AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 Jeg bor i Oslo og jobber i en annen by. Jeg er avhengig av bil for å komme meg til jobb, fordi jobben ligger så avsides til (det går ikke buss dit). På vei inn i byen jeg jobber i er det bom, og jeg har pleid å betale rundt 1200,- i måneden for å passere den bommen (autopassavtale med 20% avslag, ca 60 kr dagen). Fra 2019 vil det komme nye bomstasjoner på bygrensa til Oslo som jeg også vil passere på vei til og fra jobb, i rushen. Jeg kjører bensinbil, og det kan virke som det da vil koste rundt en femtilapp per passering inn eller ut, altså rundt 100 kr dagen. 160 kroner dagen x 20 = 3200,- i måneden!! Det er helt villt mye for meg som har ganske dårlig økonomi fra før.. Eller har jeg misforstått? Er det noen rabatter man kan få, noe man kan søke om, eller lignende? Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med å finne ut om dette tallet vil stemme eller ikke. Hvis det gjør det må jeg muligens se meg om etter ny jobb... Anonymkode: b2ce7...134
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 Det er umulig å sjekke tallene dine når ikke du sier hvor i Oslo du bor, hvilken by du skal kjøre til og når på dagen du reiser. Så vidt jeg forstår er det bare 10% rabatt med autopass. https://www.fjellinjen.no/bedrift/nyhetsarkiv/nye-takster-i-bomringen-i-oslo-article1220-1080.html Anonymkode: 5ceb7...8b1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Oslo og jobber i en annen by. Jeg er avhengig av bil for å komme meg til jobb, fordi jobben ligger så avsides til (det går ikke buss dit). På vei inn i byen jeg jobber i er det bom, og jeg har pleid å betale rundt 1200,- i måneden for å passere den bommen (autopassavtale med 20% avslag, ca 60 kr dagen). Fra 2019 vil det komme nye bomstasjoner på bygrensa til Oslo som jeg også vil passere på vei til og fra jobb, i rushen. Jeg kjører bensinbil, og det kan virke som det da vil koste rundt en femtilapp per passering inn eller ut, altså rundt 100 kr dagen. 160 kroner dagen x 20 = 3200,- i måneden!! Det er helt villt mye for meg som har ganske dårlig økonomi fra før.. Eller har jeg misforstått? Er det noen rabatter man kan få, noe man kan søke om, eller lignende? Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med å finne ut om dette tallet vil stemme eller ikke. Hvis det gjør det må jeg muligens se meg om etter ny jobb... Anonymkode: b2ce7...134 Bompenger koster. At du bor på en annen kant av bomringen enn der du arbeider, det er ditt problem. Husk på times regelen, men som ab over når du ikke oppgir strekket du kjører så er det umulig å svare deg. Og ja, bompenger er skatt på å kjøre bil, noe dritt. Anonymkode: 1405d...327
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #4 Skrevet 15. september 2018 Jeg bor på Grorud og jobber i nærheten av Kongssvinger. Passerer E16 på Åsum, som blir 55 kroner dagen tur retur: https://kongsvingervegen.vegfinans.no/Priser-og-betaling/Takster-10 Det blir ca 1200 i måneden, og det går forsåvidt greit. Men hvis det blir mye mer enn det sliter jeg. Jeg vet at det kommer nye bommer på bygrensa i 2019. I følge denne artikkelen ser det ut til at det blir 26 kr per vei inn/ut av Oslo, da blir det 50 kroner dagen der. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/slik-blir-de-nye-bomtakstene-1.13557526 Så mindre enn jeg skrev i første innlegg, hvis det stemmer - det blir 100 kr ekstra i måneden, tilsammen 2200,- Har jeg regnet riktig? Anonymkode: b2ce7...134
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #5 Skrevet 15. september 2018 Jeg tror det er riktig. Du burde flyttet til Kongsvinger eller funnet jobb i Oslo for lenge siden uansett, så kan du selge bilen og spare en formue. Du bruker sannsynligvis 200 kroner pr tur bare i bensin og andre bilutgifter med så lang pendling. Anonymkode: 5ceb7...8b1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #6 Skrevet 15. september 2018 Hvorfor kan de ikke behovsprøve bompenger? Ikke alle kjører firmabil og tjener 1 mill slik politikere gjør. Vi på gulvet med langt under 400 vil jo slite her. Verste utgiften er den bompengeregningen hver mnd. Anonymkode: 9f97b...3d7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå