Gå til innhold

Å gi gaver sammen med eksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til følgende problemstilling.

Jeg har vært sammen med en mann i ca tre år, som har tre barn fra før i en 50/50 ordning. Selv har jeg ingen barn. Å møte barns hans og etterhvert flytte sammen har gått over all forventning, og vi har det veldig bra sammen alle 5. Jeg har slitt en del med sjalusi mot eksen hans, da jeg vet det var hun som ville forlate han, og at de i etterkant (både før og etter meg) har hatt mye kontakt angående ting som ikke angår barna. Jeg har egentlig samtidig satt litt pris på dette, da et godt forhold mellom partene uten tvil er det beste for barna. Jeg er helt sikker på at den gode tonen mellom foreldrene har gjort min inngang i livene deres mye enklere for de, og vi har det virkelig veldig bra sammen.

Nylig har jeg derimot oppdaget at han og eksen ofte spleiser på gaver til venners barn, eks-svigerfamilie og felles vennepar  fra han, henne og barna. Dette har han aldri nevnt noe om til meg, men jeg har hørt det fra andre i ulike settinger. For noen dager siden poppet det opp en melding på mobilen hans hvor det stod «Da skriver jeg deg på kortet fra oss alle 5, bare vipps meg 400 kroner!». Dette synes jeg var utroooolig ubehagelig. Er det ikke meningen at slike gaver nå skal komme fra oss? Altså meg og han «oss», ikke de to «oss». Det er forferdelig vanskelig for meg å komme inn og føle meg som nummer 2 allerede, og så få dette oppå det hele. Er ikke den «familiegreia» deres over, og at vi nå skal bygge familie sammen?

Håper egentlig dere alle sier at dette er overtenking og en helt vanlig ting å gjøre i splittede familier. Huff, fikk bare en skikkelig klump i magen. Noen utenforstående som kan fortelle meg hva som er rett og gal reaksjon her? Hjelp 😅

Anonymkode: 62cf6...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 2 er du jo allerede. Barna kommer jo først. Er vel bra de har godt forhold etter bruddet. Det var sikkert tantebarn og da er det vel greit å gi felles. Tenk det er deg han er sammen med og ikke hun. Velger du mann med barn så blir du aldri nr 1. Sånn er det bare.

Anonymkode: 6d66e...f7e

• Liker 1
Skrevet

Oi, her ordla jeg meg feil. Mente meg selvfølgelig ikke som nummer 2 etter barna, men etter eksen. Selvsagt kommer barna først. De har ingen tante/onkelbarn, men ja nei, håper det er tankene mine som går i spinn.

• Liker 2
Skrevet

Ikke greit og hadde aldri funnet meg i det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er skilt og har mange skilte venner. Har aldri hørt om noen som har denne praksisen. 

Anonymkode: a8661...d96

• Liker 4
Skrevet

Ettersom han er med på gaver til eksfamilie så er han også invitert i selskapet? Man gir jo ikke gaver til noen man ikke drar i selskapet til.. og dersom han er invitert så er vel du også invitert? Og da er det jo selvsagt naturlig at det kommer en gave fra dere to og ikke han, eksen og barna. Jeg har aldri gitt felles gave med eksen etter det ble slutt. Vi har heller aldri vært i samme bursdagsselskap.

Anonymkode: 242c9...7ec

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ettersom han er med på gaver til eksfamilie så er han også invitert i selskapet? Man gir jo ikke gaver til noen man ikke drar i selskapet til.. og dersom han er invitert så er vel du også invitert? Og da er det jo selvsagt naturlig at det kommer en gave fra dere to og ikke han, eksen og barna. Jeg har aldri gitt felles gave med eksen etter det ble slutt. Vi har heller aldri vært i samme bursdagsselskap.

Har heller aldri hørt om noen som har gitt felles gaver etter det ble slutt utenom til felles barn.

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hvilke gaver som skulle blitt gitt felles? Det er ok til egne barn, og til barnebursdag ol, men ser ingen grunner ellers. For du vil vel være med på dette du også? Altså, de kan godt spleise, men da med ditt navn på også? 

• Liker 3
Skrevet

Veldig merkelig.. også 400kr? En gave til 800?! Da må det jo være til noen han og er invitert til så da ville det vært naturlig at ditt navn og sto der.

Min mann har 1 barn fra før og dette hadde jeg kommet til å stilt spørsmål om. Nå hadde jeg heller aldri godtatt å bli noen nr 2 heller! Vi er begge nr 1 sammen og barna vår er under oss. Selvfølgelig det viktigste i verden for begge. Men vi er et team. 

Anonymkode: 1b350...134

• Liker 3
Skrevet

jeg og eks-mannen (og barna) gir felles gaver innen storfamilien. Vi har vært skilt i ti år, men er venner som feirer jul og bursdager sammen, og blir invitert i selskaper på en "andres" side.  Nå er det ingen av oss som har etablert seg på nytt, men jeg ville nok aldri falt for en mann som ikke var "romslig nok" til å godta at faren til mine barn og hans familie fremdeles var en del av mitt liv.

Anonymkode: 67169...ff6

Skrevet

Dette hørtes jo ikke helt normalt ut. 

Det er jo dere som er familie nå. 

Hadde blitt utrolig lei meg og helt satt ut om jeg hadde vært deg. 

Anonymkode: 8c6cd...583

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nr 2 er du jo allerede. Barna kommer jo først. Er vel bra de har godt forhold etter bruddet. Det var sikkert tantebarn og da er det vel greit å gi felles. Tenk det er deg han er sammen med og ikke hun. Velger du mann med barn så blir du aldri nr 1. Sånn er det bare.

Anonymkode: 6d66e...f7e

Dummeste jeg har hørt

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg skjønner at jeg har god grunn til å reagere som jeg gjør, da dette ikke virker å være normen i det hele tatt. Huff, får prøve å kvinne meg opp og ta det opp med mannen, og fortelle at dette sårer meg voldsomt. Jeg kan jo aldri bli en del av familien når han leker familie med eksen, samt velger å ikke inkludere meg i gavegivningen. 

Ser noen spør hvilke gaver som er gitt felles. Eksempler er gave til eksens søskenbarn, 35 årsgave til felles venninne (som han ikke har hatt kontakt med på flere år, egentlig hennes venninne), samt julegaver til barn av et vennepar.

Igjen, takk for svar alle sammen! Det hjalp i alle fall litt å lufte tankene.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg skjønner at jeg har god grunn til å reagere som jeg gjør, da dette ikke virker å være normen i det hele tatt. Huff, får prøve å kvinne meg opp og ta det opp med mannen, og fortelle at dette sårer meg voldsomt. Jeg kan jo aldri bli en del av familien når han leker familie med eksen, samt velger å ikke inkludere meg i gavegivningen. 

Ser noen spør hvilke gaver som er gitt felles. Eksempler er gave til eksens søskenbarn, 35 årsgave til felles venninne (som han ikke har hatt kontakt med på flere år, egentlig hennes venninne), samt julegaver til barn av et vennepar.

Igjen, takk for svar alle sammen! Det hjalp i alle fall litt å lufte tankene.

Skjønner ikke hvorfor i all verden han skal gi gave til eksen sitt søskenbarn etter bruddet?? Spesielt ikke når han er etablert på nytt med deg? Har han kontakt med dette søskenbarnet på egenhånd? Han burde heller aldri gitt noe til hennes venninne når han ikke har hatt kontakt med denne dama (eller kan det være at han har hatt det, bak din rygg?)? Har han bein i nesa? Tør han å si i mot andre? Julegaver til barn av vennepar av ham og eksen? Hører ikke hjemme noe sted nå når de har slått opp.

Anonymkode: a7b05...169

• Liker 5
Skrevet

Dette er sikkert mennesker du ikke kjenner, så at du skal være med på disse gavene blir også rart. Vært noe annet med din svigerfamilie. Det sagt, hvorfor i all verden skal kjæresten din være med på gaver til disse folkene? Og gave til 400? Har han vært invitert i noen av selskapene? Eller er han bare med på gaven?

Anonymkode: d2e37...4fb

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er sikkert mennesker du ikke kjenner, så at du skal være med på disse gavene blir også rart. Vært noe annet med din svigerfamilie. Det sagt, hvorfor i all verden skal kjæresten din være med på gaver til disse folkene? Og gave til 400? Har han vært invitert i noen av selskapene? Eller er han bare med på gaven?

Anonymkode: d2e37...4fb

Helt enig at i de fleste av tilfellene ville det vært rart at mitt navn stod på lappen, og det hadde gått helt fint!

Han er ikke invitert i selskapene nei, da han ikke lenger er en del av familien. En av gavene var blant annet en dåpspresang til et nyfødt barn av en felles venninne, da tenker jeg det er naturlig at han gir en gave selv om han absolutt vil gi gave. Det at han ikke forteller meg om disse hendelsene er også veldig ubehagelig. Vi snakker jo om ALT vi foretar oss vanligvis, så det bekrefter jo for min del at han er klar over at dette kanskje ikke er helt OK. Jo mer jeg tenker på det jo mer uforståelig er det.

Skrevet

Jeg og eksen har gitt felles gaver til våre barn og til et par nieser som vi begge er faddere til etter at vi ble skilt. Men jeg vet faktisk ikke hvordan det blir framover nå, siden min eks har blitt samboer. I mitt hode er det naturlig at vi fortsatt gir felles gave i disse settingene og at hans samboer heller gir en ekstragave fra seg (som sagt er det våre felles barn og tantebarn som vi har hatt en felles relasjon med i hele deres liv), men om jeg kjenner eksen rett nå så ønsker han nok at samboeren skal være med på gavene fra han, slik at det blir en splitt der nå.

At din samboer skal være med på å gi gaver til hennes venner om han ikke er invitert i selskap syns jeg er veldig unaturlig etter så lang tid. Men det er jo heller ikke naturlig at du skal være med på de gavene. Jeg tenker at om dere begge er invitert i selskaper så bør begge gi gave. Enten en felles, eller at du gir en liten ting vedsidenav hans gave (avhengig av relasjon og setting). Om ingen er invitert så kan det likevel hende at det er naturlig for han å gi en gave om det er en relasjone som har vært i mange år. Jeg tror at du må kunne finne deg i at det finnes relasjoner som han har hatt sammen med sin eks som det ikke er naturlig at du er en del av. Men bare til en viss grad.

Anonymkode: 43d5e...8cf

Skrevet

Det kommer selvsagt helt an på hvordan forholdet er rett etter bruddet, men det er ikke unaturlig at man gir gaver sammen den første tiden. Etterhvert er det vel både naturlig og vanlig at man gir gaver hver for seg, unntak er feks om man spleiser på en dyr julegaver/bursdagsgave til ungene. Om far eller mor får seg samboer er det vel helt naturlig at det da står: Til Per fra Mamma og Pål, og fra Pappa og Pia. 

Når man er samboere på nytt er det i mitt hode helt naturlig at den nye samboeren inkluderes i gave. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og eksen har gitt felles gaver til våre barn og til et par nieser som vi begge er faddere til etter at vi ble skilt. Men jeg vet faktisk ikke hvordan det blir framover nå, siden min eks har blitt samboer. I mitt hode er det naturlig at vi fortsatt gir felles gave i disse settingene og at hans samboer heller gir en ekstragave fra seg (som sagt er det våre felles barn og tantebarn som vi har hatt en felles relasjon med i hele deres liv), men om jeg kjenner eksen rett nå så ønsker han nok at samboeren skal være med på gavene fra han, slik at det blir en splitt der nå.

Anonymkode: 43d5e...8cf

Det er jo en selvfølge at gaver fremover blir fra han og hans nye samboer. Det er de som er familie. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...