive Bob er nødvendigvis det riktige, men jeg synes NOAH ser ut til å ta veldig lett på saken: Andre som har sett kampanjen? Forøvrig, jeg har selv kjæledyr (dog ikke hund), og jeg ønsker ikke å avlive dyr unødig, bare så det er sagt. Problemet i Bob-saken var jo at retten overhode ikke har vekltagt intensjonen hunden hadde når den hoppet. Hunder hopper. Noen hunder hopper MYE og hvis noen som ikke kjenner til hunders atferd og/eller er redd hunder, så kan de oppfatte det som farlig. Bob er testet mange ganger av flere fagfolk og ingenting viser noe om at hunden kan reagere aggressivt. Selv synes jeg hundeloven er helt på trynet. Jeg lar ikke engang hunden hilse på fremmede selv om de ønsker det i redslel for at hunden skal hoppe opp på de og bli mistforstått. Anonymkode: ddfba...27a 4
SPOCA Skrevet 18. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet i Bob-saken var jo at retten overhode ikke har vekltagt intensjonen hunden hadde når den hoppet. Hunder hopper. Noen hunder hopper MYE og hvis noen som ikke kjenner til hunders atferd og/eller er redd hunder, så kan de oppfatte det som farlig. Bob er testet mange ganger av flere fagfolk og ingenting viser noe om at hunden kan reagere aggressivt. Selv synes jeg hundeloven er helt på trynet. Jeg lar ikke engang hunden hilse på fremmede selv om de ønsker det i redslel for at hunden skal hoppe opp på de og bli mistforstått. Anonymkode: ddfba...27a Men da er det i så fall tolkningen i seg selv som er feil, og ikke selve loven. Det vil derfor ikke hjelpe med ny lov, fordi det uansett er praksis som må endres, og ikke loven som sådan. 1
Druid Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet i Bob-saken var jo at retten overhode ikke har vekltagt intensjonen hunden hadde når den hoppet. Hunder hopper. Noen hunder hopper MYE og hvis noen som ikke kjenner til hunders atferd og/eller er redd hunder, så kan de oppfatte det som farlig. Bob er testet mange ganger av flere fagfolk og ingenting viser noe om at hunden kan reagere aggressivt. Selv synes jeg hundeloven er helt på trynet. Jeg lar ikke engang hunden hilse på fremmede selv om de ønsker det i redslel for at hunden skal hoppe opp på de og bli mistforstått. Anonymkode: ddfba...27a Spørsmålet er jo av og til hvem som burde avlives, hunden eller eier. En 40-50 kg hund som hopper på en barnevogn, kan ha verdens morsomste intensjon; det kunne endt med dødsfall. En hund som biter i klærne kan oppfattes som valp, men en hund på 40-50 kg som sitter fast i buksa di vi oppfattes som ekstremt truende for hvem som helst. Å måle hundens aggresjonsintensjon er uansett totalt irrelevant i forhold til settingen dommen settes på. Noah må innse at dyrs rettigheter er 110% tilknyttet eierene; dyr har kun funksjonelle rettigheter. Så hvis de ønsker endre loven, bør de endre den slik at EIER blir i større grad ansvarlig og personlig straffet ved feil hunden gjør. For det er absolutt ingen grunn til at en hund som er kjent til å ha uvanen med å hoppe og ville leke med fremmede, ikke skal bli hindret i å skape unødig frykt og uønkede, farlige, situasjoner. Endret 18. september 2018 av Druid 4
Tvist Skrevet 18. september 2018 #6 Skrevet 18. september 2018 39 minutter siden, Druid skrev: Spørsmålet er jo av og til hvem som burde avlives, hunden eller eier. En 40-50 kg hund som hopper på en barnevogn, kan ha verdens morsomste intensjon; det kunne endt med dødsfall. En hund som biter i klærne kan oppfattes som valp, men en hund på 40-50 kg som sitter fast i buksa di vi oppfattes som ekstremt truende for hvem som helst. Å måle hundens aggresjonsintensjon er uansett totalt irrelevant i forhold til settingen dommen settes på. Noah må innse at dyrs rettigheter er 110% tilknyttet eierene; dyr har kun funksjonelle rettigheter. Så hvis de ønsker endre loven, bør de endre den slik at EIER blir i større grad ansvarlig og personlig straffet ved feil hunden gjør. For det er absolutt ingen grunn til at en hund som er kjent til å ha uvanen med å hoppe og ville leke med fremmede, ikke skal bli hindret i å skape unødig frykt og uønkede, farlige, situasjoner. En hund som hopper og vil leke kan skape frykt, men bør av den grunn ikke avlives. Omplasseres kan være en mulighet, eller pålagt kurs/hundetrener osv.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #7 Skrevet 18. september 2018 Jeg er ikke enig i forandring av loven, men er enig i at tolkning burde være mer korrekt. Slik loven er pr i dag, så betyr det at om min hund bykser mot deg og du faller, uten at hunden er i nærheten av deg, så kan den bli avlivet om du går inn for det. Jeg lar ikke hundene mine hilse på noen lengre, for om de blir ivrige, tror du vil leke og dermed velter deg overenda kan de avlives. Eller om et barn hilser, hunden kommer nær barnet med en labb og lager en rift, så kan hunden avlives. Så jeg velger heller å være hu kjipe dama som ikke lar hunden hilse på noen i frykt av å møte de folkene som faktisk kan gå inn for å få de avlivet. Anonymkode: 9dc63...8c7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #8 Skrevet 18. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke enig i forandring av loven, men er enig i at tolkning burde være mer korrekt. Slik loven er pr i dag, så betyr det at om min hund bykser mot deg og du faller, uten at hunden er i nærheten av deg, så kan den bli avlivet om du går inn for det. Jeg lar ikke hundene mine hilse på noen lengre, for om de blir ivrige, tror du vil leke og dermed velter deg overenda kan de avlives. Eller om et barn hilser, hunden kommer nær barnet med en labb og lager en rift, så kan hunden avlives. Så jeg velger heller å være hu kjipe dama som ikke lar hunden hilse på noen i frykt av å møte de folkene som faktisk kan gå inn for å få de avlivet. Anonymkode: 9dc63...8c7 Får hunden din hilse på andre hunder? Anonymkode: b7123...f27
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #9 Skrevet 18. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Får hunden din hilse på andre hunder? Anonymkode: b7123...f27 Nei, med mindre det er i kontrollerte former, altså med hunder vi kjenner på inngjerda områder. Anonymkode: 9dc63...8c7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 Det er riktig avgjørelse å avlive Bob. Jeg mister litt av respekten for NOAH hver gang de kommer med slike fordummende forenklinger av typen "hunden er bare litt leken, den vil bare hilse". Bob er ustabil, han glefser etter vilkårlige mennesker på gaten. Mange hunder, store og små, har hoppet opp på meg for å hilse, og jeg har ikke følt meg truet av noen av dem. Men så har de ikke glefset etter meg heller, der ligger hele foskjellen. Anonymkode: 9cfc7...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå