AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 Som regel så er han kjempe snill å kosete, men noen ganger når han ser meg mens jeg er ute i hagen så begynner han helt plutselig å angripe meg. Idag var jeg ute å plutselig så hopper han opp på beinet mitt å biter skikkelig hardt noe som førte til at jeg satte meg ned på bakken og tok tak i nakken hans for å prøve å få han vekk å slutte å bite. Problemet er bare at så fort jeg slipper nakken hans så bare fortsetter han å biter seg fast og riper opp både armer og bein. Jeg måtte holde han fast i flere minutter ute idag, livredd for å slippe. (Om jeg slipper han å går vekk så bare hopper etter og opp på beina mine å biter seg fast) Vurderte faktisk å ringe noen for hjelp trodde jeg aldri skulle komme meg vekk derifra, han roer seg jo ikke.. ☹ Er forsatt helt skjelven og lei meg fordi han er jo barnet mitt, men noen ganger virker det som han prøver å drepe meg 😣 Noen som har opplevd lignende katt? Og noen tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg vekk i lignende situasjon? Anonymkode: bc0e4...5b5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 Er han kastrert? Har du sjekket han for sykdom hos dyrlege? Anonymkode: 75e30...253
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 Bare lurer. Løper han til deg for å angripe, eller angriper han når du allerede er nær han? Katten min pleide å angripe meg i gangen og i sofa. Fant ut at daværende samboer av og til slo ham. Gjorde det slutt etterhvert men katten fortsatte å angripe meg. Så begynte jeg å trå varsomt rundt han når han lå merkelig stille (altså gikk jeg heller omveier, og tråkket litt mykere hvis jeg måtte nært). Jeg sluttet å kjefte på han (pleide å dytte han vekk, noen ganger hardere enn andre, må jeg inrømme), og løftet han bare forsiktig til vasken (kosested). Lekte mere med han også uten at han gjorde dette. Han var også veldig bråsint når jeg børstet han, men jeg lærte å stoppe når han begynte å vifte lett på halen (tegn på irritasjon) og så fikk han en godbit. Etter nærmere et år sluttet han helt å angripe meg. Nå kan jeg også børste han etter at han begynner å bli irritert, uten at han biter meg til blods. Vær tålmodig og vær litt forsiktig med han. Gi han godbiter uoppfordret. Sjekk at alt er greit med han først. Anonymkode: c2af7...b49
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #4 Skrevet 15. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er han kastrert? Har du sjekket han for sykdom hos dyrlege? Anonymkode: 75e30...253 Ja han er kastrert og var hos dyrlege for årlig sjekk og vaksiner for et halvt år siden. Han er kun 2år så er vel lite sansynelig noe alvorlig.. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer. Løper han til deg for å angripe, eller angriper han når du allerede er nær han? Katten min pleide å angripe meg i gangen og i sofa. Fant ut at daværende samboer av og til slo ham. Gjorde det slutt etterhvert men katten fortsatte å angripe meg. Så begynte jeg å trå varsomt rundt han når han lå merkelig stille (altså gikk jeg heller omveier, og tråkket litt mykere hvis jeg måtte nært). Jeg sluttet å kjefte på han (pleide å dytte han vekk, noen ganger hardere enn andre, må jeg inrømme), og løftet han bare forsiktig til vasken (kosested). Lekte mere med han også uten at han gjorde dette. Han var også veldig bråsint når jeg børstet han, men jeg lærte å stoppe når han begynte å vifte lett på halen (tegn på irritasjon) og så fikk han en godbit. Etter nærmere et år sluttet han helt å angripe meg. Nå kan jeg også børste han etter at han begynner å bli irritert, uten at han biter meg til blods. Vær tålmodig og vær litt forsiktig med han. Gi han godbiter uoppfordret. Sjekk at alt er greit med han først. Anonymkode: c2af7...b49 Det er han som plutselig kommer bort til meg og hopper opp å angriper helt uprovosert. Eneste grunnen jeg kan komme på, siden dette kun skjer når jeg er utendørs, er at han på en eller annen måte får et jaktinstinkt og tror jeg er en en mus eller noe. Hvordan skal jeg få han til å forstå at jeg ikke syns det er noe morsomt? Og hvordan skal jeg få han vekk fra meg dersom han angriper på nytt? Anonymkode: bc0e4...5b5
Tvist Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja han er kastrert og var hos dyrlege for årlig sjekk og vaksiner for et halvt år siden. Han er kun 2år så er vel lite sansynelig noe alvorlig.. Det er han som plutselig kommer bort til meg og hopper opp å angriper helt uprovosert. Eneste grunnen jeg kan komme på, siden dette kun skjer når jeg er utendørs, er at han på en eller annen måte får et jaktinstinkt og tror jeg er en en mus eller noe. Hvordan skal jeg få han til å forstå at jeg ikke syns det er noe morsomt? Og hvordan skal jeg få han vekk fra meg dersom han angriper på nytt? Anonymkode: bc0e4...5b5 Ville kjeftet høyt, prøvd å skremme ham. Og frest så han skjønner. Endret 16. september 2018 av Tvist
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja han er kastrert og var hos dyrlege for årlig sjekk og vaksiner for et halvt år siden. Han er kun 2år så er vel lite sansynelig noe alvorlig.. Det er han som plutselig kommer bort til meg og hopper opp å angriper helt uprovosert. Eneste grunnen jeg kan komme på, siden dette kun skjer når jeg er utendørs, er at han på en eller annen måte får et jaktinstinkt og tror jeg er en en mus eller noe. Hvordan skal jeg få han til å forstå at jeg ikke syns det er noe morsomt? Og hvordan skal jeg få han vekk fra meg dersom han angriper på nytt? Anonymkode: bc0e4...5b5 Mulig han leker, eller kanskje han er veldig territoriell. Har du på deg andre klær når du er ute? Kankje han ikke kjenner deg igjen. Den andre katten min freaker ut (freser og skyter rygg) hvis jeg tar på meg typen sin fleecegenser. Det er sånn hun reagerer på fremmede også. Kan det hende det er noe galt med øynene hans? Hvor lenge har han holdt på slik? Noe nytt som skjedde da? Anonymkode: c2af7...b49
Bæreposemedekstra Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Enten er han fysisk syk, eller så er han psykisk syk. Ved sistnevnte er kun avliving det eneste alternativet. Ta ham til dyrlegen og forklar oppførselen. Be dem sjekke for alt mulig. Finner de ingenting, må han dessverre bøte med livet. Han har det ikke noe bra. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 Er det et engangstilfelle, eller det normalen? Jeg hadde avlivet om dette var typisk. Anonymkode: e431b...f97 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Kanskje noen av tipsene i linken kan hjelpe. Er godt mulig du anser dette som et angrep, men katten selv ser på det som lek. Aggresiv lek ja, men kun lek... https://www.lifewithcats.tv/2014/05/31/2-ask-the-cat-behaviorist-my-cat-suddenly-attacks-me-what-do-i-do/ Anonymkode: 32df0...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå