Gå til innhold

Nylig byttet avdeling på jobb, har det allerede mye bedre psykisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lærling, og på min avdeling er det kun en instruktør, så jeg må jobbe med han. Han er egentlig snill, men han får meg til å føle meg så dum. Jeg vet at jeg ikke er dum i det hele tatt, men jeg har store konsentrasjonsvansker og er litt tankeløs innimellom, noe han virkelig lar meg høre. Det i seg selv er ikke noe problem og jeg takler det, men synes det er ubehagelig fordi han er så høylytt når han sier at jeg har gjort en tabbe. Dette gjør meg stressa og redd for å gjøre feil, og ødelegger dermed for det lille snevet av konsentrasjon jeg klarer å skrape sammen.

Det blir som en ond sirkel, og jeg er nervøs for å gå på jobb hver dag. Det er håndterbart, men det er jo ikke sånn det skal være. På en annen side er han flink til å skryte av meg også, men jeg får litt følelsen av at han egentlig ikke mener det. Her om dagen ymta han frampå om at han var intelligent og ikke jeg, og nå som jeg tenker over det blir jeg faktisk ganske sur. Han er veldig sånn typisk tullekopp, så om han mente det vet jeg ikke. Synes uansett ikke det er ok. 

Nå er jeg midlertidig plassert på en annen avdeling som en del av opplæringen. Nå jobber jeg sammen med en veldig behagelig, snill og rolig instruktør og jeg synes vi er en mye bedre match. Merker allerede etter første uka at konsentrasjonen er bedre og at jeg ikke gjør like mange tankeløse feil. Angsten er mye mindre og jeg stresser ikke i det hele tatt. Før jeg begynte på den andre avdelingen trodde jeg at det var jeg som var problemet, men det begynner å bli klart for meg nå at det ikke er det. 

Tar meg sånn sett ikke nær av det han første jeg nevnte sier, men måten han reagerer på og oppfører seg er så stressende. Å bytte avdeling permanent er dessverre ikke et alternativ, da opplæringen der egentlig fører frem til et annet fagbrev enn det jeg skal ta. 

Det jeg egentlig vil med dette emnet er å be om tips til hvordan man takler sånne folk som han jeg nevnte først, setter pris på alle svar! 

Anonymkode: e105e...d23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vanskelig situasjon! Jeg har selv hatt ledere som tråkker på andre uten å forstå det selv. Det er veldig krevende. Hvor lenge har du igjen før du er ferdig utdannet? Nå som du vet at det ikke er du som er problemet, kan du kanskje senke skuldrene litt? Fortell gjerne veilederen din at du fungerer bedre uten kritikk, men at du setter pris på konstruktiv veiledning. Når han sier ting som at han er smartere enn deg, så kan du enten stille ham litt til veggs og spørre hva han mener med det (uten å være sur). Det er mulig han ikke skjønner selv hvor dumt det virker. Evt. får du le med og heve deg over det. 

Lykke til! 

Skrevet
17 minutter siden, Frostrose skrev:

Så vanskelig situasjon! Jeg har selv hatt ledere som tråkker på andre uten å forstå det selv. Det er veldig krevende. Hvor lenge har du igjen før du er ferdig utdannet? Nå som du vet at det ikke er du som er problemet, kan du kanskje senke skuldrene litt? Fortell gjerne veilederen din at du fungerer bedre uten kritikk, men at du setter pris på konstruktiv veiledning. Når han sier ting som at han er smartere enn deg, så kan du enten stille ham litt til veggs og spørre hva han mener med det (uten å være sur). Det er mulig han ikke skjønner selv hvor dumt det virker. Evt. får du le med og heve deg over det. 

Lykke til! 

Nei, man må gå hardere ut enn det. Når man blir kritisert i offentlighet (TS forteller at instruktøren gjør det i påsyn av andre), så kan det regnes som trakassering. Da går man hardt ut selv, men på tommanshånd. 

Personlig ville jeg truet instruktøren på det groveste (men ville passet på at andre ikke hørte det) i en rolig og kald tone, og hvis han da hadde blitt sur, så skulle han fått en drapstrussel.

Sånne mennesker må tas hardt med hornene. 

Anonymkode: 64306...d0b

Skrevet
5 timer siden, Frostrose skrev:

Lykke til! 

Har heldigvis under et år igjen som lærling, men det ligger litt i kortene at jeg får videre jobb der om de får flere kontrakter i boks. Dette er sjefen på avdelingen min som har sagt, men jeg kommer nok til å gjøre det jeg kan for å få jobb på den andre avdelingen, hehe.

Takk for tips i hvert fall! Skal begynne å stille han instruktøren til veggs mer enn jeg har gjort før, for jeg kjenner rett og slett at jeg har fått litt nok av han. Har ledd med nok nå føler jeg, og han blir egentlig bare drøyere og drøyere. Kunne jo tatt tilbake med samme mynt(gjør jo det også innimellom), men det synes jeg er både slitsomt og unødvendig, og det bedrer i hvert fall ikke situasjonen. 

Anonymkode: e105e...d23

Skrevet

Nå har du fått lære at det finnes idioter i arbeidslivet også. Vel, om det er slik at du ser for deg å jobbe i bedriften senere, ville jeg ikke laget altfor mye bråk var jeg deg. Husk at dette kan bli dine "likemenn" etterhvert. Da vil du ikke gjøre deg upopulær. Ta deg heller en rolig prat med tullekoppen etter du har gjort ferdig tiden på den andre avdelingen og snakk med ham om hvordan du har hatt det der. Fortell hva som funka bra og ta også opp hvordan du har hatt det der du skal tilbake. Ikke snakk dritt, vær saklig. Selv om han ikke er voksen bør du være det. 

Anonymkode: 2a852...16c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått til sjefen hans/deres og snakket om det. Bedrifter skal ta godt vare på lærlingene sine.

Grunnen til det er at jeg har en slik sjef, og jeg har tatt det opp utallige ganger. Min blir ikke bedre, og jeg ble sykmeldt av hele styret. Veldig opptatt av å bryte meg ned, og til slutt klarte han det. Så som brent barn vil jeg si at når han oppfører seg så dårlig så er det ikke ditt ansvar å gjøre det mest supervoksne og si fra til han direkte når du kan gå til sjefen. Det er kanskje lærerikt å stå opp mot han, og kanskje går det veldig bra, men det er fortsatt ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 07dec...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...