Gå til innhold

Aspergers og helvetes høffelighetsfraser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det flere med as her som synes høffelighetsfraser er noe slitsomt, overfladisk dritt? jeg mener, man skal jo være høffelig, men når man må slenge på høffelighetsfrasene så synes jeg det tar så lang tid å prate 😛 

jeg sliter litt med å beholde tonefallet og slik i tillegg. jobber i servicebransjen, og jeg prippen overklassedame påpekte at jeg ikke sa "vennligst" osv. men jeg er faktisk redd for at jeg høres uvennlig ut om jeg sier "vennligst gå dit" osv 😛 jeg sier alltid takk. men det med å måtte holde blikkontakt med folk, mens du skal gjøre ting andre steder liksom. 

Anonymkode: be0af...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smil. Når man smiler så virker man høflig og vennlig omtrent uansett hva man sier.

Og ingen sier "vennligst" annet enn over høytalerne, så vi dama er teit.

Anonymkode: 111d5...401

• Liker 10
Skrevet

Enig. Smil, si takk og værsågod. Ingen sier vennligst lenger.

Anonymkode: 5e9e7...d59

• Liker 2
Skrevet

Har ikke aspergers men det får være grenser på høflighetsfraser da! Jeg er enig med deg jeg. "Vennligst gå dit" høres for meg litt nedlatende og kommanderende ut. Så lenge folk sier hei, hadet, takk og vær så god, og smiler, så er jeg strålende førnøyd i butikken.

• Liker 4
Skrevet

Normal høflighet er greit. Om ei dame påpekte at du ikke sa "vennligst", så er det noe du burde ignorere. Det er en type menneske som forventer at du skal føle deg lykkelig og glad i jobben din som servicemenneske og at du skal stråle av glede for å få lov å drive service for dem. Som om alle har de jobbene de ønsker og føler det e rmeningsfult og slave for å overleve. De menneskene kan brenne i helvete 😀

Anonymkode: e2907...7fe

• Liker 1
Skrevet
På 15.9.2018 den 23.21, AnonymBruker skrev:

er det flere med as her som synes høffelighetsfraser er noe slitsomt, overfladisk dritt? jeg mener, man skal jo være høffelig, men når man må slenge på høffelighetsfrasene så synes jeg det tar så lang tid å prate 😛 

jeg sliter litt med å beholde tonefallet og slik i tillegg. jobber i servicebransjen, og jeg prippen overklassedame påpekte at jeg ikke sa "vennligst" osv. men jeg er faktisk redd for at jeg høres uvennlig ut om jeg sier "vennligst gå dit" osv 😛 jeg sier alltid takk. men det med å måtte holde blikkontakt med folk, mens du skal gjøre ting andre steder liksom. 

Anonymkode: be0af...b4d

Jobb med holdningene dine du. 

Noen burde også filme deg når du ikke er obs på at det skjer, slik at du i ettertid kan få se hvordan du selv oppfattes av andre. 

Å kalle noen en prippen overklassedame blir på samme måte som å kalle deg en lavmåls mann/kvinne, ville du likt den omtalen? 

Anonymkode: 2534b...e75

• Liker 1
Skrevet

I butikker så sier de i dag ofte: " Sånn da" eller "da var det greit" o.l. i stedetfor "værsågod". Det syns jeg er litt dumt for å si det sånn.
Liker heller ikke den kunstige/opplærte måten de roper "Heei!", eller Heeisann!" mot deg borte fra disken,  med en gang du får trynet innenfor døren på slike steder som Shell osv. Blir ukomfertabel og forstyrret av det på en måte.

Anonymkode: 693c4...5c4

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobb med holdningene dine du. 

Noen burde også filme deg når du ikke er obs på at det skjer, slik at du i ettertid kan få se hvordan du selv oppfattes av andre. 

Å kalle noen en prippen overklassedame blir på samme måte som å kalle deg en lavmåls mann/kvinne, ville du likt den omtalen? 

Anonymkode: 2534b...e75

Nå finnes det faktisk prippete overklassedamer

Hva er lavmålskvinne?

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld kan du si meg hvor grendehuset ligger?, spurte jeg en småbarnsmor jeg møtte.

Som nyinflytter lurte jeg på det.

Jeg ble sitert for den setningen og ledd av i samlingen etterpå.

Jeg tror forresten jeg har Aspergers. Jeg er forsiktig stillfarende korrekt og irriterende høflig. Ikke jovial og henslengt nok tydeligvis.

Anonymkode: 5220f...820

• Liker 2
Skrevet

Du skal være glad for at du ikke bor i et land hvor det er enda mer høflighetsfraser enn her.

Anonymkode: e43da...9ba

• Liker 1
Skrevet

Ble stoppet av en mann i helgen og spurt: "Unnskyld frue, er De kjent her i strøket? Jeg skulle gjerne fått avist veien til..". Han sa dette helt naturlig og utvunget, og jeg tenker at vi skulle hatt litt mer trening i høflig tale, det var stas å bli tiltalt sånn når det ikke ble kunstig. 

Anonymkode: cdd1b...3ad

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ble stoppet av en mann i helgen og spurt: "Unnskyld frue, er De kjent her i strøket? Jeg skulle gjerne fått avist veien til..". Han sa dette helt naturlig og utvunget, og jeg tenker at vi skulle hatt litt mer trening i høflig tale, det var stas å bli tiltalt sånn når det ikke ble kunstig. 

Hvorfor det? Hvorfor ikke forsøke se hva personen mener med det han sier, uten å være avhengig av å dømme mennesker etter om de er høflige? Om du ser etter hva personen tenker og føler, vil du merke at en person er hyggelig innstilt selv om han ikke bruker 5 minutt på å spørr om noe fordi han skal være "høflig". På den måten vil du også merke når noen later som om de er høflige mens de egentlig ser ned på deg eller misliker deg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hvorfor ikke forsøke se hva personen mener med det han sier, uten å være avhengig av å dømme mennesker etter om de er høflige? Om du ser etter hva personen tenker og føler, vil du merke at en person er hyggelig innstilt selv om han ikke bruker 5 minutt på å spørr om noe fordi han skal være "høflig". På den måten vil du også merke når noen later som om de er høflige mens de egentlig ser ned på deg eller misliker deg

Hvordan fikk du dette ut fra det jeg skrev? 

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes.

Bare la samfunnet vårt bli mer og mer uhøflig, om ikke annet for å tilfredsstille de med alskens mentale problemer, syndrom og dignoser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...